معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛
غفلت از نقشسپاری به دانشآموزان در سالهای گذشته
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به غفلت از نقشسپاری به دانشآموزان در سالهای گذشته گفت: امسال برنامه فراگیر پرورشی مدارس کشور بر اساس ۵ هدف پایه شامل ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی تدوین شده است.
به گزارش خاورستان، اصغر باقرزاده روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: چند مورد عقبماندگی باعث شد که بعد از ۱۰- ۱۵ سال متوجه شوم که اگر آن کارها را نکرده بودیم اکنون وضعیت آموزش و پرورش بهتر بود که یکی از آن کارها، تربیت نیروی انسانی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سالهای گذشته در حوزه نیروی انسانی از نظر کمیت و کیفیت غفلت شده است، گفت: همچنین در حوزه دانشآموزی هم غفلت کردیم و به آنها نقش سپرده نشده است و همین امر وضعیت ما را به جایی رسانده که احساس میشود ارتباطمان با دانشآموزان، نوجوانان، کودکان و به ویژه دختران ضعیف است.
وی ادامه داد: وضعیتمان از نظر اجتماعی خوب نیست اما با تلاش میتوان این وضعیت را بهبود بخشید اما نتایج آن زمانبر است و چند سال دیگر جواب میدهد.
۵ هدف تربیتی در دستور کار مدیران مدارس
باقرزاده با بیان اینکه حجم بالای برنامههایی که به مدیران مدارس داده میشد عمدتا آنان را آنقدر کلافه میکرد که نمیتوانستند از بین آن همه کارها بر روی چند مورد تمرکز کند و انجام دهد، تصریح کرد: برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس کشور در سال تحصیلی جدید بر اساس ۵ هدف پایه شامل ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی تدوین شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هدف اول، تقویت ایمان است که فعالیت محوری آن، نماز و تقویت برگزاری نمازهای جماعت دانشآموزی است، ادامه داد: با تدبیری که برای نمازیاوران اندیشیده شده تاکنون قریب به ۲۰ هزار نفر از خانوادهها در قالب نقشهای نمازیار و پاسخیار و آموزش صحیحخوانی نماز به دانشآموزان ثبتنام کردند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه امید نیز محوریت با برگزاری اردوهای تربیتی دانشآموزی منظور شده است، عنوان کرد: همچنین فعالیت محوری در حوزه نشاط این است که هر یک از دانشآموزان در یک رویداد فرهنگی، ورزشی، قرآنی و ... در طول سال تحصیلی شرکت کنند.
باقرزاده افزود: در هدف پایهای خردورزی نیز ایجاد موقعیت پرسش و پاسخ پس از جمعآوری سوالات و شبهات دانشآموزان در نظر گرفته میشود و ایجاد فرصتی برای پرسش و پاسخ در مورد آنها تعریف شده است که تاکنون بیش از ۲۰ هزار سوال دانشآموزان را جمعآوری کردیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: به منظور تحقق هدف پایهای هویت هم نقشآفرینی دانشآموزان در تشکلهای مدرسه مورد توجه است که بر همین اساس هر دانشآموز در یکی از تشکلهای مدرسه نقشآفرینی میکند.
افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان به ۳۰ هزار نفر
وی در ادامه با بیان اینکه سالیانه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته میشوند، عنوان کرد: اما در ۱۰ سال گذشته کمتر از پنج یا ۶ هزار نفر و در سالهای اخیر حدود ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شدند که مسلم در چنین شرایطی باید در آغاز سال تحصیلی با کمبود نیروی انسانی مواجه باشیم و مجبور شویم آزمون امور استخدامی برگزار کنیم.
باقرزاده گفت: با موافقت دولت سیزدهم ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان امسال به ۳۰ هزار نفر افزایش یافت و هنوز هم میتوان افزایش داد اما مکان و استاد نداریم ولی اگر تا ۵۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد طی سه یا چهار سال آینده تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش به مرحله تعادل میرسد و کمبودها از بین میرود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی، بیان کرد: با دستور رئیس جمهور، جذب مورد نیاز سال ۱۴۰۳، در بهمن و اسفندماه امسال انجام میشود تا شاهد تأخیر در تکمیل معلمان کلاسهای درس رخ ندهد.
وی با بیان اینکه اکنون چرخ پرورشی به راه افتاده است، افزد: در موضوع کارشناسان دینی تدبیر شده که پس از جمعآوری سوالات دانشآموزان از کارشناسان دعوت شده با حضور در مدارس به این سوالات پاسخ دهند و اکنون حدود چهار هزار نفر کارشناس مذهبی که عمدتا روحانیون هستند اعلام آمادگی کردند.
باقرزاده بیان کرد: برای اولینبار این امکان در جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است که دانشآموزان از طریق سامانه صوت نمازش را ارسال کند و کارشناس مذهبی آن را تصحیح کند و در انجام این کار هم هیچ اجبار و امتیاز خاصی نیست که تاکنون بیش از پنج هزار دانشآموز به صورت خودجوش این کار را انجام دادند و حتی دشمن فهمیده که این کار چقدر ساده اما میتواند فراگیر باشد.