حالت تاریک
معلم پیشکسوت بیرجندی:

معلمی شریف‌ترین و پرمسئولیت‌ترین شغل‌ها است

معلمی شریف‌ترین و پرمسئولیت‌ترین شغل‌ها است

معلم پیشکسوت بیرجندی گفت: معلمی هنر و از شریف‌ترین و پرمسئولیت‌ترین شغل‌هاست؛ چرا که شغل معلم انسان‌سازی است.

حسین اژدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» ضمن تبریک دوازدهم اردیبهشت ماه به‌عنوان روز معلم به معلمان و دلسوزان آموزش‌و‌پرورش، گفت: خداوند متعال برای معلم‌شان و جایگاه خاصی قائل شده و معلم را بر سایر طبقات و اقشار جامعه برتری داده است که این مطلب در آیات سوره علق به وضوح بیان شده و در‌واقع در این آیات خداوند خود را معلم می‌خواند و دانش و معرفت را از لحاظ شرافت و ارزش در اوج همه مراتب و مقام‌ها قرار داده است.

وی افزود: همچنین پیامبر اکرم (ص) در حدیثی خودش را معلم جامعه معرفی می‌کند و حضرت علی علیه‌السلام نیز می‌فرمایند که اگر کسی به من کلمه‌ای یاد بدهد، تا آخر عمر من بنده او هستم. همچنین ایشان درباره رعایت احترام به معلم نیز می‌فرمایند که به احترام معلم و پدر از جای برخیز، هرچند فرمانروا باشی.

این معلم پیشکسوت با بیان اینکه آیاتی از قرآن و روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) همه نشان از مقام و منزلت والا و بالای معلم در جامعه اسلامی دارد و معلمی را شغل انبیا می‌داند، افزود: معلمی هنر و از شریف‌ترین و پرمسئولیت‌ترین شغل‌هاست؛ چرا که شغل معلم انسان‌سازی است.

اژدری با اشاره به‌جایگاه و منزلت مقام معلم در جمهوری اسلامی، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته از تعالیم متعالی قرآن کریم و سیره نبوی و علویست، لذا همانطور که قرآن و سیره ائمه معصومین (ع) بر جایگاه بالای معلم در اسلام تاکید دارد، در جمهوری اسلامی ایران هم این نگاه به‌جایگاه معلم وجود دارد و معلم از‌شان و مقام والایی برخوردار است، به طوری که در اسناد بالادستی آموزش‌و‌پرورش به این جایگاه پرداخته و برای آن اهمیت و ارزش بسیار بالایی قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه در ابلاغیه سیاست‌های ایجاد تحول در نظام آموزش‌و‌پرورش به وسیله مقام معظم رهبری و همچنین در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش به طور ویژه به موضوع و جایگاه معلم پرداخته شده است، گفت: در سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت فرایندی تعالی‌جویانه، تدریجی، یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی به‌منظور هدایت همه افراد جامعه به سوی آمادگی برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه درهمه ابعاد، زمینه‌های مناسب تکوین و تعالی پیوسته هویت ایشان را در راستای شکل‌گیری و پیشرفت جامعه اسلامی فراهم می‌آورد.

این معلم پیشکسوت تصریح کرد: جایگاه معلم در ساختار تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور منحصر‌به‌فرد است و کسی غیر از او نمی‌تواند در این جایگاه قرار بگیرد و تنها اوست که نیروی انسانی رشد یافته و به کمال رسیده در همه ابعاد ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت را برای رشد و شکوفایی جامعه بر عهده‌دارد.

شهید مطهری الگویی برای همه

وی با تاکید بر لزوم الگو‌گیری معلمان از شهید مطهری به‌عنوان معلم انقلاب اسلامی، اظهارکرد: شهید مطهری شخصیتی است که افزون بر دانش فراوان؛ مسلح به سلاح ایمان، زیبنده به فضایل اخلاقی و مجهز به برهان و منطق بوده و در کنار روشنفکری، زیبنده به آموزه‌های قرآنی و عترت و در عین بلند مرتبگی علمی در‌نهایت خضوع و فروتنی است.

اژدری افزود: توام کردن عمل با ایمان، اخلاق با عرفان، برهان با قرآن و علم با حکمت؛ شهید مطهری را شخصیتی ممتاز و برجسته در همه ابعاد کرده است. او روحانی برجسته در حوزه الهیات بود که توانسته تاثیر بسزایی در تصحیح افکار جامعه فرهنگی و نسل جوان داشته باشد.

او ادامه داد: آثار متعدد شهید مطهری در حوزه‌های فرهنگی، اعتقادی و سیاسی تاثیر بسزایی بر نسل جوان زمان خودش و در طول تاریخ انقلاب داشته است، به طوری که توانسته با جریان‌های منحرف و مخالف از‌جمله مجاهدین خلق و فرقان که البته به‌دست همین گروه‌های منحرف نیز به شهادت برسد، به مبارزه برخیزد.

این معلم پیشکسوت بیان کرد: خدمات شهید مطهری به اسلام و انقلاب اسلامی خدمات ارزنده و انسان‌سازی بوده است که ثمره‌اش مفید و ارزشمند و در طول تاریخ امتداد داشته و خواهد داشت و از او شخصیتی برای همه زمان‌ها ساخته است که می‌تواند نقش الگویی برای همه نسل‌ها به‌ویژه انسان‌هایی که نقش تعلیم و تربیت جامعه را بر عهده‌دارند داشته باشد.

وی عنوان کرد: امام خمینی رحمت الله علیه شهید مطهری را به‌عنوان الگوی تربیت در حوزه و دانشگاه معرفی می‌کند و همه آثار او را بلااستثنا مفید می‌داند و او را ثمره عمر خود می‌خواند. رهبر معظم انقلاب نیز شهید مطهری را شخصیتی کامل و جامع الاطراف می‌دانند که هم سیاسی، هم ایدئولوگ، هم عارف و هم اهل تهجد و ذکر و دعا بود.

رنج فرهنگیان از تبعیض‌ها

اژدری با اشاره به مشکلات جامعه فرهنگی، اظهارکرد: یکی از مسائل بسیار مهم در جامعه اسلامی وجود تبعیض در بین کارمندان دولت است که متاسفانه در برخی از دارات و سازمان‌ها، میزان حقوق و مزایا نسبت به آموزش‌و‌پرورش تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای دارد.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های مهم فرهنگیان همین تبعیض بین کارمندان دولت است، در صورتی که بر اساس اسناد و همچنین تعالیم دین مبین اسلام،‌شان و جایگاه معلم؛‌شان و جایگاه بسیار مهمی دیده شده است، در‌واقع پرورش نیروی انسانی کارآمد که زمینه‌ساز پیشرفت و تعالی یک کشور است، بر عهده معلم است. لذا نباید معلمان دغدغه معیشت داشته باشند و برای تامین مخارج زندگی خود، مجبور به اشتغال در شغل‌های دیگری نیز بشوند، چرا که این امر هم توان و زمان را از او می‌گیرد و هم جایگاه معلمی او را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

این معلم پیشکسوت با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: این طرح با سابقه‌ ۱۲‌ساله هنوز به طور کامل اجرایی نشده و آن مقداری هم که اجرایی شده است، به کندی و با تغییرات متعدد و با شرایطی محقق شده است که نتوانسته رضایت‌مندی قشر تاثیرگذار جامعه را فراهم سازد. حتی حاشیه‌های امر رتبه‌بندی تاثیرات روحی و روانی بر جامعه فرهنگی داشته است.

اژدری تصریح کرد: در طول سالیان خدمتم، متاسفانه هیچگاه حقوق معلمی از خط فقر تعریف شده بیشتر نبوده که این موضوع با‌شان و جایگاه معلم و خواسته نظام و مقام معظم رهبری سازگار نیست.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های دیگر همکاران فرهنگی بحث نقل‌و‌انتقالات از شهرستان‌های مجاور به مرکز استان و محل سکونت است که به دلیل کمبود نیروی انسانی در شهرستان‌ها، همیشه با چالش همراه است و هر‌ساله نگرانی‌هایی را برای همکاران متقاضی انتقال به وجود می‌آورد.

وی افزود: در این خصوص پیشنهاد می‌شود که سهمیه استخدامی مرکز استان به شهرستان‌ها داده شود تا همکارانی که متقاضی انتقال به مرکز استان و محل سکونت خودشان هستند، بتوانند‌بتوانند منتقل شوند. البته این امر در سال‌های گذشته و نه‌چندان دور اعمال می‌شد ولی متاسفانه اکنون اجرا نمی‌شود و باعث شده تا نیروی تازه استخدام شده در مرکز استان مشغول به‌کار ‌شود، اما نیرویی که چند سال سابقه کار دارد و متقاضی انتقال مرکز استان است، نتواند انتقال پیدا کند.

لزوم حرکت مدارس به سمت حرفه‌آموزی و روحیه کار

این معلم پیشکسوت اظهارکرد: مدارس ما به‌ویژه هنرستان‌ها، باید به سمت حرفه‌آموزی و ایجاد روحیه کار و وجدان کاری پیش بروند و فرهنگ کار که ابزار بسیار مهمی برای ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از تهاجم فرهنگی است، نهادینه شود. ما باید دانش‌آموزانی تربیت کنیم که کارآفرین باشند و بتوانند با ایجاد اشتغال برای خود و دیگران، زمینه فعالیت در جامعه را فراهم آورند نه اینکه با گرفتن مدارک علمی منتظر ایجاد اشتغال از طرف دولت باشند.

اژدری تصریح کرد: تقویت مدارس دولتی که از اهداف نظام تعلیم و تربیت و دولت سیزدهم است، باید محقق شود، برهمین اساس ابتدا باید نیرو‌های انسانی آموزش‌و‌پرورش در مدارس دولتی سازماندهی شود تا شاهد پویایی این مدارس باشیم. اما متاسفانه هم‌اکنون ستاد‌های جذب ابتدا برای مدارس خاص نیرو‌های توانمند را جذب می‌کنند، سپس اگر نیروی باقی مانده باشد، برای مدارس دولتی سازماندهی می‌شوند که این موضوع با عدالت آموزشی و آموزش رایگان در قانون اساسی مغایرت دارد.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از