تسنیم تلاوت صفحه ۱۸۹ قرآن

ارزش همۀ کارهای مقدّس، به نیّت آنهاست. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، ۱.جبهههای جنگ، بستر امدادهای الهی است. «قاتِلُوهُمْ»، «یَنْصُرْکُمْ» (از شما حضور و جهاد، از خدا نصرت و امداد)
۲. رزمندگان، بازوی حق و عوامل اجرای حکم خدایند. «یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ»
۳. سنّتهای الهی، از مسیر طبیعی و علل و اسباب اجرا میشود. «بِأَیْدِیکُمْ»
۴. در پی شکست نظامی دشمن، شکست روحی و سیاسی است. «یُعَذِّبْهُمُ»، «یُخْزِهِمْ»
۵. خداوند خواستار شکست و ذلّت دشمنان دین و پیروزی و عزّت مؤمنین است. «یُخْزِهِمْ وَ یَنْصُرْکُمْ»
۶. از اهداف جنگ، محو کفر و ذلّت کافران و آرامش مؤمنان است. «یُعَذِّبْهُمُ» «یُخْزِهِمْ» «یَشْفِ صُدُورَ»
۷. پیش از جنگ، تشویق و تبلیغ لازم است. خداوند به مؤمنان نوید قطعی میدهد. «یَنْصُرْکُمْ»، «یَشْفِ صُدُورَ»
۸. دلهای مسلمانان صدر اسلام، جریحهدار و آکنده از رنج و آزار بود. «یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ»
۹. گرچه در جنگ، عدّهای شهید و داغدار میشوند، ولی امّت اسلامی در عزّت و آرامش زندگی میکنند. «صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ» و نفرمود: «صدورکم»
۱۰. سرنوشت مؤمنان در مسائل اجتماعی، به هم پیوند دارد و پیروزی شما، شفای دل سایر مؤمنان است «یَنْصُرْکُمْ»، «یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ
«وَ یُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ وَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلی مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» «و خداوند (با پیروزی شما و خواری دشمن،) غیظ و خشم دلهای مؤمنان را از بین ببرد و خداوند لطف خود را بر هر کس بخواهد بر میگرداند (و راه توبه را به روی آنان میگشاید.) و خداوند، دانا و حکیم است.»
۱. گرچه هدف از جنگ، رضای خدا و دفاع و جلوگیری از شرک و توطئه و پیمانشکنی است، لکن تسکین دلها و آرام شدن روح نیز از آثار وضعی و ثانوی آن است. (در آیاتی همچون «سیجعل اللَّه بعد عسرٍ یُسرا» (طلاق، ۷)، «فانّ مع العسر یُسراً»، (انشراح، ۶) به این حقیقت اشاره شده که: بگذرد این روزگار تلختر از زهر؛ بار دگر روزگار چون شکر آید.) «یُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ»
۲. پس از پیروزی، از آنان که برای همبستگی و پیوند نزد شما میآیند، استقبال کنید و نگویید: تا حالا کجا بودید؟ «وَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلی مَنْ یَشاءُ»
۳. پذیرش توبه، بستگی به اراده و مشیّت خدا دارد، نه آنکه توبهکننده مستحق آن باشد. «یَتُوبُ اللَّهُ عَلی مَنْ یَشاءُ»
۴. مبادا از بیم خدعه، آنان را که به سراغ شما میآیند نپذیرید! خدا به توبۀ واقعی یا ریاکارانه آگاه است، ولی طبق حکمت الهی باید هر که اظهار اسلام میکند با حفظ اصول ایمنی پذیرفت. «عَلِیمٌ حَکِیمٌ»
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!