حالت تاریک
مسئول بسیج اصناف خراسان جنوبی:

اجرای طرح توانمندسازی اصناف برای افزایش بازرگانان استان

اجرای طرح توانمندسازی اصناف برای افزایش بازرگانان استان

مسئول بسیج اصناف خراسان جنوبی گفت:طرح توانمندسازی اصناف را ارائه کرده تا کسبه ای که توان تولید را دارند، به جای واردات اقلام و محصولات از سایر استان ها، اقدام به تولید و صادرات کالا کنند.

سرهنگ قاسمی مسئول بسیج اصناف خراسان جنوبی به مناسبت هفته دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: بسیج اصناف جزو19 قشر سازمان بسیج است که مخاطبان این سازمان هم اصناف، بازاریان، فعالان اقتصادی و بازرگانان هستند که در واقع نبض اقتصادی جامعه هستند.

وی افزود: اصناف و بازاریان بیشترین کمک را در دوران انقلاب و همچنین دفاع مقدس داشتند و بعد از دفاع مقدس هم در مواقع حساس از جمله کرونا پای کار و همراه نظام و رهبری بودند.

مسئول بسیج اصناف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سطح استان خراسان جنوبی، 83 شهید اصناف داریم که جزو کسبه استان بوده و در خود جنگ هم خدمات تخصصی ارائه می کردند، گفت: در راستای جهاد تبیین، باید تلاش کنیم تا این افراد به جامعه معرفی شوند، چرا که با توجه به اینکه اصناف و بازاریان در معاملات اقتصادی نقش دارند، این ذهنیت وجود دارد که این قشر درگیر مادیات هستند. اما وقتی که این شهدا به جامعه شناسانده شوند، همه به این درک می رسند که هر کسی هر شغلی که داشته باشد، باز هم می تواند روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت های جامعه بسیج اصناف، اقداماتی در راستای ایجاد بازار اسلامی و کسب و کار حلال است که در این راستا تفاهم نامه آموزش و برگزاری کلاس های فقه بازار، با اتاق اصناف به صورت استانی و کشوری بسته شده تا کسی که می خواهد فعالیت اقتصادی را شروع کند، فقه و قوانین شرعی را بداند تا دچار گناهانی مثل ربا نشود و معاملاتش از لحاظ شرعی مشکل نداشته باشد.

او افزود: این کلاس های اتاق اصناف بصورت عمومی و تخصصی برگزار و احکام شرعی هر کسبه و هر صنفی به طور خاص بیان می شود.

قاسمی بیان کرد: یکی از طرح های اجرایی دیگر در راستای فرهنگ سازی و بازار اسلامی، طرح کاسبان امین است که بسیج اصناف با همراهی اتحادیه کسبه و محوریت مسجد محله، کسبه امین در هر صنف را شناسایی و به مردم معرفی می کند.

وی افزود: این شناسایی و معرفی هم باعث تبلیغ برای کاسب می شود وهم الگویی برای سایر کسبه بخصوص کسبه جوان است که تازه شروع به کار کرده اند، است. قطعا اگر همین مسیر ادامه پیدا کند، کم کم تمام کسبه امین خواهند بود.

او یادآور شد: خوشبختانه تعداد کسبه امین زیاد است، اما ممکن است عده معدودی از کسبه که قوانین و احکام شرعی مثل احتکار و گران فروشی را در معاملات خود رعایت نمی کنند، باعث بدنامی سایر کسبه شوند.

مسئول بسیج اصناف خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی توسط اصناف و بازاریان با هدف خودسازی برای اصناف و خدمات رسانی برای مردم، اظهارکرد: در این اردوها صنوفی مثل آرایشگران، جوشکاران، تعمیرکنندگان لوازم خانگی و ... خدمات تخصصی را در سطح روستاها و محلات محروم شهری انجام می دهند.

قاسمی بیان کرد: در واقع یکی از مشکلاتی که در اردوهای جهادی دانشجویی و محلات وجود داشت، عدم تخصص یا تخصص کم جهادگران بود، اما در اردوهای جهادی اصناف با استادکاران حرفه ای با کار تخصصی مواجه هستیم و به همین دلیل هم اردوهای جهادی اصناف باید گسترش پیدا کند و اصناف به کمک محلات بیایند.

وی ادامه داد: یکی دیگراز برنامه هایی که در بسیج اصناف دنبال شده و به نوعی کمک به دولت هم بوده است، کمک در بحث نظارت بر بازار در ابتدای اجرای طرح عادلانه سازی یارانه ها بوده است که در این خصوص 200 نفر بازرس بسیجی را به سازمان های جهادکشاورزی و صمت معرفی کردیم تا نظارت برتوزیع کالاهای اساسی، جلوی احتکار و گرانفروشی گرفته شود و در تلاطم و گرانی بازار، دیگر گرانفروشی اتفاق نیفتد.

مسئول بسیج اصناف خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون در خراسان جنوبی 32 هزار واحد صنفی وجود دارد که با توجه به سرانه جمعیت استان، آمار بالایی است و به عنوان یک آسیب به شمار می رود.  چرا که با توجه به اینکه استان ما از لحاظ صنعت عقب ماندگی دارد و از طرف دیگر استخدام دولتی افراد بسیار پایین است، مردم مجبور می شوند که در حوزه  مغازه و فروشگاه داری ایجاد اشتغال کنند که باعث افزایش رقابت و کاهش درآمد بقیه اصناف می شود.

وی گفت: از طرف دیگر با توجه به موقعیت جغرافیایی و مرزی خراسان جنوبی، وجود بازارچه های مرزی، منطقه ویژه اقتصادی و ... تعداد بازرگانان استان بسیار کم است.

او افزود: در همین جهت بسیج اصناف، طرح توانمندسازی اصناف را ارائه کرده تا کسبه ای که توان تولید را دارند، به جای واردات اقلام و محصولات از سایر استان ها، در منطقه ویژه اقتصادی یا فاز 3 شهرک صنعتی، با دریافت زمین، اقدام به تولید و صادرات کالا کنند، چرا که توانمند سازی اصناف و تولید ثروت، فقط با صادرات و بازرگانی امکان پذیر است.

قاسمی بیان کرد: در واقع با اجرای این طرح، تعداد اصناف کمتر و بازرگانان بیشتر می شود. در این خصوص خدمات آموزشی هم ارائه خواهد شد تا قدرت ریسک پذیری کسبه بالا برود.

 

انتهای ofv/7

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از