خاورستان گزارش میدهد؛
راهداران در مسیر توسعه و ایمنی محورهای خراسانجنوبی
تور رسانهای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای، خبرنگاران راهی جادههای ناتمام دیهوک شدند تا از نزدیک در جریان مراحل اجرا، دشواریهای کار در کویر و تلاش راهداران برای تکمیل شریانهای ارتباطی دور افتاده استان قرار گیرند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در واپسین روزهای ماه دوم پاییز، ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای خراسانجنوبی تور خبرنگاری ویژهای را ترتیب داد؛ سفری که خبرنگاران را از دل شهر بیرجند تا عمق کویرهای داغ و پهناور دیهوک برد.
این بازدید میدانی با هدف مشاهده نزدیک روند اجرای پروژههای راهداری برگزار شد؛ پروژههایی که در سکوت کویر، دور از هیاهوی شهر و در شرایطی دشوار، جریان توسعه و عبور و مرور را پایدار نگه میدارند.
مسیر طولانی، جادههای کمگذر و وزش باد گرم کویر، آغاز سفری متفاوت برای خبرنگارانی بود که قرار بود از نزدیک شاهد زحمات گروههای اجرایی و راهداران باشند.
این حضور میدانی فرصتی فراهم کرد تا واقعیتهای کمتر دیدهشده پروژههای عمرانی در مناطق کویری نمایان شود از چالش تأمین آب و سوخت گرفته تا مشکلات حمل مصالح و نبود زیرساختهای اولیه.
در این برنامه، سه پروژه مهم در بخش دیهوک مورد بازدید قرار گرفت؛ پروژههایی که هر یک نقشی اساسی در تقویت شبکه حملونقل استان داشته و تکمیل آنها گامی مهم در توسعه جنوب خراسانجنوبی محسوب میشود.
آسفالت حفاظتی محور فردوس – دیهوک
اولین پروژه مربوط به اجرای آسفالت حفاظتی محور فردوس به سمت دیهوک و انتهای حوزه به سمت کرمان است که سید محمد فرخی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسانجنوبی در این رابطه توضیحاتی داد.
وی گفت: این محور یکی از مسیرهای اصلی، شریانی و پرتردد استان است که ۳۳۵ کیلومتر طول دارد و برای نگهداری و روکش آسفالت آن، دو قطعه پروژه در شهرستانهای بشرویه و دیهوک اجرا میشود.
به گفته وی در پروژه فعلی در دیهوک، آسفالت حفاظتی به طول ۱۷ کیلومتر در حال انجام است که تاکنون ۱۲ کیلومتر آن اجرا شده و پنج کیلومتر باقیمانده در دست اقدام است.
فرخی افزود: در شهرستان فردوس نیز پروژه آسفالت روکش گرم از کیلومتر ۴ محور فردوس به سمت دیهوک در حال اجراست و این محور روزانه شاهد تردد بیش از ۵ هزار وسیله نقلیه است که اجرای پروژهها را دشوار میکند.
وی درباره سایر پروژهها توضیح داد: در شهرستان طبس و بخش دیهوک و بشرویه نیز پروژههای روکش آسفالت در حال انجام است.
فرخی درباره محورهای فرعی گفت: در محور ارسک – بشرویه نیز روکش آسفالت به طول ۲۶ کیلومتر در حال انجام است که تاکنون ۱۰ کیلومتر آن تکمیل شده و مابقی در دست اقدام است.
وی در مورد ایمنی راهها افزود: با توجه به شرایط کویری استان، واژگونی و خوابآلودگی رانندگان یکی از عوامل اصلی تصادفات است و برای کاهش تلفات، اصلاح شیب شیروانی، اصلاح نقاط حادثهخیز و تکمیل آبنماها انجام شده است و به عنوان مثال، اصلاح نقطه حادثهخیز کیلومتر ۱۳۴ محور دیهوک – راور و تکمیل آبنماها از اقدامات شاخص امسال بوده است.
آسفالت حفاظتی محور دیهوک به بشرویه
دومین پروژه مورد بازدید، عملیات آسفالت حفاظتی محور دیهوک – ارسک – بشرویه بود. فرخی گفت: این محور ۷۵ کیلومتر طول دارد و از این میزان، ۲۶ کیلومتر تحت عملیات حفاظتی قرار گرفته است.
او درباره نحوه انتخاب نوع آسفالت گفت: نوع عملیات براساس میزان خرابی مسیر تعیین میشود و در نقاطی با خرابی سنگین، باید از آسفالت تقویتی استفاده شود و در بخشهایی با ترکهای سطحی یا شنزدگی، عملیات حفاظتی مناسبتر و مقرون به صرفهتر است.
به گفته او، اجرای آسفالت حفاظتی هزینهای معادل یکسوم بهسازی سنگین دارد و از بروز خرابیهای عمیق جلوگیری میکند. همچنین پیمانکاران دو تا سه سال تضمین میدهند اما در صورت نگهداری اصولی، عمر جاده چند برابر افزایش مییابد.
روایت دشواریهای راهسازی در کویر
سومین پروژه در محور بیرجند – سهراهی راهداران قرار داشت. محمدحسنزاده، مدیرعامل شرکت نصر بیرجند، درباره شرایط پروژه گفت:در این کارگاه پنج کامیون، دو تریلی، دستگاه چیپسیل و سنگشکن مستقر است و روزانه حدود ۲۸۰۰ لیتر سوخت مصرف میشود.
به گفته وی فاصله زیاد محل تأمین مصالح و نیاز به حمل آب شیرین از ۵۰ کیلومتر دورتر، هزینهها را چندین برابر کرده و مصرف سوخت را افزایش داده است.
وی افزود: سوخت پروژه باید از طبس تأمین شود اما نزدیکی مسیر به بیرجند باعث شده مجبور به سوختگیری از بیرجند شوند که هزینه حمل را افزایش میدهد.
پروژه تثبیت با آهک
فرخی، معاون راهداری نیز درباره پروژه تثبیت با آهک محور بیرجند – سهراهی راهداران گفت: به دلیل زیرسازی نامناسب و نشست محور، ناچار به اجرای تثبیت با آهک شدیم و مسیر به قطعات کوچکتر تقسیم شده تا کار با ایمنی بیشتری انجام شود.
به گفته وی طول این پروژه ۱۰ کیلومتر است و بر اساس قرارداد، ۱۸ ماه برای تکمیل آن پیشبینی شده است.
فرخی توضیح داد:ابتدا ترافیک به باند انحرافی منتقل میشود، سپس آسفالت فعلی جمعآوری و لایههای زیرین با آهک تثبیت میشود. این روش گرچه هزینهبر است اما عمر مفید جاده را دو تا سه برابر افزایش میدهد.
اقدامات ایمنسازی استان
معاون راهداری گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۴۸۰ کیلومتر روکش آسفالت در استان اجرا شده که ۳۰۰ کیلومتر آن مربوط به راههای شریانی است.
به گفته وی همچنین ۳۵ پروژه ایمنسازی شامل پلسازی، اصلاح پیچها و رفع نقاط حادثهخیز اجرا شده و از ۱۰ نقطه حادثهخیز ملی استان، ۸ مورد رفع شده و دو مورد تا پایان سال تکمیل میشود.
او تصریح کرد:خراسانجنوبی از استانهای پایلوت کشور در استفاده از آسفالتهای نوین و آسفالت پودر لاستیکی است و چند قرارداد مهم نیز در این زمینه منعقد شده است.
کرویدر مهم دیهوک
فرخی با اشاره به اهمیت ویژه محور دیهوک گفت: کریدور فردوس – دیهوک – راور – کرمان،این مسیر بخشی از کریدور ارتباطی استانهای کرمان، یزد و اصفهان است و طی سه سال اخیر ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر روکش آسفالت در محورهای منتهی به دیهوک اجرا شده است و سهم قابلتوجهی از اعتبارات راهداری نیز برای ارتقای ایمنی و کیفیت تردد در این مسیر اختصاص یافته است.
او به ظرفیت ارزشمند «راهداری امانی» نیز اشاره کرد و توضیح داد که در پروژههای روستایی، قیر از سازمان تأمین و مراحل اجرا توسط اکیپهای راهداری انجام میشود که نمونه آن اجرای حدود ۸ کیلومتر روکش در بخش دیهوک است.
بازدید میدانی از محور بیرجند – دیهوک نشان داد که فرسودگی لایههای زیرین و افزایش بار ترافیکی، لزوم اجرای اصلاحات اساسی و تثبیت سازهای مسیر را اجتنابناپذیر کرده است.
اقدامات در دست اجرا از جمله تثبیت با آهک، ایجاد باند انحرافی و بازسازی مرحلهای محور، بیانگر رویکرد علمی و پایدار راهداری در مدیریت یکی از شریانهای حیاتی استان است. ادامه تخصیص اعتبارات، نظارت مستمر و تکمیل بهموقع طرح، میتواند نقش مهمی در ارتقای ایمنی، کاهش حوادث و بهبود کیفیت تردد در این کریدور مهم حملونقلی ایفا کند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!