حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1404/08/06 شمسی | 2025/10/28 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی خاورستان هستید؟
رسانه ستون قدرت ملی است
رئیس هیئت داوران جشنواره مطبوعات شرق کشور:

رسانه ستون قدرت ملی است

رئیس هیئت داوران جشنواره مطبوعات شرق کشور با اشاره به نقش رسانه در امنیت ملی و اجتماعی گفت: روزنامه‌ها نخستین قربانی طوفان شبکه‌های اجتماعی در ایران شدند و بازتعریف روزنامه‌نگاری برای حفظ قدرت رسانه‌ای ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره مطبوعات شرق کشور،  علی مختاریان با اشاره به نقش رسانه در امنیت ملی و اجتماعی، اظهار داشت: در جهان و هر کشوری سه شاخص امنیتی وجود دارد؛ غذا، سلاح و رسانه. رسانه علاوه بر اینکه قدرت ملی را تقویت می‌کند، می‌تواند اعتماد عمومی در جامعه را ایجاد کند و در همه حکومت‌های دنیا پایه و اساس قدرت ملی به شمار می‌رود.

وی رسانه را بخشی از جنگ نرم دانست و یادآور شد: در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی، مشاهده شد که همان‌طور که موشک‌ها قدرت نظامی ایجاد می‌کنند، رسانه نیز برد و تأثیر کشور را افزایش می‌دهد.

مختاریان در ادامه به تحولات رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: پس از گذر از عصر زمین، صنعت و اطلاعات، ورود شبکه‌های اجتماعی بعد از سال ۲۰۰۰ باعث شد طی تنها پنج سال، تحولاتی در رسانه‌ها رخ دهد که معادل ۵۰۰ سال پیشرفت بود. با این حال، رسانه‌های مکتوب ایران نتوانستند خود را با این تحولات نوین هماهنگ کنند.

وی وظیفه مطبوعات را نقدگری دانست و افزود: نقد وسیله‌ای الهی برای توسعه و پیشرفت است. مطالعه رسانه‌ها و مطبوعات سبب خوداتکایی، رشد فردی و اجتماعی افراد می‌شود. رسانه‌های مکتوب پیام نخبگان را به جامعه منتقل می‌کنند و اهمیت آن‌ها به دلیل اخلاق‌مداری و رعایت اصول حرفه‌ای است.

مختاریان در مورد تأثیر شبکه‌های اجتماعی گفت: از زمانی که شبکه‌های اجتماعی ظهور کردند، همچون توفانی سهمگین وارد شدند و بسیاری از محدودیت‌ها و سانسورها در آن‌ها دیده نمی‌شود. این شبکه‌ها تحولاتی در تمام زمینه‌ها در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند و روزنامه‌ها اولین قربانی این تحول در ایران بودند.

رئیس هیئت داوران جشنواره مطبوعات شرق کشور با اشاره به تاریخچه روزنامه‌نگاری بیان کرد: روزنامه‌ها در ایران از سال ۱۸۳۷ متولد شدند، در حالی که در اروپا از سال ۱۷۳۲ این اتفاق رخ داده بود. با ورود شبکه‌های اجتماعی، بازتعریف روزنامه‌نگاری در ایران ضروری بود، همان‌طور که رادیو از مرحله منولوگ به دیجیتال و اینترنتی رسید. روزنامه‌نگاری آنلاین، پادکست‌ها و دیگر ابزارهای نوین باید در ایران به همان شکل توسعه می‌یافتند.

وی همچنین بر اهمیت جغرافیای رسانه تأکید کرد و گفت: در ژاپن روزنامه رسانه اول است، در حالی که در آمریکا شبکه‌های اجتماعی به جایگاه اصلی دست یافته‌اند. توجه به این تفاوت‌ها در سیاست‌گذاری رسانه‌ای ضروری است.»

مختاریان عصر حاضر را عصر رسانه‌ای خواند و افزود: امروزه شاهد ۵۹ نوع روزنامه‌نگاری و ۱۵۹ اقتصاد رسانه‌ای در جهان هستیم. خبرنگاران قلب تپنده جامعه هستند و خبرنگاری شغلی عاشقانه است که تا پایان عمر همراه فرد است. در این عصر، سطح سواد عمومی نیز به موازات گسترش رسانه‌ها افزایش یافته است.

وی بر آموزش‌های نوین برای فعالان عرصه رسانه تأکید کرد و گفت: نمونه روزنامه نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد حتی بازنشسته‌های این روزنامه به خبرنگاران مشورت می‌دهند و این را افتخار خود می‌دانند. ما نیز باید خود را رصد کنیم و جشنواره‌های منطقه‌ای، مانند جشنواره خراسان جنوبی، می‌توانند بازبینی، نقد و رشد رسانه‌ها را تسهیل کنند.

مختاریان در پایان با اشاره به ویژگی‌های پروفسور معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات نوین ایران، گفت: وی دارای سه شاخص اصلی است: کتاب، سخنرانی و مقالات. ضروری است از چنین نخبگانی تجلیل شود تا الگویی برای نسل‌های بعد باشد و انگیزه‌ای برای رشد علمی و رسانه‌ای ایجاد کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!