حالت تاریک
استاد حوزه علمیه بیرجند عنوان‌کرد:

اربعین انقلابی برای مباره با بی‌عدالتی و ظلم

اربعین انقلابی برای مباره با بی‌عدالتی و ظلم

استاد حوزه علمیه بیرجند گفت: اربعین انقلاب امام حسین علیه السلام محسوب می‌شود، انقلابی که اهداف بسیار والایی مانند مبارزه با بی‌عدالتی و مخالفت با ظلم داشت.

حجت‌الاسلام موسوی به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: در زبان عربی اربعین به معنای چهلمین بوده و به روز ۲۰ ام از ماه صفر اطلاق می‌شود که در واقع چهلمین روز درگذشت امام حسین علیه السلام و یاران باوفای آن حضرت در صحرای کربلای معلی که در سال ۶۱ قمری اتفاق افتاده است، می‌باشد.

وی افزود: شیعیان هر سال در ده روز اول محرم و بعد از آن در چهلمین روز پس از شهادت امام حسین علیه السلام مراسم سوگواری برای این حضرت و به یاد فرهنگ آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی با الگو قرار دادن آن امام بزرگ، برگزار می‌کنند. 

استاد حوزه علمیه بیرجند ادامه داد: این مراسمات سوگواری نقش بسیار عظیمی در ترویج فرهنگ شیعی، مبارزه برای آزادی و عدالت و دفاع از مظلومین در جهان دارد.

موسوی تصریح کرد: برای اینکه بیشتر درک کنیم که فلسفه اربعین چیست، نیاز است دریابیم که مراسمات اربعین چقدر مهم هستند. 

وی ادامه داد: اربعین انقلاب امام حسین علیه السلام محسوب می‌شود، انقلابی که اهداف بسیار والایی مانند مبارزه با بی‌عدالتی و مخالفت با ظلم داشت. 

این استاد حوزه علمیه به این نکته هم اشاره کرد که مخالفان این حضرت هدفشان از بین بردن ارزش‌های والای دین اسلام بود، اما امام حسین علیه السلام با تمام وجود خود در برابر آنان ایستادگی کرد و با فداکاری خود و خانواده‌اش در راه احیا و زنده نگه داشتن اسلام اجازه نداد که نیت شوم آنان عملی شود.  

به گفته وی امام حسین علیه السلام برای اسلام جان خود را عطا نمود و این وظیفه ماست که برای زنده نگه داشتن اسلام راه او را ادامه دهیم و به سوگواری برای او بپردازیم. 

موسوی اظهار کرد: این عزاداری‌ها برای حسین علیه السلام به ‌خاطر معقوله‌های تربیتی و سازنده برای نسل جدید و برای شیعیان بسیار مفید و مؤثر است.

او به برخی از دلایل برگزاری مراسم اربعین اشاره کرد و افزود:برپا داشتن سنت سوگواری در این ایام زنده نگه داشتن نهضت و راه امام حسین علیه السلام، مبارزه با ظلم و ستم، حمایت از مظلومین در هر جای جهان،زنده نگه داشتن پرچم اسلام، آشنایی نسل جوان با معارف دینی و تزکیه نفس از جمله این دلایل است.

استاد حوزه علمیه بیرجند تأکید کرد: از سوی اهل بیت سوگواری برای امام حسین علیه السلام بسیار توصیه شده است و نباید به‌هیچ عنوان این سوگواری برای حضرت را با سایر سوگواری‌ها مقایسه کرد؛ زیرا پرچم اسلام به‌خاطر این سوگواری‌ها برای اوست که هنوز زنده و پابرجاست.

به گفته وی امروزه در بیشتر جوامع خانواده‌ها در حال از هم پاشیدن هستند و به‌نظر می‌رسد که زیارت یکی از راه‌ها و روش‌های مناسک مذهبی است که ارتباط تنگاتنگی با بنیان خانواده داشته و باعث حفظ و بقای اعضای آن در کنار یکدیگر می‌گردد و این گونه پیداست که این آداب قدیمی توانسته خانواده‌ها را در کنار یکدیگر نگه دارد.

وی اظهار کرد: بنابراین یکی از مؤثرترین گزینه‌ها برای جلوگیری از هم پاشیدن خانواده‌ها این است که با هم و به‌صورت خانوادگی به‌ویژه در ایام اربعین حسینی به زیارت بروند.

موسوی با اشاره به این که مراسم زیارت اربعین حسینی می‌تواند بر زندگی خانوادگی افراد تأثیر زیادی داشته باشد تصریح کرد: هماهنگی اعضای خانواده،ایجاد نشاط و پویایی در خانواده،تقویت دینداری در خانواده،بالا رفتن ظرفیت خانواده‌ها در عرصه فرهنگی و اجتماعی از جمله این تاثیرات است.

به گفته وی امام حسین علیه السلام در سال ۶۱ قمری با شهادت خود هنوز در یادها زنده است و هنوز به برپا نگه داشتن اسلام و خانواده‌های مسلمان کمک شایانی می‎‌کند.

استاد حوزه علمیه بیرجند ادامه داد: در مورد زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده روایات فراوانی وجود دارد که نشان‌دهنده اجر و ثواب معنوی زیادی است که این پیاده‌روی برای شما به ارمغان خواهد آورد. 

به گفته وی همچنین برای زنده نگه داشتن راه و سنت فرزند علی علیه السلام کمک به فقرا و مستضعفان را فراموش نکنیم و در این ایام در کنار سوگواری برای مولایمان به این عزیزان یاری برسانیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از