حالت تاریک

تسنیم تلاوت صفحه ۳۸۱ قرآن

تسنیم تلاوت صفحه ۳۸۱ قرآن

و به راستی به سوی قوم ثمود، برادرشان (حضرت) صالح را فرستاد. او به مردم گفت:) خداوند را بپرستید. پس آن گاه مردم به دو گروه متخاصم تقسیم شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، در تفسیر صفحۀ ۳۸۱ قرآن کریم - سورۀ نمل - آیات ۴۵ - ۴۶ آمده است:

«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی ثَمُودَ أَخاهُمْ صلِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذا هُمْ فَریقانِ یَخْتَصِمِقَوَ بِالسَّیِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» «و به راستی به سوی قوم ثمود، برادرشان (حضرت) صالح را فرستاد. او به مردم گفت:) خداوند را بپرستید. پس آن گاه مردم به دو گروه متخاصم تقسیم شدند * صالح گفت: ای قوم من! چرا پیش از نیکی شتاب زده خواهان بدی هستید؟ *چرا از خداوند آمرزش نمی‌خواهد تا مشمول رحمت شود؟»

 

نکات سورۀ نمل - آیات 45 - 46‌:

حضرت صالح، مردم را از عذاب الهی می‌ترسانید و به آنان هشدار می‌دادند، ولی آنان می‌گویند: «یا صالِحُ ائْتِنا بِما تَعِدُنا» (اعراف، ۷۷) آن عذابی که وعده می‌دهد بر ما بیاور است. در این آیه، صالح می گوید: چرا شما به جای خیر، سراغ شر را می گیرید؟ همان گونه ای که کفّار از حضرت هود (علیه السّلام) و پیامبر اسلام (صلوات الله علیه) نیز تعجیل در عقوبت را می خواستند. امام باقر (علیه‌السّلام) فرمود: گروهی از حضرت صالح را تصدیق و گروهی تکذیب کردند. (تفسیر نور الثقلین)

 

با این که تمام انبیاء با مردم برخورد عاطفی و برادرانه داشته اند، اما از این که کلمۀ «أَخاهُمْ» تنها برای این که از آنها به کار رفته است، شاید بتوان که از انبیاء علاوه بر برخورد با عطوفانۀ فامیل قوم استفاده کرد. خود نیز بوده است.

 

پیام‌های سورۀ نمل - آیات 45 - 46‌:

۱. برخورد انبیاء با مردم، برادرانه بوده است. «أَخاهُمْ»

 

۲. دعوت به توحید، سرلوحۀ دعوت انبیاست. «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ»

 

۳. انتظار نداشته باشید همۀ مردم منطق شما را بپذیرند. «فَإِذا هُمْ فَریقانِ»

 

۴. نزاع میان حقّ و باطل دائمی است. «یَخْتَصِمُونَ»

 

۵. راه توبه را برای بازگشت مجرمان باز می کند. «لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ»

 

۶. انبیاء دلسوز مردمند. «یا قَوْمِ ... لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»

 

۷. استغفار، زمین جذب رحمت الهی است. «تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ».

تسنیم تلاوت صفحه ۳۸۱ قرآن

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از