حالت تاریک
  • جمعه, 1403/11/05 شمسی | 2025/01/24 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحه ۵۵۸ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۵۵۸ قرآن کریم

به نام خداوند بخشنده مهربان ای پیامبر! هرگاه خواستید زنان را طلاق دهید، پس در زمان عِدّه، آنان را طلاق دهید

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۵۸ قرآن کریم آمده است:  « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُیُوتِهِنَّ وَ لا یَخْرُجْنَ إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ وَ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ لا تَدْرِی لَعَلَّ اللَّهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذلِکَ أَمْراً *»   « به نام خداوند بخشنده مهربان‏ ای پیامبر! هرگاه خواستید زنان را طلاق دهید، پس در زمان عِدّه، آنان را طلاق دهید [زمانی که از عادت ماهانه پاک شده و هنوز با شوهر همبستر نشده ‏اند] و حساب (ایّام) عدّه را نگه دارید و از خدایی که پروردگار شماست پروا کنید. (در ایّام عدّه،) نه شما آنان را از خانه بیرون کنید و نه آنان بیرون روند، مگر آنکه مرتکب کار زشت آشکاری شوند (که در این صورت اخراجشان مجاز است). این دستورات، حدود خداست و هرکس از حدود الهی تجاوز کند، به خویش ستم کرده است. تو نمی‌دانی، شاید خداوند بعد از این، امر تازه‌ای پدید آورد.» 

نکته‌های سورۀ طلاق- آیه ۱:
«أَحْصُوا» از «احصاء» به معنای شمارش و اصل آن 

«حِصی» به معنای سنگریزه است؛ زیرا در قدیم با ریگ و سنگریزه، حساب را نگه می‌داشتند. (تفسیر روح المعانی) 

مراد از «بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ»، زنا دادن یا آزار اهل خانه است که مجوّز اخراج همسر مطلّقه از خانه می‌شود. (تفسیر نورالثقلین) 

از زمانی که مرد همسرش را طلاق می ‏دهد، زن باید تا سه بار عادت ماهیانه و پاک شدن از آن صبر کند و سپس اگر خواست شوهر دیگری اختیار کند. به این فاصله زمانی، «عده» می ‏گویند و زن باید خود حساب آن را داشته باشد. در دوره عدّه، مرد وظیفه دارد نفقه همسر مطلقه را پرداخت کند و نمی‏ تواند او را در طلاق رجعی از منزل خارج کند. البتّه در این صورت، زن نیز نمی ‏تواند بدون اجازه مرد از منزل خارج شود. 

در دوران عدّه، مرد حق دارد به همسر خود رجوع کند و زندگی را دوباره از سرگیرند، بدون آنکه نیاز به اجرای عقد مجدّد باشد. شاید یکی از فلسفه‌های قراردادن عدّه و این فاصله سه ماهه برای زن، آن هم در خانه شوهر، همین امکان بازگشت باشد تا جدایی به آسانی و شتاب‏ زده محقّق نشود. «لَعَلَّ اللَّهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذلِکَ أَمْراً» 

اسلام برای جلوگیری از طلاق بی‌مورد، محدودیت‌هایی را وضع کرده است. از جمله آن که رجوع به همسر بعد از سه بار طلاق، دیگر حرام ابدی می‌‏شود و نمی‌‏توانند رجوع کنند، پس از آن تنها با وجود محلّل می ‏تواند دوباره او را به عقد خود درآورد. در حدیث می‏خوانیم که امام رضا علیه‌السّلام در مورد دلیل نیاز به محلّل فرمودند: تا مردم، طلاق را سبک و ساده نپندارند: «لئلا یوقع النّاس الاستخفاف بالطّلاق» (عیون‏الاخبار، ج ۲، ص ۸۵) 

قرآن می‏ فرماید: «فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ» یا با خوبی همسرتان را نگاه دارید، «أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسانٍ» یا با نیکی از هم جدا شوید و هیچ ‏کس حق ندارد زن را با بدرفتاری نگاه دارد که در این صورت حاکم اسلامی از زن حمایت می‏ کند.

نگاهی به مسئله طلاق‏
در اسلام، مبغوض‌ترین حلال‌ها، طلاق است. (وسایل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۶۶) پیامبر گرامی اسلام می‌‏فرماید: ازدواج کنید و طلاق ندهید که با طلاق، عرش خدا به لرزه در می‌‏آید: «تزوّجوا و لا تطلّقوا فانّ الطلاق یهتزّ منه العرش» . (وسایل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۶۸) البته طلاق یک راه حلّ و گاهی ضرورت است.

در مورد چگونگی طلاق چند نظریه وجود دارد:
الف) طلاق، باید به راحتی قابل انجام و بدون هیچ قیدی باشد که این امر مورد سوء‌استفاده افراد هوسباز و عیّاش قرار می‌‏گیرد، و زن را فقط برای هوس‌های زود گذر خود می‏‌خواهند. 

ب) طلاق باید به کلّی ممنوع باشد که کلیسا طرفدار این نظریه است. در حالی که ممنوعیّت طلاق سبب می‌شود تا مردان و زنانی که با هم توافق ندارند، تا پایان عمر بسوزند و بسازند و یا مخفیانه همسر دیگری اختیار کنند. 

ج) طلاق باید به دست زن باشد. در این فرض آمار طلاق بالا می‌رود، زیرا زنان عاطفی ‏تر و زود رنج‏ ترند و در برخورد با مشکلات زندگی، اقدام به طلاق می‏ کنند و زندگی‌‏های بسیاری به اندک رنجی از هم متلاشی می‌گردد. 

د) طلاق باید به دست مرد باشد، امّا در چارچوب قانون و با نظارت کامل حاکم اسلامی که مسئول جلوگیری از ظلم و برقراری عدالت است. البتّه در مواردی که زن متقاضی طلاق است، حاکم اسلامی به تقاضای او رسیدگی کرده و در صورت لزوم، حکم به طلاق و جدایی می‌دهد. 

در اسلام، طلاق باید تابع شرایط و قوانین خاص باشد و به مسائل اخلاقی پایبند باشد. همان گونه که جنگ با دشمن نیز شرایط دارد و حق ندارید آب آشامیدنی را مسموم و درختان را نابود سازید و یا به کودکان و زنان و سالمندان و اسرا ظلم نمایید.

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.