حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1404/08/14 شمسی | 2025/11/05 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی خاورستان هستید؟
آموزش و پرورش؛ محور توسعه و عدالت آموزشی
خاورستان گزارش می دهد؛

آموزش و پرورش؛ محور توسعه و عدالت آموزشی

مسئولان در شورای آموزشوپرورش بر توسعه مدارس، هوشمندسازی، مهارت‌آموزی و جذب نیروی انسانی کیفی برای ارتقای کیفیت آموزشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کردن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، پانزدهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با ریاست سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی، و حضور جمعی از مدیران کل، معاونین و اعضای شورای معاونین برگزار شد. جلسه با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تقدیر از برگزارکنندگان اجلاسیه شهدای دانش‌آموز آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت راهبردی آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: «خانواده بزرگ تعلیم و تربیت، سرمایه اصلی توسعه استان است و همه ظرفیت‌ها برای حمایت از این بخش به‌کار گرفته می‌شود.

 هاشمی آموزش و پرورش را خط مقدم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: نیروهای این بخش سرمایه‌های انسانی نظام هستند و توجه به آنان نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت و اثرگذار در امنیت و رشد اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با اعلام اجرای بیش از ۱۰۵ پروژه آموزشی در قالب طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی شامل ۴۵۵ کلاس درس در استان، گفت: نزدیک به ۵۰ درصد پروژه‌ها تکمیل شده و بیشتر آن‌ها تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

 استاندار همچنین به کمبود سرانه فضای آموزشی در برخی شهرستان‌ها اشاره کرد و تأکید کرد که اجرای پروژه‌های جدید زمینه تحقق عدالت آموزشی و کاهش فاصله میان مناطق برخوردار و کمتر برخوردار را فراهم می‌کند.

هاشمی تکمیل ساختمان اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی را از مطالبات مهم استان برشمرد و گفت: این پروژه پس از ۱۷ سال هنوز تکمیل نشده و تلاش داریم با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی، ساختمان هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

 وی به برگزاری امتحانات نهایی و کنکور در استان اشاره و از اجرای بدون مشکل آن‌ها تقدیر کرد و درباره اعزام کاروان‌های راهیان نور افزود: با وجود فاصله زیاد از مناطق عملیاتی و محدودیت زیرساخت‌ها، این حرکت فرهنگی متوقف نمی‌شود و ادامه خواهد یافت.

استاندار همچنین بر پرداخت حق‌القدم روحانیون فعال در مدارس و تقویت فعالیت‌های تربیتی تأکید و خواستار تبدیل اداره آموزش و پرورش بیرجند به دو ناحیه شد تا مأموریت‌ها و جمعیت دانش‌آموزی مرکز استان بهتر مدیریت شود. هاشمی در پایان تأکید کرد: مطالبات امروز استان، خواسته‌ای فراتر از حق نیست، بلکه هم‌سطح نیازها و در مسیر توسعه همه‌جانبه آموزش و پرورش است.

در ادامه جلسه، دکتر اصغر باقرزاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش حیاتی مدارس در توسعه ملی گفت: مدرسه تنها یک مکان فیزیکی نیست؛ بلکه فرصتی برای شناسایی استعدادها و پایه‌گذاری آینده کشور است. هیچ راهی برای حل مسائل کشور جز بازگشت به مدرسه وجود ندارد.» وی مدارس را «زانو و ستون یک ملت» توصیف و بر مشارکت عمومی در آموزش و پرورش تأکید کرد.

همچنین منصور مجاوری، معاون سازمان نوسازی مدارس کشور به ضرورت هوشمندسازی مدارس و توسعه مهارت‌های فردی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: مدارس باید به کانون نوآوری، پژوهش و تربیت نسل کارآمد تبدیل شوند. استفاده از فناوری‌های نوین دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

 وی با اشاره به نهضت توسعه عدالت آموزشی در کشور، از اجرای بیش از ۷۷۰۷ پروژه آموزشی خبر داد که تاکنون ۲۵۰۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و ۵۰ پروژه در خراسان جنوبی تحویل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز با اشاره به افزایش جمعیت دانش‌آموزان، ضرورت ایجاد ناحیه دوم آموزش و پرورش در بیرجند را مورد تأکید قرار داد و گفت: تشکیل این ناحیه، عدالت آموزشی را تحقق می‌بخشد و امکان توسعه مدارس خاص و ارائه خدمات آموزشی در مناطق کم‌برخوردار را فراهم می‌کند.

وی همچنین به دستاوردهای آموزشی استان اشاره و از موفقیت دانش‌آموزان عشایر و کسب مقام‌های برتر در جشنواره‌ها و مسابقات کشوری خبر داد.

در بخش پایانی، سکینه طیبی، معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان بر ضرورت جذب نیروی انسانی کیفی تأکید و اعلام کرد: جمعیت دانش‌آموزان استان از ۱۴۸ هزار نفر در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ به ۱۹۲ هزار نفر افزایش یافته و بیش از ۲۰۰۰ دانش‌آموز جدید وارد پایه هفتم خواهند شد که نیازمند بیش از ۱۰۰ کلاس درس است.

 وی افزود: با افزایش نیروی انسانی و مدیریت مناسب، کیفیت آموزش ارتقا می‌یابد و نیازهای دانش‌آموزان استان برآورده می‌شود.

در پایان جلسه، اعضای شورای آموزش و پرورش بر ادامه هم‌افزایی بین دستگاه‌های استانی، تحقق عدالت آموزشی، توسعه فضاهای آموزشی، مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و هوشمندسازی مدارس تأکید کردند تا خراسان جنوبی به الگویی موفق در حوزه تعلیم و تربیت تبدیل شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!