حالت تاریک

هیهات من الذله مهمترین پیام اربعین است

هیهات من الذله مهمترین پیام اربعین است

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: هیهات من الذله از مهترین درس ها و پیام اربعین و قیام امام حسین علیه‎السلام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان نهضت عظیم عاشورا مانند انقلاب‌های بزرگ و موج آفرین معمولا دارای یک علت نیست بلکه در وقوع آن یک سلسله عوامل و انگیزههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دخالت دارد و دارای ریشه‌های دور و نزدیک بسیاری است.

این واقعه حماسی و شگفت انگیز از منظر ژرف کاوی تاریخی و جست و جو در ریشه‌های آن، بس تامل برانگیز است. اینکه چرا و چگونه گروهی از امت اسلامی، دستان خود را به خون پاک سلاله رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آغشتند و دست به جنایتی زدند که در جامعه اسلامی سابقه نداشت، درخور بحث و بررسی دقیقی است.

افزون بر این وقایعی نظیر پیاده روی اربعین و قیام بر علیه جبهه باطل صیهونیست که برگرفته از قیام امام حسین(ع) است و این روزها شاهد آن هستیم نیز جای تامل دارد

در این رابطه گفتگویی با احمد لامعی گیو رئیس دانشگاه بیرجند‌ داشتیم.

 ۱_ فلسفه و اهداف قیام امام حسین علیه‎السلام را بیان کنید

  قیام امام حسین(ع) از جهات مختلف قابل بررسی و امعان نظر است. مولفه‌های متعددی همچون دعوت به توحید و یکتاپرستی؛ظلم ستیزی؛ عدالت محوری؛وفاداری؛شجاعت و دلیری؛از خودگذشتگی و ایثار ؛پایداری و مقاومت ،دینداری وفاداری و تعهد اخوت و برادری وبالاخره حکمرانی و حکومت و دهها هدف دیگر که در این مجال نمی گنجد، ولی چنین به نظر می رسد که مهمترین هدف و فلسفه قیام حسینی در فرازی از سخنان حضرت اباعبدالله در گفتگویی که با برادر خود محمد ابن حنفیه به هنگام ترک مدینه النبی به سوی مکه و از آنجا به کربلا بیان نموده است آنجا که می فرماید"...... ارید آن آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی...."حضرت می فرماید که قیام من برای هوای نفس و دنیاپرستی و کسب قدرت و ظلم و ستم بر مردم نیست بلکه من برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و احیای سیره و سنت پدر و جد بزرگوارم قیام می‌کنم چرا که احساس می‌کنم بنی امیه اسلام را به پوستین وارونه‌ای تبدیل نموده‌اند و آن را از مسیر اصلی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ترسیم کرده است منحرف نموده اند.

۲_ نقش زنان در قیام عاشورا و‌ معرفی و بازخوانی شخصیت زنان عاشورایی به عنوان الگوی صبر و ایثار چه بوده است؟

 قیام کربلا اولا و بالذات یک نهضت انسانی و اجتماعی بود که هم کنشگران آن و هم مخاطبان آن انسانهای مختار و با اراده‌ای بودند که می‌دانستند چه می‌کنند و برای چه در کربلا حضور پیدا کرده‌اند. بنابراین قیام کربلا پیام‌ها و دستاوردهای فرادینی و فرا مذهبی دارد و در چنین معرکه ای نمی‌توان تفاوتی بین زن و مرد قائل شد اما در مرحله بعد زنان حاضر در صحنه کربلا نقش مکمل و تمام کننده و پیام آوری و برقراری ارتباط بین گذشته تاریخی و حوادث جاری و مستحدثه و آینده منتظر را داشتند و در واقع هرکدام با کار زینبی خویش قیام را به سر منزل مقصود که معرفی و رسوایی بنی امیه و پیروان آنها به مثابه جبهه باطل بود رسانیدند.

زنان عاشورا نه تنها الگوی صبر و استقامت و بیان کننده مسئولیت زن مسلمان در معرکه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بودند بلکه خود جزئی از سناریوی عاشورا و بازیگران این واقعه تراژدیک تاریخی بودند که این نقش آفرینی امروزه می تواند سرلوحه رفتار سیاسی و اجتماعی زنان جوامع اسلامی باشد

۳- ابعاد قیام و مقاومت مردم غزه به عنوان ادامه راه قیام امام حسین علیه‎السلام، روایت اقتدار و مظلومیت مردم غزه و جنبش‌های دانشجویی و بیداری ایجاد شده در کشورها را بیان کنید

از آنجا که ماهیت اصلی قیام امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر و ظلم ستیزی و مبارزه با زورگویی و تجاوز بوده است لذا تمامی نهضت های آزادیبخش و قیام های مردمی و انقلاب های اجتماعی و سیاسی که پیام رهایی بخش دارند ملهم از واقعه عاشورا و نهضت کربلا هستند و این قیام‌ها در طول تاریخ حتی قبل از اسلام وجود داشته و بعد از این هم وجود خواهد داشت. بنابراین چون قیام مردم فلسطین برای ظلم ستیزی و نفی و دفع تجاوز است ریشه در قیام کربلا دارد.

امروز ما در صحنه تاریخ شاهد یک کربلای دیگر هستیم که در آن حق و باطل روشنایی و تاریکی کفر و اسلام و عدالت و ظلم و بسیاری از دوگانه‌های این چنینی در مقابل هم قرار گرفته است و به قول شهید مطهری کربلای امروز فلسطین و شمر و يزيد آن سران رژیم صهیونیستی هستند.

لذا هرحرکت و نهضت و قیامی چه در کلان مثل انقلاب های کبیر مردمی همچون انقلاب اسلامی ایران و نهضت‌های آزادی‌بخش و رهایی بخش و اسلامی همچون مقاومت فلسطین و چه حرکت های خرد از جمله جنبش‌های دانشجویی که هدف آنها دفع ظلم و ستم و دفاع از مظلومان و ستم دیدگان باشد پیروی و ادامه قیام کربلا است داشتیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از