تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۴۹۷ قرآن کریم
و اینکه بر خداوند برتری نجویید، همانا من برهانی آشکار برای شما آوردهام و از اینکه مرا متهم (یا سنگسار) کنید، به پروردگار خود و پروردگار شما پناه میبرم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۹۷ قرآن کریم آمده است: «وَ أَنْ لا تَعْلُوا عَلَی اللَّهِ إِنِّی آتِیکُمْ بِسُلْطانٍ مُبِینٍ * وَ إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ أَنْ تَرْجُمُونِ * وَ إِنْ لَمْ تُؤْمِنُوا لِی فَاعْتَزِلُونِ * فَدَعا رَبَّهُ أَنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ مُجْرِمُونَ» «و اینکه بر خداوند برتری نجویید، همانا من برهانی آشکار برای شما آوردهام* و از اینکه مرا متهم (یا سنگسار) کنید، به پروردگار خود و پروردگار شما پناه میبرم* و اگر به من ایمان نمیآورید پس (لا اقل) از من کناره بگیرید* پس (چون از پذیرش دعوتش مأیوس شد) پروردگارش را خواند و (گفت:) آنان قومی گنه پیشه هستند.»
پیامهای سورۀ دخان- آیات ۱۹-۲۲:
۱. مخالفت با انبیاء و بهرهکشی ظالمانه از مردم، برتریجویی بر خداست. (موسی به مخالفان خود که مردم را استثمار میکردند فرمود: بر خدا برتری نجویید.) «أَنْ لا تَعْلُوا عَلَی اللَّهِ»
۲. همۀ هستی در برابر خداوند تواضع دارد. «کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» «بقره، ۱۱۶» این انسان است که به او سفارش میشود که برای خدا تکبّر نکن. «أَنْ لا تَعْلُوا»
۳. برای تبلیغ علاوه بر کمالات روحی «کَرِیمٌ ... أَمِینٌ» که در آیه قبل آمد، منطق و استدلال نیز لازم است. «بِسُلْطانٍ مُبِینٍ» (کسی که معجزه و دلیل روشن دارد، جرأت برخورد با فرعونها را پیدا میکند.) «أَدُّوا إِلَیَّ عِبادَ اللَّهِ ... بِسُلْطانٍ مُبِینٍ»
۴. اگر لجاجت در میان باشد، حتّی جان و آبروی انبیایی که کریم، امین و همراه با منطق و استدلال هستند در خطر است. «أَنْ تَرْجُمُونِ»
۵. تهمت و شکنجه نباید مانع کار شود. «إِنِّی عُذْتُ ... أَنْ تَرْجُمُونِ» (مراد از رجم، یا تهمت زدن است و یا پرتاب سنگ)
۶. در شیوۀ تبلیغ مقابله به مثل مفید است. (در برابر فرعون که میگوید: من ربّ شما هستم موسی مکرر فرمود:) «بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ»
۷. تا انسان به خدا تکیه نکند و او را پناه خود نداند، نمیتواند در برابر ستمگران مقاومت کند. «إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ»
۸. ایمان به پیامبر، ایمان به خداست. («إِنْ لَمْ تُؤْمِنُوا لِی» به جای «ان لم تؤمنوا بالله» آمده است.)
۹. گاهی گوشهگیری و عزلت لازم است. «فَاعْتَزِلُونِ» (یکی از موارد نهی از منکر فاصله گرفتن از مجرمان است.)
۱۰. موسی با داشتن معجزه خواهان درگیری با مخالفان نیست؛ بلکه برنامه او پیشبرد اهداف با منطق است نه درگیری. «فَاعْتَزِلُونِ»
۱۱. بعد از طی چندین مرحلۀ دعوت و هدایت، نفرین جایز است. «فَدَعا»
۱۲. اگر گناه و فساد در انسان رسوخ کرد، دیگر دعوت انبیاء اثری نخواهد داشت. «أَنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ مُجْرِمُونَ»
انتهای خبر/10