حالت تاریک
به بهانه روز ملی سینما انجام شد؛

نگاهی به چالش‌های پیش‌‌روی هنر هفتم در خراسان‌جنوبی

نگاهی به چالش‌های پیش‌‌روی هنر هفتم در خراسان‌جنوبی

محتواهای تکراری، وجود شبکه‌های پخش دیجیتال، ورود بی‌رویه فیلم‌های غیرمجاز و عدم میل مخاطب به آمدن به سینما و همچنین عدم حمایت از چالش‌های مهم صنعت هنر هفتم و سینما در خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، ۲۱ شهریور در تقویم رسمی کشور روز سینماست؛ سینمایی که می‌تواند ابزار مهم فرهنگی باشد و این امر مهم فرهنگی اکنون از دنیای حمایت و دیده‌شدن فاصله گرفته است. از طرفی در تولید فیلم‌ها باید نظارت باشد و از فیلم‌ها و تولیدات فاخر دینی حمایت شود.                                   

در استان خراسان جنوبی عمر سینماداری از سال ۱۳۴۷ در شهرستان فردوس و بیرجند بوده و عمر تولید فیلم به اواخر دهه ۵۰ برمی‌گردد. از دهه ۷۰ با شکل‌گیری انجمن سینماگران بیرجند، قاین و فردوس فعالیت‌های فیلم‌سازی با شرکت در تشکیلات مسابقات انجمن‌های آن زمان و برگزاری دوره‌ها و ورک‌شاپ‌ها فنی‌تر و علمی‌تر شد. اکنون این استان چندین سینما دارد که توجه به آنان رونق را در پی دارد، اما فعالان از عدم حمایت‌ها می‌گویند.

چالش محتواهای تکراری فیلم‌ها
فرشته احمدی، یکی از افرادی که به سینما آمده بود در گفتگو با خبرنگار «خاورستان» گفت: فیلم و سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد و تغییر فکر و اندیشه و توجه مخاطب به یک عنصر خاص است.

وی افزود: گاهی محتواهای تکراری و بدون پایان خوب در فیلم‌های متعدد روی پرده دیده می‌شود که باعث بی‌میلی مخاطب می‌شود، از طرفی نبود سینما در هر شهری یا بسته بودن به دلیل نداشتن مخاطب نیز اثرگذار است.

سینماها را قبل از خاموشی دریابید
مجتبی تخم‌کار، مدیر سینما فردوسی بیرجند نیز با بیان اینکه ما حمایت‌ها را در حوزه سینما از دست داده‌ایم، گفت: شهرداری‌ها باید از سینماها حمایت کنند تا تبلیغات لازم صورت گیرد.

وی افزود: این سینما درست است که در سال‌های اخیر بازسازی شده، اما کماکان از عدم حمایت از سوی مسئولان استانی رنج می‌برد به طوری که مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تنها برای برگزاری جلسات خود به سینما پا می‌گذارند و از یک سال گذشته سینما فردوسی را ندیده‌اند.

تخم‌کار از نبود حمایت‌ها و عدم توجه به زیستن یا نزیستن سینما در استان گفت و ادامه داد: نامه‌نگاری‌های بسیاری داشتیم و هیچ جوابی دریافت نکردیم، اما هنوز امید داریم در دولت جدید عزم بیشتری برای توجه به سینما وجود داشته باشد.

مدیر سینما فردوسی بیرجند یادآور شد: سینماها را قبل از خاموشی چراغشان باید دریافت و درک کرد و فعالان این حوزه را امیدوار کرد تا به انگیزه این امیدواری به سمت رونق سینما پیش روند.

نوع فیلم‌ها می‌تواند سالن‌های سینما را پر کند
حسین واحدی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی و مدیر سینما بهمن بیرجند نیز با بیان اینکه این سینما که متعلق به حوزه هنری  است، در سال ۱۳۴۷ با یک سالن تأسیس شده‌ است، افزود: این سینما در سال‌های اخیر میزان استقبال مردم از سینما افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ارائه فیلم‌ها متناسب با سلیقه و ذائقه مخاطب باید باشد تا استقبال افزایش یابد، ادامه داد: در طی سه سال اخیر مکاتبه برای توسعه زیرساخت‌ها انجام گرفته است و اکنون هزینه بلیط سینما به نسبت تجهیزات پایین است.

واحدی با بیان اینکه لازم است مسئولان فرهنگی از سینماها حمایت کنند، تصریح کرد: هنوز صندلی خالی در سینماها وجود دارد و لازم است نخبگان فرهنگی به میدان حمایت از سینما و ارائه راهکارها برای پرکردن صندلی‌ها بیایند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های سینما به آن شکلی که شایسته است، انجام نگرفته است، عنوان کرد: باید سینما در سبدخانوار قرار گیرد و قطعا اطلاع‌رسانی نقش اساسی در رفع این موضوع خواهد داشت و مسئولان فرهنگی باید از فیلم‌هایی که با هزینه‌های بالا ساخته می‌شود، حمایت کنند.

از تبلیغ فیلم‌ها در سطح شهر بی‌بهره‌ایم
مدیر سینما بهمن بیرجند با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی و حمایت از فیلم‌ها در ارتقای صنعت سینما تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: اگر تعداد سینماها متناسب با جمعیت بوده و یا سالن‌های یک سینما افزایش یابد، استقبال مخاطبان نیز بیشتر خواهد شد.

واحدی ادامه داد: سینما یکی از رسانه‌های جمعی است که می‌تواند ظرفیت‌ و جاذبه‌های زیادی را در راستای تحقق دین و راه کمال بشریت به انسان ارائه کند و به معرفی دین که مبتنی بر ارزش‌های الهی و رهمنون بخش مسیر کمال است، بپردازد .

وی با بیان اینکه مخاطب برای دیدن فیلم‌ها، زمانی که در سینما اکران می‌شود وقت نمی‌گذارد، افزود: عدم انجام هزینه برای تبلیغ فیلم‌ها از دیگر مشکلات سینماهای استان است و اگر این زیرساخت‌ها رعایت شود مخاطبان از آن فاصله نمی‌گیرند.

رئیس امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره اینکه باتوجه به جمعیت استان باید استقبال بهتر از این شود و بلیط سینما در سبد خانوار قرار گیرد، بیان کرد: تنها راه حمایت از سینماست تا به سمت فروش بیشتر حرکت کنیم و این امر با پرداخت هزینه‌ها و همچنین تولید فیلم‌های پرمحتوا امکان‌پذیر است.

فیلم‌سازان به مخاطب‌شناسی توجه کنند
سید علی زمزم، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار «خاورستان» گفت: اکنون، دو سینما در بیرجند، یک سینما در قاین، یک سینما در سرایان و یک سینما در طبس فعال است.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های زیر ۵۰ هزار نفر در بحث سینما سیار از طریق دو دستگاه سینما سیار ورود پیدا کرده‌ایم، اظهار کرد: اعتبار سالانه برای مرمت و بازسازی وجود ندارد ولی فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می‌کند.

زمزم با بیان اینکه طی سال‌های گذشته برنامه‌ریزی خوبی از سوی سازمان سینمایی در عرصه تجلیل از سینماگران و فعالان عرصه سینمایی دیده شده و برنامه خاصی به نام مهر سینمای ایران ترتیب داده شده است، افزود: امیدواریم با این حمایت‌ها و از طرفی توجه فیلم‌سازان به مخاطب و ذوق و سلیقه آن‌ها به سمت رونق سینما پیش رویم.

و اما...

محتواهای تکراری، وجود شبکه‌های پخش دیجیتال و ورود بی‌رویه فیلم‌های غیرمجاز و عدم میل مخاطب به آمدن به سینما و همچنین عدم حمایت از سینماداران از چالش‌های مهم صنعت هنر هفتم و سینما در ایران به ویژه استان خراسان جنوبی است.

با وجود این، همچنان اثر این هنر بر زندگی مردم،‌ عمیق و غیرقابل انکار است و هنوز میزان فروش گیشه‌های برخی ساخته‌های سینمایی نشان می‌هد، می توان با تولید آثار فاخر و سازگار با ذائقه مردم، هم به سود بالای مالی رسید و هم تاثیر آن را بر فرهنگ و زندگی مردم به طور ملموس مشاهده کرد.

اهمیت سینما و تاثیر آن بر روابط اجتماعی و ابعاد مختلف زندگی مردم نشان می‌دهد، اگر این ابزار فرهنگی در جای خود مورد حمایت قرار نگیرد، نمی‌توان از اثرگذاری بی‌بدیل آن در سطح ملی و جهانی بهره گرفت.

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از