حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

شب‌های به یاد ماندنی بهار قرآن و طبیعت

شب‌های به یاد ماندنی بهار قرآن و طبیعت

امسال که بهار در بهار بود و عید رمضان و نوروز با هم متلاقی شد، تعطیلات نوروزی فرصت و فراغت بیشتری را برای اعمال رمضانی ایجاد کرد و فرصت نا‌بی برای نو کردن دل‌ها و زندگی‌ها با هم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، ماه مبارک رمضان رو به اتمام است و روز‌ها و لحظات پایانی این ماه در حال سپری شدن است، در‌های آسمان که در شب اول ماه رمضان باز شده بود، حالا تا دو سه شب دیگر بسته خواهد شد و باز هم دلتنگی‌های رمضانی مهمان دل‌ها خواهد شد.

تلاقی ماه رمضان امسال با عید نوروز، قطعا یک رمضان و یک نوروز بی‌اد ماندنی برای همه مسلمانان ایرانی خواهد بود، چرا که هم ماه رمضان و هم عید نوروز هر دو جزو مناسبت‌های بسیار خاص و ویژه برای مردم ایران است، ماه رمضان که جلوه ماه بندگی و عبودیت است، ماه پاکی و خلوص دل‌ها و نزدیک شدن به خدا که تمام لحظات افطار و سحر‌هایش؛ لحظات و خاطرات نا‌بی را می‌سازد و عید نوروز که عید نو شدن و از نو متولد و سبز شدن برای زندگی دوباره است و همه را دور هم جمع می‌کند. اما امسال که بهار در بهار بود و عید رمضان و نوروز با هم متلاقی شد، تعطیلات نوروزی فرصت و فراغت بیشتری را برای اعمال رمضانی ایجاد کرد و فرصت نا‌بی برای نو کردن دل‌ها و زندگی‌ها با هم شد.

البته عید نوروزفقط یک جشن ملی نیست بلکه یک جشن مذهبی هم هست، چرا که نوروز وفلسفه آن براساس یکتاپرستی، توجه به پروردگار، سنت‌های پسندیده، فرهنگ عقلانی و دیرینه ایرانی است که این فرهنگ کهن بازتابی از یکتاپرستی به شمار می‌آید و این موضوع هم مربوط به ایرانیان یکتاپرست پیش از اسلام و هم پس از اسلام است.

در دو سال گذشته هم شاهد تلاقی ماه رمضان و عید نوروز بودیم که پس از ٣٠ سال برای مسلمانان تکرار شد. پس از انقلاب اسلامی ایران نخستین بار در سال ٧٠ شاهد این دیدار بودیم و سال ١٤٠١ این اتفاق در روز سیزده فروردین، سال ١٤٠٢ در روز‌های ابتدای نوروز و امسال هم قبل از نوروز به استقبال ماه مبارک رمضان رفتیم و سفره سحری و هفت‌سین نوروز به هم گره خورد.

قبلا نیز این اتفاق در سال ١٣٧٠ رقم خورده بود که رهبر معظم انقلاب در سخنانی فرمودند: «امسال ایام ماه رمضان با عید نوروز همراه است پارسال هم این مسئله را داشتیم سال گذشته آقایان صدا‌و‌سیما آمدند و ما قدری راجع به تلفیق عید و ماه رمضان بحث کردیم. عید نوروز هم حقیقتی است ما با عید نوروز موافقیم. اول بهار است و مردم در این ایام عید می‌گیرند و تعطیل هستند و شادی کنند و به دیدن یکدیگر بروند و به هم عیدی بدهند و قهر‌ها را آشتی کنند بنده صد در صد با عید نوروز و با جشن گرفتن این ایام موافقم هرکاری که در این ایام به جشن مردم کمک کند و به آن معنا ببخشد خیلی خوب است و هیچ ایرادی ندارد. عید نوروز را شادی کنید منتها چون ماه رمضان است درتلفیق بین این دو هنری لازم است. معنایش این است که سحر‌ها را کلا رمضانی باشید اما شب‌ها رمضانی و نوروزی با هم. برنامه‌ها هم می‌تواند هم نوروزی باشد هم ذکر. پس اینطور نیست که نشود، خیلی بیشتر از اینها می‌توان کار انجام داد.»

برنامه‌های نوروزی و رمضانی مردم استان تقریبا همینطور تصویرسازی شد، دید و بازدید‌های نوروزی به شب موکول شد که در بسیاری از موارد هم با پهن کردن سفره‌های پربرکت افطاری ساده همراه بود و صله رحم نوروزی و میزبانی از روزه‌داران به طور همزمان انجام شد. دوره‌های قرآن خانگی هم رونق خاصی به خود گرفت و برخی جمع‌های فامیلی به طور همزمان هم دید و بازدید می‌کردند و هم جزء‌خوانی قرآن.

پیامبر خدا (ص) در روایتی می‌فرماید: «بر فقرا و مست‌مندان صدقه دهید و بزرگانتان را اکرام کنید و بر کوچک‌ترهایتان ترحّم کنید و صله‌رحم کنید و...» تلاقی رمضان و نوروز این فرصت را فراهم کرد تا هم سفره‌های افطاری بیشتری پهن شود و هم با انجام صله رحم نوروزی بزرگان و کودکان مورد‌توجه بیشتر قرار بگیرند.

امسال با توجه به تعطیلات نوروزی فرصت برای روزه گرفتن دانش‌آموزانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده بودند هم به خوبی فراهم شده بود. همچنین روزه اولی‌ها و کودکانی که روزه کله گنجشکی می‌گرفتند، بسیار مورد احترام و توجه بودند و در دید و بازدید‌های نوروزی عیدی‌های بیشتری می‌گرفتند که این موضوع شور‌و‌شوقشان را برای روزه گرفتن بیشتر هم می‌کرد.

سحر‌های ماه رمضان هم فرصت مناسبی برای عبادت و راز و نیاز‌های شبانگاهی بود و طعم ساعت‌ها راز و نیاز بدون دغدغه امور دنیوی را به کام مردم شیرین کرد. بخصوص در لیالی قدر که این شب زنده داری‌ها در مسجد و با ندای "العفو العفو" و "الغوث الغوث" دسته‌جمعی و گریه‌ها و ضجه‌ها همه را به حضرت دوست وصل کرده بود.

مردم مومن و متدین خراسان جنوبی به احترام ماه مبارک رمضان و شهادت امیرالمومنین علی (ع)، در روز١٣ فروردین همزمان با ٢١ ماه رمضان، به‌جای شادی به عزاداری پرداختند وبعد از افطار به پارک‌ها و دامن طبیعت رفتند.

باتوجه‌به اینکه همیشه شاهد افزایش حجم سفر‌ها در عید نوروز هستیم، اما امسال بسیاری از خانواده‌ها به جهت حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و کسب فیض بیشتر از این ماه؛ با انجام روزه داری، از رفتن به سفر خودداری کردند در‌حالی‌که رفتن به مسافرت در ماه رمضان حرام نیست، بلکه مکروه است. بسیاری از افراد هم در مسافرت‌ها قصد ده روز کردند تا از فیوضات ماه مبارک بی‌نصیب نمانند. البته برخی از خانواده‌های خوش ذوق هم سفر‌های برون شهری را به درون شهری تغییر دادند و از فضا‌های جذاب و دیدنی شهر خودشان بازدید کردند تا هم به گشت‌و‌گذار رفته و هم روزه خود را محترم شمرده باشند.

اما اکنون که ماه رمضان به روز‌ها و لحظات پایانی خود نزدیک شده و شیطان در حال آزاد شدن از بند اسارت است، دعا کنیم تا این صفای قلب و پاکی یک ماه روزه داری جسم و روح را در تمام طول سال حفظ کنیم، مبادا که ثواب‌هایمان را در کیسه سوراخ‌دار ریخته و با لغزش‌های متعدد، از اصالت انسانیت و روح خدایی بودنمان دور شویم، دعا کنیم که رمضانی بمانیم.

انتهای گزارش/7

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از