حالت تاریک

خراسان‌جنوبی غرق در عزاداری عملدار کربلا

خراسان‌جنوبی غرق در عزاداری عملدار کربلا

خراسان‌جنوبی، دیار شور و شعور حسینی همزمان با تاسوعای حسینی(ع) سراسر سیاه‌پوش و غرق در اندوه و ماتم شده و اقشار مختلف مردم در دسته‌های مختلف به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، روز نهم ماه محرم که معروف به تاسوعاست، آخرین روزی بود که امام حسین (ع) و یارانش شبانگاه آن را درک کرده بودند و این روز به شب عاشورا، پیوند خورد و بدین جهت نزد مسلمانان و محبان اهل بیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نهم محرم ۶۱ ق، شمر بن ذی الجوشن با نامه‌ای از طرف عبیدالله بن زیاد، وارد کربلا شد، در آن نامه از عمر بن سعد خواسته شده بود یا در برخورد با امام حسین(ع) جدیت به خرج دهد یا فرماندهی لشکر را به شمر واگذار کند.

عمر سعد از واگذاری فرماندهی به شمر خودداری کرد و آماده جنگ با امام حسین(ع) شد، با هجوم لشکریان در عصر این روز، امام حسین(ع) با فرستادن برادرش عباس بن علی(ع)، از آنها مهلت طلبید تا شب را با نماز و تلاوت قرآن به صبح برسانند.

همچنین در این روز شمر امان‌نامه‌ای برای حضرت عباس (ع) و دیگر فرزندان ام البنین فرستاد؛ اما آنان نپذیرفتند. شیعیان، تاسوعا را روز عباس(ع) به شمار می‌آورند و آن را مانند روز عاشورا گرامی می‌دارند و به ذکر فضائل و سوگواری در آن می‌پردازند.

مردم مومن خراسان جنوبی در جای جای استان، امروز (دوشنبه) در مراسم تاسوعای حسینی به یاد ساقی تشنه لب کربلا به سوگ و ماتم نشستند. طنین نواهای حزن‌انگیز در کوی و برزن استان طنین‌انداز شده و دسته روی هیئت‌ها که از روز گذشته شروع شده، امروز و فردا هم ادامه دارد.

حضور پررنگ جوانان، نوجوانان، کودکان، زنان و مردان از هر قشری جلوه و معنویت خاصی به این آئین‌ها بخشیده است.

مردم در هر کوی و برزن و در شهرها و روستاهای مختلف استان خراسان جنوبی به یاد سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به خصوص سقای لب تشنگان کربلا با قرائت زیارت عاشورا و برپایی مراسم نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و هیات‌های عزاداری ارادت خود به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان می‌دهند.

مراسم هفت منبر از جمله آیین‌هایی است که توسط زنان در غروب روز تاسوعا برپا می‌شود و زنان سالخورده، جوان و دختران در هفت منبری که ماه محرم در آنها مراسم روضه‌خوانی انجام شده، شمع روشن می‌کنند.

برگزار کنندگان این مراسم خادمان ‌مسجد، حسینیه یا منزل هستند که از عصر تاسوعا روی منبر یک پارچه سیاه می‌اندازند و آن را در نزدیکی در مسجد یا حسینیه می‌گذارند، یک مجمه بزرگ یا تشت پر از گل روی پله منبر و تشت خالی هم در پله دیگر قرار می‌گیرد.

بانوان نزدیک غروب به این اماکن می‌روند و پس از نیت، شمعی را درون سینی و کنار این منابر روشن کرده، نذورات خود را از قبیل خرما، شیرینی و پول درون تشت ریخته و برای روشن کردن شمع به مکان دیگر می‌روند و تا هفت منبر این حرکت ادامه پیدا می‌کند.

مسجد آیتی، مسجد جامع، مسجد خواجه خضر، مسجد حیدر حسن، مسجد صاحب الزمانی، مسجد امام حسن (ع)، چشمه خلیلی (قدمگاه)، منزل دختر آخوند، حسینیه گود و مدرسه علمیه معصومیه بیرجند از جمله اماکنی است که مراسم هفت منبر در آنها برگزار می‌شود.

آیین هفت منبر با شماره ۵۰۷ در فهرست میراث معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسیده است.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از