حالت تاریک
پرداخت ضرر‌های کنسرت از جیب مردم بیرجند
حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن یک کنسرت؛

پرداخت ضرر‌های کنسرت از جیب مردم بیرجند

در‌حالی‌که یک موسسه با برگزاری یک کنسرت در هفته گذشته، درآمد قابل‌توجهی کسب کرده است، اما اکنون برای جبران هزینه لغو کنسرت قبلی، درخواست فضل و بخشش از جیب شهرداری و مردم بیرجند دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،هفته گذشته کنسرت رضا صادقی  در فرهنگسرای شهر بیرجند با استقبال پرشور مردم برگزار شد بطوری که در سالن جای سوزن انداختن هم نبود. اما پس از برگزاری این کنسرت، حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن آن ظاهر شد و در فضای مجازی بخاطر قرار‌داد سالن و هزینه حاصل از برگزاری کنسرت به حساب شهرداری با حواشی زیادی روبرو شد.

کنسرتی که چند هزار نفر را مخاطب خود قرار داد و از جیب آنها درآمد چند صد میلیونی کسب کرد، حالا برای پرداخت سهم همین مردم از درآمد کسب شده، اما و اگر می‌آورد.

هر سانس ۶۰۰ نفر اضافه برقرار داد حضور داشته اند

طبق شنیده ها از منابع آگاه، موسسه برگزار کننده، برای برگزاری این کنسرت، برای حضور یک هزار و ١٩٩ نفر در هر سانس مجوز داشت. اما بر اساس آنچه در سالن فرهنگسرا دیده می‌شود، سالن مملو از جمعیت کامل یعنی ۱۸۰۰ نفر بود بطوری که حتی برای نشستن عوامل حفاظتی و امنیتی حاضر در سالن هم جایی برای نشستن نبود.

 قیمت بلیت این کنسرت هم از ٣۵٠-٧۵٠ هزار تومان تعیین شده بود که نرخ حدود ۵٠ درصد بلیت‌ها هم همان ٧۵٠ هزار تومان بود.

جبران خسارت از جیب‌ مردم 

طبق شنیده ها تنها هزینه بلیط هواپیما تهران مشهد توسط موسسه برگزار کننده کنسرت لغو شده خریداری کرده که طبق گفته مسئول برگزار کننده هزینه بلیط ها برگشت نکرده است،
اما در همان روز برگزاری کنسرت رضا صادقی توسط موسسه، ابلاغیه‌ای از شورای شهر به شهرداری بیرجند رسید که بر اساس مصوبه شورا، شهرداری باید در جهت جبران ضرر موسسه عرفان از لغو کنسرت طلیسچی به دلیل همدردی در غم جانباختن کارگران معدن طبس، از دریافت سهم ١٠ درصدی از عواید فروش بلیت خودداری کند که این موضوع برای شهروندان بسیار قابل تامل و غیرقابل پذیرش بود. بطوری که با رسانه‌ای شدن این موضوع بسیاری از شهرندان به این موضوع واکنش نشان دادند و تاکید کردند که جبران این ضرر چه ربطی به شهرداری دارد و چرا باید این هزینه از جیب مردم و بیت المال پرداخت شود؟

قیمت بلیط کنسرت رضا صادقی در کرمان ارزان تر از بیرجند 
در حالی موسسه برگزار کننده، در بحث برگزاری کنسرت رضا صادقی در بیرجند، مدعی است که هدف او ایجاد نشاط برای مردم بوده و به همین دلیل هم بلیت‌ها را با قیمت مناسب به فروش رسانده است که آقای صادقی طی دو شب گذشته در کرمان هم کنسرت برگزار کرده و جالب اینجاست که هزینه بلیت در کرمان بین ٤٨٠ تا ۵٩٠ هزار تومان بوده است، ولی نرخ بلیت همین کنسرت با یک سالن یک هزار و ٨٠٠ نفری در بیرجند از ٣۵٠-٧۵٠ هزار تومان بوده است و همین موضوع هم‌صداقت این موسسه با مردم را زیر سوال می‌برد.

از طرف دیگر این موسسه در جهت تلاش برای عدم پرداخت سهم شهرداری و مردم، مدعی شده که بر اساس خروجی سایت، درآمد او از فروش بلیت، یک میلیارد و ٤٢٠ میلیون تومان بوده است، این در حالی است که ظرفیت سالن فرهنگسرا یک هزار و ٨٢٠ نفر است که تمام صندلی‌ها هم پر بوده و درآمد حاصل از فروش بلیت حداقل٢ میلیارد تومان بوده است.

 البته این رقم اعلامی موسسه حاصل از فروش بلیت بر مبنای ظرفیت حضور یک هزار و ١٩٩ نفری باشد که در مجوز کنسرت ذکر شده است.
شاید هم رقم فروش بلیت بر اساس خروجی سایت درست باشد، اما این موضوع که چطور از ساعت سه بعدظهر که این موسسه شروع به بلیت فروشی کرد، بسیاری از شهروندان گلایه داشتند که چرا وقتی وارد سایت می‌شویم، صندلی‌های جلوی سالن همه پر شده و امکان رزرو وجود ندارد، ایجاد سوال می‌کند؟ البته این شبهه هم ایجاد می‌شود که ممکن است برخی عوامل موسسه؛ خودشان قبل از ساعت سه تعدادی از صندلی‌ها را رزرو کرده و خارج از سایت و در بازار آزاد فروخته باشند.

همچنین ممکن است تعدادی از بلیت‌ها را به اقوام و دوستانشان و همچنین کارکنان برخی ادارات و نهادها فضل و بخشش کرده باشند، چرا که بسیاری از کارکنان آنها بصورت خانوادگی در کنسرت حضور پیدا کرده بودند، اما مگر قرار است شهرداری جور این فضل و بخشش‌ها را بکشد؟

 اگر این موسسه کنسرت آقای طلیسچی را به دلیل ابراز همدردی با خانواده جانباختگان طبس لغو کرده، اولا چرا بر سر همه منت می‌گذارد، دوما چرا باید شهرداری این ضرر را جبران کند؟

سوال بعدی این است که چرا در‌حالی‌که قرارداد  سالن برای این کنسرت یک هزار و ١٩٩ نفر بوده است، در هر سانس ٦٠٠ نفر بیشتر حضور پیدا کرده‌اند؟ چه کسی باید پاسخگوی این موضوع باشد، فرهنگ و ارشاد یا خود موسسه عرفان که بیشتر از ظرفیت مجوز بلیت فروشی کرده است؟

بخشش از جیب‌ شهرداری بدون حضور نماینده شهرداری 

محمد رمضانی معاون فرهنگی شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی« خاورستان» اظهارکرد: بر اساس مصوبه شورای شهر در ابتدای امسال، شهرداری باید در موارد بلیت فروشی مثل همایش‌ها و کنسرت‌ها، علاوه بر مبلغی که بابت اجاره سالن فرهنگسرا دریافت می‌کند، ١٠ درصد از عواید حاصل از فروش بلیت را هم برای توسعه زیرساخت‌ها و خدمات شهری دریافت کند.
وی با بیان اینکه به زعم بسیاری از مهمانان و خوانندگانی که برای حضور در همایش‌ها و کنسرت‌ها درسالن فرهنگسرای شهر بیرجند حضور پیدا می‌کنند، این سالن یکی از بهترین سالن‌های سطح کشور است که تعداد انگشت‌شماری از آن در کشور وجود دارد، گفت: با‌توجه‌به اینکه ظرفیت این سالن بالاست و اکثر خواننده‌ها در سالن‌های محدود ٦٠٠ – ٧٠٠ نفری که حتی هزینه آن از اجاره مصوب فرهنگسرا هم بیشتر است، حضور پیدا می‌کنند، این ده درصد درآمد حاصل از عواید بلیت فروشی برای حقوق شهروندان پیش‌بینی شده است.

معاون فرهنگی شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه موسسه عرفان مدعی شده که در پی لغو کنسرت طلیسچی، ٣٠٠ میلیون تومان متضرر شده که اصلا اینگونه نیست و اگر خیلی هم هزینه کرده باشد، حداکثر ضرر او ٨٠- ١٠٠ میلیون تومان خواهد بود، افزود: بنا به درخواست موسسه عرفان، ظاهرا آقای فرماندار طی جلسه‌ای با ٨ دستگاه دولتی، در مورد جبران ضرر موسسه عرفان بحث و تبادل نظر می‌کند که بعد از این جلسه؛ فرماندار نامه‌ای به شورا ارسال کرد که با‌توجه‌به ضرر و زیان موسسه عرفان، شورای شهر در بحث دریافت ١٠ درصد سهم شهرداری از بلیت فروشی، مساعدت کند.


رمضانی گفت: در پاسخ به ٨ دستگاه دولتی قول داده‌اند که ضرر این موسسه را جبران کنند، سوال این است که چرا این جلسه بدون حضور نماینده شهرداری برگزار شد؟ مگر ٨ دستگاه دولتی می‌توانند برای یک نهاد عمومی غیر دولتی که پول آن برای توسعه شهر و رفاه مردم هزینه می‌شود، تصمیم بگیرند؟ اگر این دستگاه‌ها می‌خواستند در حق این موسسه لطف کنند، هر‌کدام می‌توانستند مبلغی از بودجه خود را در‌این‌خصوص بگذارند و از او حمایت کنند.

وی با بیان اینکه شورای شهر چه به‌صورت کارشناسی یا غیرکارشناسی، در جلسه اخیر خود در این مورد مصوب کرده که این سهم ١٠ درصدی از موسسه عرفان گرفته نشود، تصریح کرد: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که؛ قرارداد شهرداری با موسسه عرفان قبل از نامه فرماندار منعقد شده است و این موسسه با اراده خودش برای قرارداد حاضر شده و با‌توجه‌به اینکه در ابتدا قرار بود این کنسرت در سه سانس برگزار شود، یک چک ٢۵٠ میلیون تومانی هم برای ضمانت به شهرداری داده است. بنابراین از نظر حقوقی مصوبه شورا که در روز برگزاری کنسرت وبعد از امضای قرارداد به شهرداری ابلاغ شده است، لازم‌الاجرا نیست.
او با اشاره به اینکه این موسسه در تلاش است تا شهرداری این مبلغ را وصول نکند و در جایی عنوان کرده که بابت اجاره سالن مبلغ ٤٠٠ میلیون تومان پرداخت کرده است، تاکید کرد: این رقم اعلام‌شده درست نیست و بر اساس دفترچه بهای خدمات شورای شهر بیرجند، هزینه اجاره این سالن ٦٦ میلیون تومان است و اکنون نیز اختلاف‌نظر بر روی همان ١٠ درصد هزینه حاصل از فروش بلیت است.
رمضانی با تاکید بر اینکه وقتی قرار است یک کنسرت برگزار شود و یک موسسه ٢ میلیارد تومان بلیت فروشی کند، چرا نباید سهم شهرداری پرداخت شود؟ ادامه داد: شهرداری بیرجند بلافاصله بعد از ابلاغ شورای شهر، اعتراض خود را به فرمانداری و شورای شهر اعلام کرد و هم‌اکنون منتظر پاسخ است.

انتهای پیام/٧

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از