حالت تاریک
استاندار خراسان جنوبی:

شیب نزولی فرزندآوری در خراسان‌جنوبی کم شد

شیب نزولی فرزندآوری در خراسان‌جنوبی کم شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از اقدامات دولت سیزدهم، کم شدن شیب رو به پایین فرزندآوری در استان بوده و در حال حاضر سرعت کاهش فرزندآوری در استان گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، جواد قناعت امروز یکشنبه در دومین رویداد استانی جوانی جمعیت که در سالن شهید رجایی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: یکی از این مولفه‌های قدرت کشورها بحث جمعیت است و اگر یک کشور جمعیت فراوانی داشته باشد به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت آن کشور محسوب می شود که  بر حوزه های مختلف تاثیرگذار است. 

وی با اشاره به اینکه مولفه جمعیت نقش کلیدی و حساسی دارد، افزود: کنترل الگوی جمعیتی باید توازن آن رعایت شود و در لایه‌‌های مختلف اشکال ایجاد نشود و این مولفه بزرگ بر مولفه‌های دیگر تاثیرگذار است. 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: رهبر حکیم و مقتدر ایران اسلامی چند سالی است این هشدار را داده‌اند که طی دو دهه دیگر ایران با بحران پیری جمعیت مواجه خواهد شد. 

قناعت بیان کرد: اگر اکثر جمعیت کشور مسن باشد در رقابت‌های علمی، اقتصادی و ... عقب خواهیم ماند و چند سالی است که بحث افزایش جمعیت و جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات دولت سیزدهم، کم شدن شیب رو به پایین فرزندآوری در استان بوده است، تصریح کرد: سرعت کاهش فرزندآوری در استان گرفته شده است و نشان می‌دهد که دولت و نظام به صورت جدی پای کار هستند تا از این بحران جمعیت عبور کنیم. 

استاندار در ادامه گفت: موضوع جمعیت بسیار مهم است و کشوری که جوان باشد حرف برای گفتن دارد و می‌تواند نیروهای خوبی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، نظامی و ... تربیت ‌کند. 

قناعت با اشاره به اینکه یکی از مشکلات آمریکا، بحث بحران جمعیت است و نیروی انسانی کافی برای ارتش ندارد، افزود: این در حلی است که از لحاظ تجهیزات ید طولایی دارد اما به یمن نگاه کنید که از لحاظ نیروی انسانی بسیار قوی است و امریکا نتوانسته حریف یمن شود و نشان‌دهنده برتری نیروی انسانی و جمعیت‌ساز است. 

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری خطر بحران جمعیت را احساس کردند و هشدار دادند، خاطرنشان کرد: این موضوع با جدیت در دستور کار دولت سیزدهم به خصوص در خراسان جنوبی قرار گرفت اما هنوز مجامع علمی به طور جدی به این خطر نپرداخته‌اند. 

قناعت گفت: تفاوت دولت سیزدهم با دیگر دولت‌ها همین بود که مسئولیت‌های فراوانی از جمله این موضوع جوانی جمعیت را بر روی دوش خود قرار داد. 

وی با بیان اینکه باید نسبت به شرایط موجود قانع نباشیم، ادامه داد: هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و امیدواریم صف‌های انتظار وام‌های فرزندآوری کم شود و تاکنون یک هزار قطعه زمین در استان اعطا شده است.

قناعت به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: ۷۷۲ شعبه اخذ رای ثابت و سیار در استان خواهیم داشت و اقلام مورد نیاز تهیه و توزیع شده است و خراسان جنوبی آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات را دارد. 

وی تأکید کرد: امیدواریم شاهد حضور پررنگ و درصد مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشیم همانطور که درانتخابات مجلس این استان توانست رتبه دوم کشوری در مشارکت را کسب کند.

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از