حالت تاریک
ترویج معماری ایرانی اسلامی نیازمند پژوهش
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح کرد:

ترویج معماری ایرانی اسلامی نیازمند پژوهش

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: فرهنگ‌سازی معماری ایرانی اسلامی نیازمند پژوهش و ابتکار است و باید در بخش‌های خصوصی و عمومی، معابر، بوستان‌ها، مساجد و اماکن عمومی در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان گفت: امور ظاهر و باطن دارد که در درازمدت هم ظاهر بر باطن و هم باطن بر ظاهر تاثیر می‌گذارد و این خودش نوعی کار فرهنگی است.

وی با بیان اینکه از بزرگترین سرمایه‌های هر جامعه‌ای فرهنگ آن است بنابراین از کنار این قضیه نمی‌توان ساده گذشت، تصریح کرد: انسان شکل، طول، قیافه و ظاهر مشخصی دارد اما صدها نوع لباس می‌تواند بپوشاند اما نوع لباس پوشیدن در خود فرد و دیگران تاثیرگذار است.

نماینده ولی ‌فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: مسائل ظاهری مسکن اعم از نوع، شیوه ‌کار، فضای داخلی یا نمای بیرونی آن بر جامعه تأثیر می‌گذارد پس باید مطابق با زمان کنونی ساخت مسکن را با فرهنگ خودمان انطباق دهیم لذا فرهنگ‌سازی در این زمینه نیازمند پژوهش و ابتکار است.

عبادی با اشاره به اینکه افرادی که اشکال ظاهری مسکن را خواسته یا ناخواسته بر ما تحمیل کرده‌اند از جهت نفوذ فرهنگ‌شان بسیار استاد کار بوده‌اند، گفت: با توجه به اینکه فرهنگ اجتماعی جوامع بشری از سرمایه‌های آنان است، بخشی به غارت رفته و دیگران هم فرهنگ خود را بر اساس نفوذ تحمیل کرده‌اند اما نباید نسبت به این مساله بی‌تفاوت باشیم.

امام جمعه بیرجند با تأکید بر اینکه نگاه فرهنگی به معماری باید جدی گرفته شود عنوان کرد: ایران از لحاظ قدمت تمدن نسبت به بسیاری از کشورها پیشی دارد و اسلام نیز وحی الهی است پس در مقابل فرهنگ‌ دیگر کشورها نباید تسلیم شویم.

وی با بیان اینکه انطباق معماری ۲۰۰ سال قبل با معماری زمان کنونی باید در پژوهش‌ها و ابتکارها مورد بررسی قرار گیرد، افزود: ترویج فرهنگ معماری ایرانی اسلامی امری شدنی است اما چون طرح ارائه نشده مشکل است.

عبادی ادامه داد: دیگران با انواع و اقسام نفوذ حتی با کمک برخی از مسئولان از شیوه‌هایی که در درازمدت در اندیشه و نسل آینده تاثیرگذار است، پشتیبانی می‌کنند لذا نباید این مسئله را رها کرد.

نماینده ولی فقیه در استان متذکر شد: باید دستورالعمل‌های طرح مهندسی معماری ایرانی اسلامی را مدنظر قرار داد و هر بخش را به مسئولان مربوطه سپرد تا کارشان را انجام دهند که یکی پژوهش و ابتکار است که هم با صرفه و صلاح بوده و هم نمای ایرانی اسلامی در ساختمان‌های کوچک قابل اجرا باشد.

وی در ادامه افزود: معماری ایرانی اسلامی باید در بخش‌های خصوصی و عمومی، معابر، بوستان‌ها، مساجد و اماکن عمومی در اولویت قرار بگیرد.

امام جمعه بیرجند در پایان گفت: باید بپذیریم هر یک از لباس، پوشش، نمای ساختمان، کفش یا وضعیت ظاهری ما بر فرهنگ تاثیر دار لذا ترویج فرهنگ معماری ایرانی اسلامی با سپردن آن به متخصصین و نوآوری شدنی است.

منبع: شبستان

انتهای خبر/10

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از