حالت تاریک

تسنیم تلاوت صفحه ۱۱۳

تسنیم تلاوت صفحه ۱۱۳

کارآیی اموال، تنها در دنیاست و در آخرت، ثروت بی‌ثمر است. «ما تُقُبِّلَ...»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،الف: قتل یک نفر، کیفری همچون قتل همۀ مردم را دارد؛

ب: حرمت قتل یک نفر نزد خداوند، به منزلۀ قتل همۀ مردم نزد شماست؛

ج: قتل یک نفر، بی ‏اعتنایی به مقام انسانیّت است؛

ه: قتل یک نفر، سلب امنیّت از همۀ مردم است؛

و: چون انسان‌ها به منزلۀ اعضای یک پیکرند، پس قتل یکی قتل همه است؛

ز: جایگاه دوزخی قاتل یک نفر، جایگاه کسی است که قاتل همه باشد؛ (کافی، ج ۷، ص ۲۷۱)

ح: قتل یک نفر، زمینه‌‏ساز قتل همه است؛

ط: یک انسان می‌‏تواند سرچشمۀ یک نسل باشد، پس قتل او به منزلۀ قتل یک نسل است (به نظر می‏‌رسد این احتمال بهتر است). در روایات می‌‏خوانیم: فانی‏ شدن تمام دنیا نزد خداوند، از کشتن یک مؤمن آسان‏‌تر است ( بحار، ج ۱۰، ص ۳۸۲). (این حدیث را در شب جمعۀ آخر ماه رمضان ۱۳۷۹ می‌نویسم که روز جمعه‌‏اش روز قدس است و درحالی‌که تلویزیون‏‌های دنیا صحنه‌های دلخراشی از کشتن مسلمانان بی‌‏پناه فلسطین را به‌دست صهیونیست‏‌ها نشان می‌‏دهند.)

امام صادق علیه‌السلّام فرمودند: کسی‌که در موضعی که آب یافت نمی‏‌شود، تشنه‌‏ای را سیراب کند، مانند کسی است که نفسی را زنده کرده باشد. (مکارم الاخلاق، ص ۱۳۵)

طبق آیات و روایات، هدایت و ارشاد مردم به راه حق، نوعی احیا می‌‏باشد و گمراه کردن مردم، نوعی قتل است. سورۀ انفال، آیۀ ۲۴، دعوت پیامبر را مایۀ حیات مردم می‌خواند: «دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ».

امام صادق علیه‌السّلام نیز فرمودند: «من اخرجها من ضلال الی هدی فکانما أحیاها و من اخرجها من هدی الی الضلال فقد قتلها» هر کس نفس منحرفی را هدایت کند او را زنده کرده و هر کس دیگری را منحرف کند، او را کشته است. (کافی، ج ۲، ص ۲۱۰)

امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: «نجاها من غرق او حرق او سبع او عدو» مراد از احیای نفس، نجات گرفتاران از غرق و آتش‌سوزی و درّنده یا دشمن است ( تفسیر برهان). و در روایت دیگر آمده است: کسی‌که به گرسنه‌ای غذا ندهد، به منزلۀ کشتن اوست و غذا دادن، به منزلۀ زنده کردن اوست. (کافی، ج ۲، ص ۲۰۴)

امام باقر علیه‌السّلام فرمود: مسرفان همان کسانی هستند که حرام‌ها را حلال می‌شمرند و خون‌ها را می‌ریزند. (تفسیر نورالثقلین)

 

در ادامه پس از آشنایی با این حدیث شریف، آیات ۳۲ تا ۳۷ سوره مبارکه «مائده» واقع در صفحه ۱۱۰ قرآن کریم تقدیم می‌شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از