حالت تاریک
معاون جهاد کشاورزی استان:

درآمد ۶۵ میلیاردریالی تولید گل رز در استان

درآمد ۶۵ میلیاردریالی تولید گل رز در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، درآمد حاصل از فروش گل رز در استان حدود ۶۵ میلیارد ریال بوده است.

محمدرضا اکبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۰۰ هزار شاخه بریده گل رز در رنگ‌های قرمز، بنفش، آبی، سفید و زرد در استان تولید شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون، درآمد حاصل از فروش این گل‌ها حدود ۶۵ میلیارد ریال بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: خشکسالی‌های چندین ساله در استان باعث شده تا کشاورزان برای سرمایه‌گذاری بیشتر برای تولید گل و سایر محصولات گلخانه‌ای ترغیب شوند.

اکبر گفت: هم اکنون دو واحد گلخانه‌ای کشت گل رز با سطح زیر کشت ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع وجود دارد که هر دو این گلخانه‌ها هیدروپونیک هستند.

وی عنوان کرد: حدود ۸۵ درصد گل‌های رز تولید شده به سایر نقاط کشور از جمله تهران و مشهد ارسال و هرشاخه به قیمت ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود و ۱۵ درصد باقی‌مانده در داخل استان مصرف می‌شوند.

وی با اشاره به کیفیت بالای گل رُز تولیدی در خراسان‌جنوبی و اینکه این استان ظرفیت صادرات گل رز را با لحاظ شرایطی دارا است، گفت: اما متأسفانه فعلا امکان صادرات مستقیم این گل‌ها به کشور‌های خارجی وجود ندارد.

او در خصوص صرفه و توجیه اقتصادی تولید گل رز در استان نیز گفت: به علت دوری استان از بازار مصرف، فعلا تولید گل رز دارای سود پایینی است ولی در صورت فراهم شدن امکان صادرات توجیه اقتصادی این تولید بسیار بالاتر خواهد بود.

گفتنی است؛ با توجه به خشکسالی‌های متوالی، لزوم تغییر الگوی کشت به جهت تغییر اقلیم به سمت گیاهان کم‌آب‌خواه و افزایش تولید از مقدار معین آب مصرفی و تمایل کشاورزان به جهت تکنولوژی جدید، تولید گل در گلخانه مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین خراسان‌جنوبی ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش گل رُز داشته و گل تولیدی در این منطقه براساس بررسی‌های صورت گرفته از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

انتهای پیام/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از