حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/12/16 شمسی | 2025/03/06 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحه ۵۹۹ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۵۹۹ قرآن کریم

پاداش آن گروه در نزد پروردگارشان، باغ‌های جاودانه‌ای است که زیر آن نهرها جاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۹۹ قرآن کریم آمده است؛  « جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ لِمَنْ خَشِیَ رَبَّهُ *»   « پاداش آن گروه در نزد پروردگارشان، باغ‌های جاودانه‌‏ای است که زیر آن نهرها جاری است. (آنان) برای همیشه در بهشت جاودانه‌‏اند، خدا از آنان راضی است و آنان نیز از او راضی. این مقام مخصوص کسی است که از پروردگارش خشیت دارد.» 

نکته‌های سورۀ بینه- آیه ۸:
«خَشِیتُ» به آن خوفی گفته می‌شود که بر اساس تعظیم و عظمت باشد. 

این آیه می‌فرماید: بهشت مخصوص اهل خشیت است. «ذلِکَ لِمَنْ خَشِیَ رَبَّهُ» و آیه ‏ای دیگر می‌فرماید: تنها علما اهل خشیت هستند: «إِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»(فاطر،۲۸) پس بهشت مخصوص علما است. 

از طرفی می‌دانیم که تمام علما و دانشمندان اهل بهشت نیستند. زیرا قرآن بسیاری از دوزخیان را کسانی می‌داند که بعد از علم و آگاهی گمراه شدند: «أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلی‏ عِلْمٍ»(جاثیه،۲۳) و همچنین تمام بی‌‌سوادان دوزخی نیستند. 

پس آن علمی که سبب خشیت می‌شود این علم اصطلاحی نیست، بلکه مراد یک فهم طبیعی و الهی است که سبب نورانیّت دل شود.

پیام‌های سورۀ بینه- آیه ۸:
۱- بهشت جسم، باغ و نهر و بهشت روح، رضای خداوند است. «جَنَّاتُ عَدْنٍ‏ ... رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ‏» 

۲- خشیت الهی، سرچشمه عمل به دستورات الهی است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ ... جَزاؤُهُمْ‏ ... جَنَّاتُ‏ ... ذلِکَ لِمَنْ خَشِیَ رَبَّهُ» 

۳- جاودانگی بهشت برای مؤمنان قطعی است. (کلمات‏ «عَدْنٍ»، «خالِدِینَ» و «أَبَداً» همه بیانگر قطعی بودن خلود است.) «جَنَّاتُ عَدْنٍ‏ ... خالِدِینَ فِیها أَبَداً»

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.