حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

تحول صنعت آب‌وفاضلاب استان به برکت انقلاب‌اسلامی

تحول صنعت آب‌وفاضلاب استان به برکت انقلاب‌اسلامی

در حالی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۷ شهر و ۱۱ روستای منطقه خراسان جنوبی از شبکه آبرسانی بهره‌مند بودند، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، شاهد تحول در این حوزه هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اوضاع شهر‌ها و بخصوص روستا‌های کشور از لحاظ بهره‌مندی از زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی بسیار اسفناک بود. یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مشکلات مردم مربوط به حوزه آبرسانی می‌شد، بطوری که بر اساس آمار ارائه شده، تنها حدود ۷۴ درصد جمعیت ۱۸ میلیون نفری شهر‌های ایران و همچنین کمتر از ۵ درصد از روستا‌های کشور، به شبكه آبرسانی دسترسی داشتند و در شرایط مشقت باری زندگی می‌کردند.

اما پس از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی و روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی و تشکیل سازو کار‌هایی مثل جهاد سازندگی، روند توسعه زیرساخت‌ها سرعت بیشتری گرفت و طی چهار دهه فعالیت، خوشبختانه پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف از جمله توسعه صنعت آب و فاضلاب رقم خورد. در ادامه فعالیت جهاد سازندگی انقلاب اسلامی، وزرات نیرو به عنوان متولی دولتی توسعه زیرساخت آبرسانی کار را به پیش برد.

در خراسان جنوبی نیز که تا قبل از انقلاب اسلامی وضعیت برخورداری مردم شهر و روستای آن از شبکه‌های آبرسانی بسیار ضعیف بود، پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است، به طوریكه هم اكنون تمام شهر‌های این استان و بسیاری از روستا‌ها از آب آشامیدنی سالم برخوردارند و شبكه‌های فاضلاب نیز با سرعت خوبی در دست اجراست.

افزایش تعداد مشترکین آب شهری استان از ۳۵ هزار به ۲۲۰ هزار

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» درخصوص دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهارکرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، تعداد شهر‌های تحت پوشش آب شرب بهداشتی از ۷ شهر به ۳۱ شهر در استان ارتقاء یافته است.

مهدی دوستی افزود: همچنین تعداد مشترکین آب شهری نیز از ۳۵ هزار مشترک در ابتدای انقلاب به ۲۲۰ هزار و ۸۴۶ مشترک در حال حاضر رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد روستا‌های تحت پوشش شبکه آب شرب نیز از ۱۱ روستا در قبل از انقلاب اکنون به یک هزار و ۱۳ روستا رسیده است، اظهارکرد: در حال حاضر طول شبکه توزیع روستایی ۴ هزار و ۲۶۳ کیلومتر و طول خط انتقال نیز ۵ هزار و ۹۰ کیلومتر است که بیش از ۹۸ درصد این آمار مربوط به بعد از انقلاب است.

دوستی در خصوص درصد برخورداری خدمات مشترکین در بخش آب شرب نیز گفت: جمعیت تحت پوشش آب شهری در ابتدای انقلاب ۷۷ درصد بوده که در حال حاضر به ۹۹. ۹۸ درصد رسیده است. همچنین در بخش روستایی درصد جمعیت تحت پوشش آب روستایی از۱. ۵ به ۹۰ درصد ارتقاء یافته است.

او ادامه داد: طول شبکه توزیع آب شهری از ۱۱۰ کیومتر در ابتدای انقلاب؛ اکنون به ۲ هزار و ۷۷۶ کیلومتر، طول خط انتقال آب شهری نیز از ۱۲ کیلومتر به ۵۵۵ کیلومتر، حجم مخازن نیز از ۸ هزار مترمکعب به ۱۴۷هزار و ۷۰۰ مترمکعب و تعداد کل چاه‌های در مدار شهری از ۲۶ چاه به ۱۲۹ چاه افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: در حالی که در قبل از انقلاب هیچ تصفیه خانه آب شهری در استان وجود نداشت، اما در حال حاضر ۲ تصفیه خانه فعال وجود دارد.

ارتقاء شبکه فاضلاب از صفر به ۴۱ درصد

وی ادامه داد: همچنین در بخش فاضلاب نیز جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری از صفر به بالای ۴۱ درصد رسیده و ۷۶ هزار و ۶۰۳ مشترک شهری تحت پوشش این شبکه قرار دارند. طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری نیز ۶۳۶ کیلومتر و طول خط انتقال فاضلاب شهری ۳۰. ۵ کیلومتر است.

او افزود: همچنین در بخش فاضلاب روستایی نیز جمعیت تحت پوشش فاضلاب از صفر به یک هزار و ۵۳۵ مشترک و ۲ تصفیه خانه فاضلاب روستایی رسیده است.

دوستی از جمله مهم‌ترین طرح‌های عمرانی شرکت آب و فاضلاب استان طی سال‌های اخیر را مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند که در سفر رئیس جمهور به افتتاح رسید، کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب سربیشه و قاین در سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی، آبرسانی به ۱۱۵ روستا با اعتبار بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب پروژه‌های محرومیت زدایی با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، کلنگ زنی طرح فاضلاب خوسف با اعتبار ۲۵۰ میلیارد در دهه فجر سال جاری و... عنوان کرد.

افتتاح ۲۲ طرح با اعتبار بیش ۱۶۸ میلیارد تومانی در فجر امسال

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در خصوص طرح‌های این شرکت در دهه فجر امسال هم گفت: در دهه فجر امسال۲۲ طرح با اعتبار ۱۶۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افتتاح شد که مهمترین طرح افتتاحی هم مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی جنوب شهر بیرجند است که با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

دوستی افزود: همچنین طرح آبرسانی به شهر بیرجند با حفر تجهیز ۲ حلقه چاه و آبرسانی به روستا‌های نوغابچیک و بویک و ورقنه و شروع طرح آبرسانی مسکن محرومین شکرآب و چهکند و حسین آباد سادات نیز از دیگر طرح‌های افتتاحی است.

وی اظهار کرد: در شهرستان درمیان نیز شاهد افتتاح طرح‌های اصلاح شبکه و نوسازی انشعابات روستای آواز و آبرسانی به روستای فخرود هستیم. همچنین طرح پایدارسازی تأمین آب روستای دوست آباد سرایان و سه روستا از مجتمع ارسک بشرویه و اصلاح شبکه و نوسازی انشعابات روستای ماهیرود سربیشه نیز در دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از بهره‌برداری از ۴ طرح در شهر طبس همزمان با دهه فجر خبر داد و بیان کرد: آبرسانی به روستا‌های اقماری دیهوک، آبرسانی به شهر طبس با حفر و تجهیز ۸ حلقه چاه، توسعه شبکه آب در ۲ سایت ۵۰ و ۷۹ هکتاری مسکن ملی طبس از جمله این طرح هاست.

او به افتتاح مخزن هزار متر مکعبی شهر باغستان فردوس اشاره کرد و ادامه داد: همچنین آبرسانی به روستای گستج از مجتمع فتح آباد فردوس و توسعه شبکه آب مسکن ملی فردوس و اسلامیه نیز در دهه فجر انجام شد.

دوستی با بیان اینکه در دهه فجر آبرسانی به روستای رجنگ و طرح اضطراری مجتمع کلی بزن آباد، دو طرح شرکت در شهر قائنات است، افزود: آبرسانی به روستا‌های استند و ۳ روستا از مجتمع طارق و آبرسانی به مجتمع طبسین نیز سهم شهر نهبندان از طرح‌های دهه فجر است.

وی گفت: در دهه فجر امسال عملیات اجرایی طرح فاضلاب خوسف و ۲۱ طرح دیگر در استان آغاز شد.

 

انتهای پیام/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از