حالت تاریک
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی:

مسجد محور مقاومت جهان اسلام است

مسجد محور مقاومت جهان اسلام است

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی گفت: امروز جهان اسلام از هر مذهبی با محوریت مسجد دارند مبارزه می‌کنند و این کارکردهای کلان مسجد است.

حجت الاسلام امین مطهری‌مقدم مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: برای درک مسجد تراز انقلاب اسلامی باید هویت مسجد را شناخت و تا زمانی که هویت مسجد تراز برای ما مشخص نشود نمی‌توان کارکردهای مسجد تراز انقلاب را شناخت و آن‌ها را احیا کرد.

وی ضمن تاکید بر این‌که مسجد تنها نهادی است که خدا وضع کرده است، گفت: خیلی ازنهادهای مذهبی و انقلاب را انسان‌ها وضع کرده است اما مسجد از سوی خدا و برای مردم وضع شده است تا حتی غیر مسلمان نیز از مسجد منتفع شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی ضمن بیان این سوال‌که مسجدی که خداوند وضع کرده چه هویتی دارد؟، خاطرنشان‌کرد: مسجد جایگاهی است که زمین را به آسمان، فرد را به جامعه و دنیا را به آخرت گره می‌زند.

حجت‌الاسلام مطهری‌مقدم افزود: در فرمایشات امامین انقلاب نیز پرشده از فرمایشاتی است که در متون دینی ما وجود دارد به طوری که امام خامنه‌ای مسجد را ظرف حرکت جامعه در مسیر دین می‌دانند؛ وی می‌فرمایند «اگر می‌خواهید بدانید جامعه‌ای در مسیر اسلام و دین‌مداری حرکت می‌کند باید آن را در مسجد شناخت».

شناخت هویت مسجد به عالمان دینی گره خورده است

وی با بیان این‌که هویت مسجد به عالم دینی گره می‌خورد که به عنوان امام جماعت در مسجد حضوردارد، گفت: هر مجموعه‌ای نیاز به مدیر دارد تا بتواند آن را اداره کند که مردم در مسجد به امام عالم عادل نیاز دارند که در راس آن امام معصوم است و در زمان غیبت امام معصوم، ولی فقیه و عالمی که از طرف ولی فقیه اذن دارد مسجد را امامت و جامعه را اداره کنند همان ائمه جمعه و جماعات هستند.

معرفت‌افزایی اولین ماموریت مسجد است

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی ضمن تاکید بر این‌که مسجدی که می‌خواهد ظرف حرکت در مسیردین باشد باید کارکردهایی داشته باشد، افزود: تعلیم و معرفت‌افزایی اولین ماموریت مسجد است که باید مردم را با مبانی دینی و اعتقادی آشنا کرد به‌طوری که امروز یکی از معضلاتی که در جامعه داریم ریشه آن در این است که مردم ما دین را آن‌گونه که برداشت کردند شناختند نه آن‌گونه که اسلام گفته است.

حجت‌الاسلام مطهری‌مقدم معرفت افزایی فکری و فرهنگی را یکی از کارکردهای مسجد عنوان کرد و افزود: تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی از دیگر کارکردها است چراکه اکثر شهدای ما بچه مسجدی بودند.

وی نیروی جهاد و از خودگذشتگی را در افرادی دانست که در بستر مسجد هستند، یادآورشد: مسجدیعنی سجده کردن و عدم سجده‌ای که شیطان داشت این منیت است و اسم مسجد با عنیت و منیت شیطان در تضاد است و در مسجد ما می‌خواهیم از منیت عبور کنیم و ما برسیم وبا جمعی رسیدن، عمل و فکر کردن، همه را به این سمت حرکت دادن، محقق کردن این آیه «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ» است چراکه بنیان مسجد حرکت به سمت همراهی و همگرایی است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی یکی از کارکردهای مسجد را کارکرد بصیرتی و مبارزاتی بیان کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، مسجد محله محور مبارزه با طاغوت و اجتماع بچه‌های انقلابی و حزب‌الهی علیه رژیم ستمشاهی بود.

مسجد محور مقاومت جهان اسلام است

حجت‌الاسلام مطهری‌مقدم تاکید کرد: امروز جهان اسلام از فلسطین، یمن و لبنان با محوریت مسجدالاقصی، بچه‌های مسجد و آن‌هایی که دغدغه دین دارند از هر مذهبی با محوریت مسجد دارند مبارزه می‌کنند و این کارکردهای کلان مسجد است.

وی ادامه‌داد: افرادی که می‌خواهند به‌عنوان امام جماعت وسایر افراد در نقش‌های مختلف از جمله رسانه نقش آفرینی کنند باید با کارکردهای مسجد آشنا باشند و این کارکردها احیا شود.

ائمه جماعات مهم‌ترین نقش آفرینان مسجد هستند

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی گفت: نقش‌آفرینانی که می‌خواهند ظرفیت‌ها، کارکردها و رسالت‌های مسجد را احیا کنند باید گفتمان مسجد را بدانند و مهم‌ترین نقش‌آفرینان در این حوزه، ائمه جماعات به‌عنوان مدیر طبیعی مسجد به فرموده امام خامنه‌ای هستند.

حجت‌الاسلام مطهری‌مقدم ائمه جماعات را محور وحدت، مدیریت و هم‌آهنگی در تمام موضوعات و برنامه‌های مسجد دانست و افزود: هیئت امنای مسجد نیز نقش مهمی دارد به‌طوری که باید زمزمه محبت و متولیان مسجد با جوانان باشد، مشتاقان را جذب هویت و فرهنگ مسجد کند.

خادمان مساجد موثر در احیای هویت مسجد

وی نقش خادمان مساجد را با اهمیت در احیای هویت مسجد عنوان‌کرد و افزود: خادمان تنها افرادی نیستند که در مسجد را باز و بست کنند بلکه نقش همه انبیا را دارند که می‌خواهند از مهمانان خدا میزبانی کنند؛ خادمین مسجد بالاترین تاج افتخاری است که خدا به انبیای خود داده است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی تصریح‌کرد: در فرمایشی از رسول خدا است که می‌فرمایند «خدا اگر یک بنده ای دوست دارد و بخواهد بر او منت بگذارد سکان خانه‌ی خود را به او می‌دهد» و طبق این آیه «رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا ۚ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ» در این خانه‌های خدا انسان‌هایی هستند که محبوب خدا بوده و آمده‌اند تا از همه پلیدی‌ها و زشت‌ها این بیوت الهی را پاک کنند تا بستری برای بندگی و عبودیت شود.

وجود نگاه‌های سطحی به مساجد

حجت‌الاسلام مطهری‌مقدم نگاه ما به مسجد را یک نگاه سطحی دانست و گفت: مسجد تراز مسجدی است که بتواند حل مسئله کنند و مساجدی در بیرجند وجود دارند که مسائل و مشکلات را شناسایی و حل مشکل کرده‌اند اما خیلی از مخاطبین حل مشکلات ما در مسجد حتی نماز هم نخوانده‌اند از این رو مسجدی که درد جامعه خود را بشاسند و حل کند مسجد موفقی است که از این نمونه مساجد در خراسان‌جنوبی وجود دارد.

وجود 25 مسجد محوری و فعال در بیرجند

وی گفت: 92 مسجد کامل و در حال ساخت در بیرجند داریم که از این تعداد 86 مسجد در آن نماز اقامه می‌شود و 35 مسجد در آن کارهای محله‌ای، فرهنگی و اجتماعی صورت می‌گیرد که با همه تشکل‌هایی دارند توانستند گره‌گشا باشند به‌طوری که خیلی از مساجد ما توانستند صلح، آشتی و حکمین قرآنی را انجام دهند و 25 مسجد چهار تشکل بسیار خوبی دارند که با محوریت محله دارند کار می‌کنند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی ضمن تاکید بر این‌که باید تمام مسجد تراز انقلاب اسلامی باشند و گره‌گشایی کنند، گفت: مساجدی داریم که به ما نشان می‌دهد اگر بخواهیم می‌توانیم خوب و موفق عمل کنیم و امیدواریم به این سمت برویم که همه مساجد ما این‌گونه باشند.

2 هزار و123 مسجد در خراسان‌جنوبی

حجت‌الاسلام مطهری‌مقدم تعداد مساجد خراسان‌جنوبی را دوهزار و 123 مسجد عنوان کرد و افزود: از تعداد مساجد استان، یک هزار و 786 مسجد فعال است که از این تعداد 580 مسجد شهری و 230 مسجد در روستای بالای 100 خانوار هستند.

وی افزود: در 528 مسجد امام جماعت وجود دارند که در 223 مسجد سه وعده نماز برگزار می‌شود که ما سعی کرده‌ایم تا آمار مساجد را به درستی احصا کنیم.

حجت الاسلام مطهری‌مقدم از وجود 603 مسجد دارای هیات امنا خبرداد و گفت: بقیه مساجد هیات امنا دارند اما هنوز وارد سامانه نشده‌اند و 406 مسجد تعداد خادم‌های آن در سامانه ثبت شده‌اند که روزبه روز این آمار بروزرسانی و تکمیل می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا بتوانیم یک وعده نماز جماعت در 810 مسجدی که در مراکز بخش‌ها و شهرها هستند داشته باشیم و احیا کنیم، گفت: 17 مسجد بین راهی را ثبت نکردیم که این‌ها مواردی هستند که هنوز مشخص نیست مسجد یا نمازخانه باشند.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از