حالت تاریک
استاد حوزه علمیه بیرجند مطرح کرد:

برابری زیارت امام‌رضا(ع) با زیارت‌خداوند در عرش

برابری زیارت امام‌رضا(ع) با زیارت‌خداوند در عرش

استاد حوزه علمیه بیرجند گفت: در روایت جالبی آمده زیارت امام رضا علیه‌السلام مساوی با ملاقات و زیارت خداوند متعال در عرش از نظر اهمیت و جایگاه زیارت امام رضا علیه‌السلام است.

حجت‌الاسلام علی دلدار با تسلیت سالروز شهادت ولی نعمت ما خراسانی‌ها آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) امام رئوف به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: به تعبیر روایات امام رضا علیه‌السلام عالم آل محمد کسی که جایگاه علم و جایگاه دین را در واقع با فرمایشات و مناظرات خودشان با گفتگوهای خودشان بالا بردند و در واقع تبیین کردند.

وی افزود: برای ثواب زیارت امام رضا علیه‌السلام اجر و پاداش و ثواب زیادی از ائمه و معصومین مختلف ذکر شده است از آقا رسول‌الله صلی الله علیه السلام تا ائمه معصومین بیشترین از این فرمایشات از آقا امام کاظم(ع) و خود آقا امام رضا علیه‌السلام و آقا امام جواد علیه‌السلام نقل شده است.

استاد حوزه علیمه بیرجند ادامه داد: از جمله از لسان آقا رسول‌الله نقل شده که به زودی حقیقت وجود من (پاره‌تن من) در طوس در سرزمین خراسان دفن خواهد شد که هر کس او را زیارت کند اولاً خداوند متعال غم و غصه را از دل او می‌برد لذا بنابراین فرمایش زیارت امام رضا علیه‌السلام باعث نشاط معنوی خاصی می‌شود و همچنین فرمودند که پاداش و‌ اجر چنین فردی بهشت است.

دلدار بیان کرد: در روایات دیگر رهایی از آتش جهنم، اجر و پاداش هزار حج مقبول یا ۷۰ هزار یا هزار هزار حج مقبول برای زیارت امام رضا علیه‌السلام ذکر شده است.

به گفته وی، همین طور بهشت و اجر شهید کسی که مرقد امام رضا علیه‌السلام را زیارت کند اجر شهید در رکاب الرسول الله، اجر مجاهد که خود جهاد در راه خدا یکی از سخت‌ترین کارها و بزرگترین اعمال است. 

این استاد حوزه تصریح کرد: برای زیارت امام رضا علیه‌السلام ذکر شده استجابت دعا، در روایات آمده‌ زیارت آقا امام رضا علیه‌السلام معادل با زیارت آقا اباعبدالله است در روایات آمده که حتی بالاتر از زیارت این حضرت است و کسی که امام رضا علیه‌السلام را زیارت کند به این معنا است که امام را قبول و بقیه ائمه را هم قبول دارد چون بعد از امام رضا علیه‌السلام در تشیع اختلافی به وجود نیامده است.

دلدار تاکید کرد: شرایطی که در آن زمان برای زیارت امام رضا علیه‌السلام بوده شرایط بسیار سختی به نسبت سایر ائمه بوده دسترسی به امام بسیار مشکل‌تر و زیارت قبر ایشان مشکل‌تر بوده است. 

وی عنوان کرد: همین طور استجابت دعا از دیگر پاداش‌هایی است که برای زیارت امام رضا علیه‌السلام ذکر شده است رسیدن به مقام شفاعت و برخورداری از شفاعت اهل بیت و شفاعت امام رضا علیه‌السلام از دیگر پاداش‌هایی است که برای زیارت امام رضا علیه‌السلام ذکر شده است. 

استاد حوزه علمیه بیرجند گفت: در روایت جالبی آمده زیارت امام رضا علیه‌السلام مساوی با ملاقات و زیارت خداوند متعال در عرش از نظر اهمیت و جایگاه زیارت امام رضا علیه‌السلام است. 

وی به این نکته هم اشاره کرد اینکه در واقع زائر چه کسی باشد و با چه شرایط و‌ در چه موقعیتی از چه مسافتی زائر آمده باشد، یا چه قدر آشنا به حق امامت و جایگاه امامت باشد در روایتی از امام جواد علیه‌السلام نقل شده است که به این مسئله توجه داده که عارفاً بحقهی یعنی زیارتی که همراه با شناخت حق و جایگاه امام علیه‌السلام باشد این پاداش و این اجر را دارد.

این فعال حوزه فرهنگی ادامه داد: با توجه به شرایط و موقعیت‌هایی که افراد داشتند در واقع آن عمق معرفتی که افراد داشتند به این قابلیت و صلاحیتی که برای شنیدن اجر و پاداش زیارت امام داشتند ائمه ثواب زیارت را متفاوت ذکر کردند و به طور حتم بخشی از این تفاوت به معرفت و شرایط و‌ موقعیت فرد زائر برمی‌گردد.

دلدار افزود: فردی که امام رضا علیه‌السلام را زیارت می‌کند در مسیر توحید و بندگی خدا در مسیر سبکی که در زندگی اسلامی قرار گرفته است در جایگاه و مسیر عبودیت خدا و خلوص توجه به خدا و گفتار و عملکردش فقط برای خداوند متعال باشد به طور تبع این نکات و جهات نهفته است در این اجر و پاداشی که برای زیارت امام رضاعلیه‌السلام ذکر شده است .

وی خاطرنشان کرد: مشهد باغی از باغ‌های بهشتی است و یک موهبت و یک موقعیت ویژه برای ما ایرانی‌هاست که لازم است خیلی قدرشناس و قدردان نسبت به این موهبت بزرگ الهی باشیم.

این فعال فرهنگی بیان کرد: از جهات مختلف بارگاه امام رضا علیه‌السلام بسیار قابل توجه است از نظر اجتماعی یکی از بزرگترین اجتماعات تشیع در پایان صفر در این مکان شکل می‌گیرد در واقع نزدیک شدن دل‌ها و قلب‌ها به همدیگر و این همدلی و همراهی در مسیر دیانت و بندگی خدا بسیار ارزشمند است.

به گفته وی، حتی از نظر اقتصادی زیارت خیلی مسئله مهمی است این همه رفت و آمدهایی که شکل می‌گیرد حرکت ماشین اقتصاد می‌شود چرخ اقتصاد با این رفت و آمد‌ها می‌چرخد زیارت یک تجدید بیعت و عهد با امام علیه‌السلام و اعلام هم مسیری با امام است. 

دلدار افزود: ما ساکنان استان خراسان‌جنوبی به حمد خدا دسترسی راحتی به حرم امام رضا علیه‌السلام داریم اما بسیاری از شیعیان از این نعمت بی‌بهره هستند به خصوص زمانی که به زیارت اربعین می‌رویم این عطش زیارت امام رضا علیه‌السلام را مشاهده می‌کنیم آن شالله توفیق داشته باشیم که هر چی بهتر و بیشتر به مسئله زیارت امام رضا علیه السلام توجه کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از