تسنیم تلاوت صفحه ۱۶۳
برای احساس مسئولیّت، احتمال خطر کافی است. «أَ فَأَمِنَ...»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»۱. ایمان آوردن و متّقی شدن جامعه، کار بسیار سختی است. «لَوْ...»، «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» («لَوْ»، نشانۀ کار بسیار سخت و نشدنی است)
۲. برای دریافت الطاف و برکات اجتماعی خداوند، ایمان و تقوای فردی کافی نیست، باید اکثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. (تفسیر فرقان) «أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»
۳. ایمان به تنهایی کافی نیست، بلکه تقوا لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»
۴. سرمایهگذاری روی فرهنگ و معنویّت جامعه، بازده اقتصادی هم دارد. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ»
۵. وعدههای الهی را جدّی بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول برکات حتمی است. (حرف لام در «لَفَتَحْنا»)
۶. بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لَفَتَحْنا» امّا بازتابی از عملکرد ماست.
۷. ادیان آسمانی، خواستار بهبود وضع اقتصادی مردمند. «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ»
۸. انسان به طور غریزی به دریافت برکات و خیرات علاقمند است و انبیاء از همین تمایلات طبیعی برای اهداف خود استفاده میکردند. «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ»
۹. آنچه از برکات دریافت میکنیم، گوشهای از برکات الهی است. «بَرَکاتٍ» (کلمۀ «برکات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام برکاتها نمیشود)
۱۰. زمین و آسمان، سرچشمۀ برکاتاند. «بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»
۱۱. نقش آسمان در برکات رسانی، بر نقش زمین مقدّم است. «بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» (تقدّم آسمان بر زمین)
۱۲. ایمان و تقوا سبب نزول برکات میشود، ولی هر نعمت و رفاهی معلول ایمان و تقوا نیست. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» «بَرَکاتٍ»
۱۳. عامل محرومیّتها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»
۱۴. لجاجت و پافشاری بر گناه، سبب قهر و عذاب الهی است. «فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»