حالت تاریک
کارشناس مسائل سیاسی خراسان‌جنوبی؛

سیاست‌خارجی مبتنی بر صلح‌پایدار رویکرد دولت‌سیزدهم

سیاست‌خارجی مبتنی بر صلح‌پایدار رویکرد دولت‌سیزدهم

کارشناس مسائل سیاسی گفت: یکی از کارکردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسایه تا بتوانیم در سایه هم‌اندیشی و تعاملی که شکل می‌گیرد منطقه را خودمان اداره کنیم تا به یک صلح پایدار برسیم.

مهدی مزگی‌نژاد در رابطه با دستاوردهای سیاست خارجی که شهادت آیت‌الله رئیسی رقم زد به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، گفت: سیاست خارجی یکی از موضوعات مهم هر کشوری است که در این شرایط بتوانند کارکردهای خودشان را با کشورهای دنیا سر و سامان دهند.

به گفته این فعال حوزه سیاست یکی از پیشرفت‌ها در منطقه این است که کشورها بتوانند بیشترین دستاورد را در عرصه سیاست خارجی بین کشورهای دنیا ثبت کنند.

مزگی نژاد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هم با توجه به این که ماهیت نظام سیاسی و مبانی اسلام ناب را دنبال می‌کند دیدگاهش بر این است که در منطقه به صلح پایدار برسند که این صلح تضمین کننده امنیت همه کشورها باشد و در سایه این امنیت توسعه‌های پایداری به دنبال این زحمات نصیب کشورها می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به دنبال این موضوع است.

وی تصریح کرد: با روی کارآمدن دولت سیزدهم با توجه به نواقصی که در دولت دوازدهم وجود داشت یکی از کارکردهای سیاست خارجی کشور ما این بود که بتوانیم با همسایه‌گان خودمان به یک گفتگو و هم اندیشی برسیم تا بتوانیم در سایه هم‌اندیشی و تعاملی که شکل می‌گیرد بیگانگان و دشمنان منطقه را از منطقه بیرون کنیم و بتوانیم منطقه را خودمان اداره کنیم تا ان‌شالله به یک صلح پایدار برسیم.

وی ادامه داد: با توجه به چالش‌هایی که در کشورهای منطقه در گذشته داشتیم لذا یک سیاست خارجی فعال نیاز بود که این موضوع را دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید رقم زد و در سخنرانی ایشان گفتند دست همسایگان را به گرمی می‌فشاریم و به دنبال برقراری ارتباط و روابط حسنه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: این در واقع جرقه در عرصه سیاسی بود و سکان وزارت امورخارجه هم در اختیار شهید امیر عبداللهیان بود که ایشان یک سیاستمدار مجرب و خوب و اهل تعامل و اخلاق مدار در صحنه بین‌الملل بود و در کشورهای منطقه به راحتی دشمن و دوست را می شناخت.

به گفته وی لذا این دیدگاه‌ و این سیاست و این سکان‌داری به سمتی رفت که کشورهای منطقه این احساس را کردند که می‌توانند در کنار جمهوری اسلامی به تعاملات و شرایطشان برسند در این دو سال و چند ماه شخص آقای رئیسی و امیر عبداللهیان به یک سری دستاورد‌‌ها رسیدند که این دستاوردها ما را در نقطه‌ای قرار داد که نسبت به نقطه گذشته‌ای که داشتیم خیلی ارتقا داد.

وی اظهار کرد: ورود به سازمان شانگهای یکی از این دستاوردها بود که سال‌های سال با توجه به سنگ‌اندازی‌هایی که دشمنان می‌کردند محقق نمی‌شد. 

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: کشورهای اورآسیا، غرب، جریانات بریکس و سفرهای خارجی که انجام شد که چه شخص شهید آیت‌الله رئیسی و چه شخص شهید امیر عبداللهیان به صحنه‌های مختلف دنیا انجام دادند رویکرد جدیدی مبنی بر 

رسیدن به امنیت و آرامش در منطقه و صلح پایدار را رقم زد و بسیاری از کشورها با توجه به دیدگاه‌هایی که داشتند آهسته آهسته تمایل پیدا کردند با جمهوری اسلامی در واقع وارد صحنه شوند.

به گفته مزگی‌نژاد در منطقه مشاهده شد که غیر از کشور بحرین نماینده‌های کشورهای منطقه چه به ایران سفر کردند و چه از ایران به آن‌جا سفر کردند یک سری پیمان‌ها را چه سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... را بستند .

وی ادامه داد: این دستاوردهای سیاست خارجه سبب شد که به گفته مقام معظم رهبری توانستیم بسیاری از تحریم‌ها را دور بزنیم و افرادی که برای ارتباط با ایران اکراه داشتند این اکراه برطرف شد طوری که سفر شهید رئیسی به پاکستان و سایر مناطق را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: نطق‌های بسیار خوب و عاقلانه و قدرتمندی که آیت‌الله رئیسی در سازمان ملل متحد در دفاع از قرآن و دلاوری‌های شهید سلیمانی بیان کردند حاکی از این بوده که با یک رویکرد جدیدی به میدان آمدند و این رویکرد باعث شد که بسیاری از کشورها خواهان برقراری ارتباط با ایران شوند و خیلی از کشورهای دنیا وارد صحنه شدند.

وی ادامه داد: حادثه تلخی که در عرصه ریاست جمهوری رخ داد و این بزرگواران از بین ما رفتند باعث شد در دنیا محبوبیتی را این عملکرد دولت سیزدهم ایجاد کند که بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در مراسم تشییع جنازه شرکت کردند و کشورهای دنیا خواهان برقراری ارتباط شدند و حتی بحرین که با توجه به چالش‌های ایجاد شده بود وزیر امورخارجه خودشان را برای تشییع جنازه فرستادند و اعلام کرد مانعی برای برقرار ارتباط ندارند.

وی تاکید کرد: این وقایع حاکی از آن است که سیاست خارجی فعال توام با رعایت اصول اسلامی و اسلام ناب شکل گرفته و امروز دنیا یکی از کارکردهای خودش را انجام می‌دهد از امروز کشورهای آفریقایی تمایل بسیاری برای آمدن به سمت جمهوری اسلامی ایران دارند و این‌ها حاکی از یک دیدگاه بزرگ است.

مزگی‌نژاد ادامه داد: از طرفی هم مشاهده شده که خیلی از نهادهای بین المللی نسبت به شهادت این دو بزرگوار ادای احترام کردند و در سازمان ملل متحد یک دقیقه سکوت اعلام شد.

 به گفته وی در شورای امنیت سازمان ملل متحد که علیه ما قطعنامه‌های متعدد صادر کرده بود یک دقیقه سکوت اعلام شد و در شورای آژانس انرژی اتمی و خیلی از کشورهای منطقه یک روز عزای عمومی اعلام شد که این‌ها نشان‌دهنده این است سیاست خارجی ما کارکردهایی را انجام دهد که این کارکردها باعث شده کشورهایی که مسلمان هم نیستند اعلام عزای عمومی کردند.

به گفته وی اين رویکردی که دولت سیزدهم در پیش گرفته این فضا و شرایط دستاوردهای فراوانی را به دست آورده که بخشی در آینده ثمرات و اثرات آن مشخص خواهد شد.

 وی افزود: زمانی فروش نفت به ۷۰۰ هزار بشکه رسیده بود و هم اکنون ۳ میلیون بشکه صادر می‌شود صادرات و واردات به پایین‌ترین وضعیت رسیده بود اوضاع و احوال خوب نبود و امروز وضعیت مطلوب است و تعامل با کشورهای منطقه به نقطه‌ای رسیده که ایران جزیره ثباتی است که آن‌ها حاضر هستند روابط برقرار کنند دستاوردهای فراوانی که بخشی از آن در آینده ثمرات آن مشخص خواهد شد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از