حالت تاریک
امام جمعه موقت بیرجند مطرح کرد:

«عید قربان» تجلیگاه زیبای تسلیم و تقرب

«عید قربان» تجلیگاه زیبای تسلیم و تقرب

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه «عید قربان» تجلیگاه زیبای تسلیم و تقرب در برابر معبود یکتا است، گفت: بدون وساطت و لقای امام و حرکت پشت سر ولایت رسیدن به تقرب واقعی خداوند امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، عید قربان یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم در برابر فرمان پروردگار خویش است. آنجا که دستور حق برای ذبح اسماعیل صادر شد و ابراهیم(ع) آن بنده فرمانبردار و مطیع خداوند آماده اجرای این فرمان شد و اسماعیل(ع) را به قربانگاه برد و کارد بر حلقومش نهاد، ناگهان ندایی رسید که ای ابراهیم(ع) از عهده این آزمون الهی سربلند بیرون آمدی، دست نگهدار که اخلاص و فرمانبرداری خویش را به درستی اثبات کردی، و به جای فرزند خویش گوسفندی را باید ذبح کنی که قرآن هم می‌فرماید: ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم. «و فدیناه بذبح عظیم»(تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۱۱۶)

بسیاری از مفسران «یوم الحج الاکبر» را به معنای روز عید قربان تفسیر کرده‌اند، که مهم‌ترین روز در ایام حج است. عیدی که انسان‌ها در سایه عبودیت و بندگی، نغمه اطاعت از فرمان خدا را سر می‌دهند، و لذا فرمان خدای متعال مبنی بر ذبح و قربانی در روز عید قربان در سرزمین منا به نوبه خود متضمن ذبح نفس و اهتمام به تقوا را به همراه دارد.

امام جمعه موقت بیرجند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان» ضمن تبریک عید قربان گفت: مهمترین مسئله در عید قربان تسلیم خدا بودن است که نشانه اوج عقلانیت و معرفت است که انسان در مقابل معدن عظمت خوبی‌ها یعنی خداوند متعال تسلیم باشد لذا عید است یعنی انسان به دامن قدرت مطلق و عظمت مطلق برمی‌گردد.

حجت الاسلام محمد مختاری با بیان اینکه انسان فطرتاً مطلق‌خواه است و تا به مطلق وصل نشود به آرامش نمی‌رسد، افزود: روزی که عقل و معرفت انسان به درجه‌ای برسد که خود را تسلیم کند که حتی حاضر شود فرزندش را هم در این راه ذبح کند این یعنی بازگشت به فطرت خودش.

وی ادامه داد: درجه تسلیم عارفانه، عاقلانه و عاشقانه بالاترین درجه انسانی است و این عید دارد و نعمت‌های خدا که در وجودش قرار داده به انسان برمی‌گردد و به آرامش و امنیت و عزت می‌رسد.

امام جمعه موقت بیرجند با تأکید بر اینکه حقیقت عید قربان همان تسلیم است که عامل اصلی تقرب به خداوند است، بیان کرد: مهمترین مسیر برای تکامل انسان عبودیت و تقرب به خداوند است و عید قربان تجلیگاه زیبای تسلیم و تقرب می‌باشد.

مختاری در پاسخ به اینکه چگونه باید در این مسیر، پابه‌پای اهل‌بیت(ع) رفت و به معرفت خدا رسید، تصریح کرد: بایدهم در نظر و هم در عمل شاگردی کرد و پشت سر ولایت حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عید قربان عید مسلمین است و هر مسلمانی که به درجه تسلیم و عبودیت و تقرب به خدا برسد عید دارد لذا عید قربان مختص حجاج نیست.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه اکمال و اتمام حج به لقای امام است، تصریح کرد: تقریب به خداوند جز از پل ارتباطی ولایت امکان‌پذیر نیست و لذا شیطان از درگاه خداوند رانده شد چون می‌خواست بدون ولایت و تسلیم بودن در مقابل حضرت آدم، تقرب به خداوند داشته باشد.

مختاری ادامه داد: خداوند از همان ابتدای آفرینش خواست با اخراج شیطان این را اعلام کند که بدون وساطت و لقای امام و حرکت پشت سر ولایت رسیدن به تقرب واقعی خداوند امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه تقارن حرکت امام حسین(ع) از مکه به سمت کربلا با ایام عید سعید قربان همان تسلیم در مقابل خداوند است، گفت: در زمانی که خواست دل انسان این است که در مکه بماند و مناسک حج را به جا بیاورد اما حضرت چنان تسلیم پرودگار است که حاضر شد این مناسک را رها کند و به سمت وظیفه مهمتری که مبارزه با ظلم و یزیدیان و اقامه ولایت و براندازی حاکمیت طاغوت است، حرکت کند.

امام جمعه موقت بیرجند افزود: همه مناسک وعبادات از نماز تا حج برای همین است که انسان را از «منیت» خارج کند و به تسلیم در مقابل پرودگار برساند که آنچه وظیفه الهی ما است برایمان اصل باشد نه آنچه که خوشایند دلمان است.

وی تصریح کرد: تسلیم یعنی آنچه خداوند اولویت می‌دهد را انجام دهیم و شیطان سعی می‌کند انسان را از مسیر خداوند باز بدارد و اگر نتوانست اولویت‌ها  و جای اهم و مهم را عوض می‌کند تا شرایطی که باید  مصاف با ظالمین باشد و برای اقامه حکومت الهی قیام کند مشغول نماز، حج و عبادت شود و از آن اهم باز بماند لذا تقارن حرکت امام حسین(ع) از مکه به سمت کربلا با ایام عید سعید قربان یعنی اوج تسلیم و عقلانیت و اولویت‌شناسی که حضرت داشت و اینگونه حماسه عاشورا را آفرید.

سال ها و قرن‌ها از آن رویداد مهم می گذرد و این حادثه درسی را كه به انسان‌ها در این كره خاكی می‌دهد این است كه بندگان برای كسب رضایت خالق باید از تعلقات مادی دل كنند و دل به رحمت و عدل الهی بسپارند.

در روز دهم ذی الحجه حجاج بیت الحرام نیز پس از قرن‌ها درس بزرگ قربانی نفیس برای قربانی نفس را از آن حضرت آموخته و با اقتدا و به یاد ابراهیم(ع)، برای خشنودی حضرت حق در حج و سرزمین منا، شتر، گاو و گوسفند را قربانی و در راه خدا انفاق می‌كنند تا در راه رضای خداوند گام بردارند. 

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از