حالت تاریک
ثبت جهانی آسبادهای خراسان‌جنوبی شتاب گرفت
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

ثبت جهانی آسبادهای خراسان‌جنوبی شتاب گرفت

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان جنوبی گفت: با حضور مدیر پرونده ثبت جهانی آسبادها در استان و بررسی مستندات درج پرونده جهانی آسبادها، روند ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد.

هادی شاهوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» با اشاره به وجود ۳۰۸ آسیاب در استان خراسان جنوبی، گفت: این استان پایتخت آسبادهای ایران محسوب می‌شود و پرونده آسبادها برای قرار گرفتن در فهرست آثار جهانی یونسکو ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ آسباد استان قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارند ادامه داد: تعداد آسبادهایی که برای ثبت جهانی در نظر گرفته شده کمتر از آن چیزی است که در استان وجود دارد لذا در حال ارزیابی و تکمیل پرونده هستیم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان جنوبی به آخرین اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی آسبادها اشاره کرد و گفت: با حضور مدیر پرونده ثبت جهانی آسبادها در استان و بررسی مستندات درج پرونده جهانی آسبادها، روند ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد.

شاهوردی با اشاره به بازدید معاون پیشین میراث فرهنگی و مدیر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی از آسبادهای شهرستان‌های بیرجند، نهبندان و درمیان، بیان کرد: پس از این بازدیدهای میدانی در نشستی با مدیر پرونده ثبت جهانی آسبادها، سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی، مدیر پایگاه‌های آسبادهای استان و کارشناس مربوطه، مستندات درج پرونده جهانی آسبادها بررسی شد.

به گفته وی، در این بررسی مقرر شد در تعدادی از آسبادها، مرمت، آزادسازی حرایم، فضاسازی و بازآفرینی اطراف آسبادها صورت گیرد و مقامات محلی نیز در مسیر ثبت جهانی آسبادها همراه شوند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان جنوبی عنوان کرد: این استان با داشتن ۹ اثر ثبت جهانی در ۶ شاخه رکورددار ثبت آثار تاریخی و طبیعی در فهرست میراث جهانی است و ثبت جهانی آسبادهای استان نیز باعث معرفی هرچه بهتر و بیشتر ظرفیت‌های کم نظیر این استان در سطح جهانی خواهد شد.

 

انتهای خبر/10

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از