حالت تاریک
لزوم همت خیرین برای کارهای عمرانی بقعات متبرکه؛

امامزادگان باقریه قطب فرهنگی شهر بیرجند شود

امامزادگان باقریه قطب فرهنگی شهر بیرجند شود

امامزادگان باقریه بیرجند علی رغم این‌که مکانی نام آشنا مردم خراسان‌جنوبی است اما متاسفانه آن‌طور که باید به‌عنوان قطب فرهنگی شهر شناخته نشده و نیازمند همت جهادی مسئولان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، از جاده مشهد که وارد شهر بیرجند می‌شویم از میدان اول که موسوم به میدان فرودگاه است عبور می‌کنیم به بلواری می‌رسیم که به بلوار امام رضا علیه‌السلام معروف است در اولین چهار راه ورودی شهر، ترمینال مسافربری را می‌بینیم اما دیوارهای ترمینال گره خورده به امامزادگان جلیل‌القدری که مامن بسیاری از مردم مومن بیرجندی است.

امامزادگان باقریه که 72 تن امامزاده را در خود جای داده است، بسیاری از مسافران این مکان را به سبب قرار گرفتن در مسیر ورودی شهر بیرجند برای زیارت و استراحت انتخاب می‌کنند و قرار گرفتن امامزادگان باقریه بیرجند در کنار ترمینال مسافربری یکی دیگر از دلایلی است که این امامزادگان مورد توجه مسافران قرار گرفته است.

در خراسان‌جنوبی۹۶ بقعه متبرکه وجود دارد که بسیاری از این بقاع متبرکه در دل روستاها قرار دارد که برای زیارت این بقاع متبرکه کیلومترها راه را باید پیمود اما امامزادگان باقریه بیرجند به سبب این‌که در مرکز خراسان‌جنوبی واقع شده است مورد توجه بسیاری از مردم هم استانی خصوصا بیرجندی‌ها واقع شده است.

مردم مرکز خراسان‌جنوبی علاقه، ارادات و اعتقاد خاصی به این آستان مقدس دارند از این رو بسیاری از نیت‌های دلشان را به این امامزادگان گره زده‌اند و روزهای چهارشنبه که به روز زیارتی امامزادگان معروف است به این آستان مقدس روی می‌آوردند تا با عنایت این بزرگواران گره از کارشان باز شود.

امامزادگان باقریه بیرجند که به موسوم به «مزار دره شیخان» است علی‌رغم این‌که شیفتگان بسیاری دارد اما هنوز که هنوزه پس از گذشت چندین سال از آغاز کارهای عمرانی این امامزاده، فضای مناسبی برای گردشگران، مسافران، زائران و حتی مجاوران ندارد.

امامزادگان باقریه قطب فرهنگی شهر بیرجند شود

محمدرضا خزاعی یکی از مسافرانی است که از شهر مشهد وارد بیرجند شده است و در امامزادگان باقریه حضور دارد، به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، می‌گوید: من به ترمینال مسافربری بیرجند رسیدم و قرار بود به منزل یکی از آشنایان بروم اما متوجه شدم که آنها در منزل حضور ندارند با اطلاع یافتن از این‌که در نزدیکی امامزادگانی وجود دارد تصمیم گرفتم هم در نماز جماعت شرکت کنم و هم جایی برای استراحت پیدا کنم.

او فضای امامزادگان باقریه را به لحاظ نزدیکی به ورودی شهر، مکان مناسبی برای گردشگران می‌داند اما معتقد است این مکان معنوی بسیار زیبا، فضای مناسبی برای استراحت مسافران ندارد از این رو لازم است تا بیشتر به این مکان توجه شود.

این مسافر می‌گوید: برنامه نماز و دعای کمیل این امامزاده بسیار مناسب بود اما ورودی آن خاکی است و این جذابیتی ندارد. من قبل از حضور در این امامزادگان، از مقابل این آستان مقدس بارها رد شده بودم اما امشب توفیق حضور داشتم که امیدوارم این مکان، محلی برای حضور 24 ساعته مسافران و گردشگران شود.

فاطمه بینوا خانمی است که به همراه دو دخترش برای حضور در نماز جماعت در محل امامزادگان باقریه حاضر شده است، به خبرنگار خاورستان، می‌گوید: این مکان معنوی و زیبا از گذشته مورد استقبال ما بیرجندی‌ها بوده است .

وی افزود: امامزادگان باقریه می بایست قطب فرهنگی شهر بیرجند باشد که تمامی برنامه های محوری فرهنگی و مذهبی در این مکان مقدس برگزار شود،اما  هنوز از نظرعمرانی خیلی کار دارد و باید بیش از پیش به ساخت و ساز و بزرگ کردن فضا، مسئولان همت کنند.

گلایه‌های مردم نسبت به اقدامات امامزادگان باقریه به‌جا است

محمدرضا توکلی‌راد رئیس هیات امنای امامزادگان باقریه بیرجند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»؛ اظهارکرد: در سال‌های گذشته کارهای فرهنگی، اعتقادی صورت گرفته که مردم امامزادگان باقریه را بهتر بشناسند و چهارشنبه‌ها که روز زیارتی امامزادگان باقریه است؛ ارادت مردم را نسبت به این امامزادگان شاهد هستیم.

وی گلایه‌های مردم را نسبت به اقدامات صورت گرفته در امامزادگان باقریه به جا دانست و افزود: در مناسبت‌های مختلف، برنامه‌هایی متنوعی داریم که در امامزادگان باقریه اجرا می‌شود.

رئیس هیات امنای امامزادگان باقریه بیرجند ضمن تاکید بر این‌که ما به دنبال این هستیم تا یک فضای مناسبی را آماده کنیم از این رو سعی کرده‌ایم از سخنرانان خوبی استفاده کنیم، گفت: فضای امامزادگان در خور مردم نیست چراکه یک سری برنامه‌ها و اقداماتی لازم است در این مکان اجرا شود.

توکلی‌راد با اشاره به این‌که در هفته‌ای حداقل چند جلسه را در امامزادگان داریم؛ افزود: در هر روز یک یا دو جلسه را داریم که با حضور مدارس، نهادها یا ادارات در این مکان صورت می‌گیرد.

وی ضمن اشاره به برگزاری نماز جماعت در وقت ظهر و مغرب، خاطرنشان‌کرد: بعد از نماز مغرب در بسته نمی‌شود و تا ساعت 10 شب در باز است و از این ساعت به بعد در فصل زمستان زائری وجود ندارد مگر اینکه مسافری مراجعه کند که خادمین این بارگاه، کارآنها را انجام می‌دهند.

رئیس هیات امنای امامزادگان باقریه بیرجند تاکیدکرد: چون فضا، فضای باز است و یک ورودی کنترل شده‌ای ندارد از این رو امکان باز بودن در این امامزادگان به صورت 24 ساعته نخواهد بود.

توکلی‌راد یادآورشد: مکان فعلی امامزادگان باقریه در خور این امامزادگان و مردم شهر نیست اما رونق گرفتن این مکان نیاز به همت مردم، خیرین و مسئولان دارد؛ یک سری اعتبارات ملی داریم که زیر نظر اوقاف و امور خیریه است اما امامزادگان باقریه چون موقوفه‌ای ندارد محل اعتباری برای هزینه کردن ندارد.

وی ادامه‌داد: درآمد امامزادگان از ضریح که توسط نذورات است و چند مغازه تامین می‌شود که کل درآمد ما همین است که این در سه عنوان فرهنگی، مدیریتی و عمرانی هزینه می‌شود.

لزوم همت خیرین برای کارهای عمرانی بقعات متبرکه 

رئیس هیات امنای امامزادگان باقریه بیرجند گفت: با مبلغ 50 یا 100 میلیون تومان کار عمرانی نمی‌توان انجام داد که اولین کار که باید انجام می‌شود نماد هر مسجد و امامزاده گلدسته است که متاسفانه امامزادگان باقریه هنوز گلدسته ندارد و قرار بود خیر کمک کند اما هنوز کسی پای کار نیامده است.

توکلی‌راد ادا‌مه‌داد: ما امسال با دو میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد هزینه کار ساخت گلدسته‌ها را آغاز کردیم که گلدسته‌ها در مرحله سازه اولیه که هنوز اسکلتی است، 600 میلیون تومان هزینه در برداشته است که برای تکمیل نهایی گلدسته‌ها یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه نیاز است تا نماد امامزادگان و مکان زیارتی باشد اما چون پول ما تمام شده است کار نیمه کاره رها شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: طرح دومی که باید اجرایی شود شبستان امامزادگان است چراکه این فضا مناسب نیست؛ طراحی‌ها انجام شده و چهار هزار متر فضای زیبا طراحی شده و برآوردی که صورت گرفته است که کار را موقتا شروع کنیم 40 میلیارد تومان برآورد هزینه شده است که بدون ستون و مکانی بازی که مردم بتوانند بنشینند و جلسات بزرگی را بتوانیم اجرای برنامه کنیم نتوانسته‌ایم داشته باشیم.

رئیس هیات امنای امامزادگان باقریه بیرجند گفت: مردم و خیرین ما را همت کنند تا بتوانیم فضایی فیزیکی که نیاز داریم آماده شود زودتر صورت بگیرد اما نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی خودمان را در این مکان اجرا می‌کنیم به‌طوری که یک روحانی ثابت در خود امام‌زاده داریم اما چون جمعیت اطراف امامزاده نداریم نماز صبح تقاضایی برای اقامه نماز به جماعت ندارد.

امامزادگان باقریه به کارهای فرهنگی و عمرانی بسیاری نیاز دارد

توکلی‌راد ضمن تاکید بر این‌که امامزادگان باقریه کارهای فرهنگی و عمرانی بسیاری نیاز دارد، گفت: برنامه‌های فرهنگی در دهه فاطمیه با حضور سخنران کشوری داشتیم اما اعتبارات و درآمد ما بسیار کم است از این رو امکان دعوت کارشناسان از استان‌های دیگر را نداریم اما متاسفانه امامزادگان موقوفه‌ای ندارند لذا باید از محل درآمد موقوفات عام برای این امامزادگان هزینه شود.

وی تاکیدکرد: ما تقاضا داریم خیرین و افرادی که دوست دارند وقف و باقیات و صالحاتی انجام بدهند ما فضا را در اختیارشان بگذاریم تا زائرسرا درست کنند و به نام خود افراد ثبت و ضبط شود لذا ما آمادگی داریم هرخیری که می‌تواند به این امامزادگان کمک کند در خدمت مردم هستیم.

«مرکز خیریه افق» کمکی به محرومان

رئیس هیات امنای امامزادگان باقریه بیرجند به کارهای انجام شده در امامزادگان باقریه اشاره کرد و افزود: «مرکز خیریه افق» داریم که با همت خیرین اقداماتی در راستای کمک به محرومان، کار اجتماعی، فرهنگی، قرآنی و ... انجام می‌دهد که این مرکز خیریه در ماه تعداد زیادی مراجعه کننده دارد که کمک از خیرین جمع‌آوری و با شناسایی و تحقیق، در حد توان در اختیار نیازمندان قرار می‌‍دهد.

توکلی‌راد یادآورشد: یک زمین‌هایی امامزادگان دارد که اگر کار شهرداری آن انجام شود، از محل فروش آنها می‌توانیم اقدامات عمرانی انجام دهیم چراکه خود امامزادگان هیچ موقوفه‌ای و منبع درآمدی ندارد و کار عمرانی امامزادگان با 100 یا 200 میلیون تومان نمی‌توان انجام داد که لازم است خیرینی حمایت کرده و به امامزادگان کمک کنند.

وی تاکید کرد: اوقاف موقوفاتی دارد که وقف عام است که این‌ها بیشتر در مباحث فرهنگی هزینه می‌شود و بحث‌های عمرانی مبنای کار اوقاف نیست که بیشتر موقوفاتی است که مکان و زمان دارد و برای مناسبت خاصی وقف شده است که قابل وقف در جای دیگری نیست.

رئیس هیات امنای امامزادگان باقریه بیرجند ضمن تاکید بر این‌که در موقوفات بیرجند وقف عمرانی نداریم، خاطرنشان‌کرد: بیشتر موقوفات در بحث موضوعات فرهنگی، قرآنی، محرم، فاطمیه و جشن‌های ائمه اطهار است و دست ما در بحث عمرانی امامزادگان باقریه خیلی باز نیست.

توکلی‌راد افزود: 300 میلیون تومان برای پول آهن بدهکار هستیم و پول هنگفتی می‌خواهد که کل همه در آمد آن 60 میلیون تومان می‌شود که پول آب و برق و گاز و خادمین امامزاده باید از محل این درآمد پرداخت شود که باید زمانی نظیر 10 ماه را باید صبر کنیم تا بتوانیم کار عمرانی کوچکی را انجام بدهیم.

وی ضمن تاکید بر فرهنگ‌سازی در بین مردم و خیرین برای امامزادگان باقریه، یادآورشد: امیدواریم درآمدی را داشته باشد تا یک کار عمرانی را انجام بدهیم.

رئیس هیات امنای امامزادگان باقریه بیرجند با بیان این‌که ما سعی می‌کنیم تا بتوانیم جلسات محوری در طول سال برگزار کنیم، گفت: چند جلسه در طول سال داریم که ولادت امام رضا علیه‌السلام، اربعین، عاشورا، محرم و دهه پایانی ماه صفر ویژه کار می‌شود.

توکلی‌راد ضمن اشاره به برنامه تحویل سال در امامزادگان باقریه، گفت: هرسال برنامه تحویل سال در امامزادگان برگزار می‌شود که با استقبال پرشور مردم همراه است به‌طوری‌که امسال 600 نفر در برنامه تحویل سال حضور یافتند.

وی یادآورشد: ما اگر خیر داشته باشیم می توانیم خیلی کارها را انجام می‌دهیم به طوری که اولویت اول اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی امامزادگان باقریه است و تلاش می‌کنیم بتوانیم فضایی که در شان مردم است، صورت بگیرد.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از