حالت تاریک
استاندار خراسان جنوبی:

مبارزه با قاچاق اخلال درتولید داخلی ایجاد نکند

مبارزه با قاچاق اخلال درتولید داخلی ایجاد نکند

استاندار خراسان جنوبی گفت: فرایند مبارزه با قاچاق نباید مانع و خللی در زمینه تولید ایجاد کند و تمام اقدامات ما باید هدفمند باشد و همه جوانب کار در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، جواد قناعت روز پنجشنبه در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان گفت: یکی از موضوعات مهم بحث تولید است و اگر در این کمیسیون‌ها می‌خواهیم تصمیماتی را بگیریم یا محددیت‌هایی ایجاد کنیم باید دقت شود که بر روند تولید یا توسعه استان خدشه‌ای وارد نشود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور شهید مبنی بر اینکه تولید محور اقتصاد مقاومتی است، افزود: تولید موجب می‌شود که اقتصاد کشور مقاوم شود و بتواند در مقابل تکانه‌های اقتصادی که در عرصه‌های بین المللی اتفاق می‌افتد، مقاومت داشته باشد و دستخوش این تکانه‌ها قرار نگیرد این است که ما به موضوع تولید و توسعه بیشتر بپردازیم.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه این جلسه برای جلوگیری از انحرافات در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و نباید با اتخاد تصمیم و مصوبه‌ای جلوی تولید را بگیریم، تصریح کرد: فرایند مبارزه با قاچاق نباید مانع و خللی در زمینه تولید ایجاد کند و تمام اقدامات ما باید هدفمند باشد و همه جوانب کار در نظر گرفته شود.

قناعت از تولید به عنوان امری مقدس یاد کرد که زیربنا و اساس اقتصاد و توسعه کشور به آن وابسته است، ادامه داد: اگر جایی محدودیت و مانعی ایجاد می‌کنیم چون بحث حمایت و توسعه تولید مطرح است.

وی به تعیین تکلیف ۸۰ هزار میلیارد تومان کالا در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: تا قبل از استقرار دولت سیزدهم شاهد انباشت کالاهای قاچاق و متروکه در انبارهای سازمان تملیکی بودیم و ۱۰ تا ۲۰ سال این پرونده‌ها بلاتکلیف مانده بود اما خوشبختانه در  دولت سیزدهم شاهد اتفاقات خوبی در زمینه کاهش این پرونده‌ها هستیم.

به گفته استاندار؛ تمرکز نامگذاری‌های سال توسط رهبر معظم انقلاب بر تولید داخلی است و یکی از الزامات مهم اجرایی شدن جهش تولید در کشور مبارزه موثر با قاچاق کالا و ارز می‌باشد که وظایفی در دستورالعمل‌ها و قوانین مشخص شده که انتظار می‌رود مدیران به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

قناعت تأکید کرد: باید تمام تمرکز ما بر تولید داخلی و پروژه‌های کلان در حال اجرا در سطح استان باشد تا مبادا با یک تصمیم نادرست این پروژه‌ها بر روی زمین بماند.

وی بیان داشت: ملاک عمل ما در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز همان قانون مصوب ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ است که در این قانون برای بیش از ۳۰ دستگاه اجرایی در امر مبارزه با قاچاق تکلیف مشخص شده است که بایستی به وظایف خود عمل کنند.

استاتدار با اشاره به لزوم ارائه گزارش کار دستگاه‌های متولی استان در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جلسات آینده کمیسیون، گفت: کارگروه‌های پنج‌گانه ذیل کمیسیون هم جلسات کارگروه را به صورت مستمر برگزار کنند و نتایج نیز در جلسه کمیسیون بررسی  و تصمیمات متناسب با وضعیت موجود گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: بر اساس اعلام پلیس امنیت اقتصادی استان از ابتدای سال جاری تاکنون بیشترین فراوانی قاچاق کالا مربوط به سوخت، دام و مواد خوراکی  است که ضمن کاهش این فراوانی باید مراقب باشیم به تولید و پروژه‌ها کلان استان صدمه‌ای وارد نشود.

قناعت ادامه داد: فرمان رهبر معظم انقلاب در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در تیرماه سال ۱۳۸۱ صادر شده، نصب العین دستگاه‌های مرتبط با قاچاق است که براساس آن باید تکالیف خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی گفتد: همچنین فرمان ۹ ماده‌ای ریاست جمهوری شهید که خطاب به معاون اول صادر کردند نیز ملاک عمل مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

استاندار خاطرنشان کرد: ۱۲ تیرماه سالروز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است لذا انتظار می‌رود اجرای برنامه‌های اثربخش و فرهنگی در دستور کار کمیسیوت استانی قرار گیرد.

گفتنی است در این جلسه مصوب شد در خصوص مشکلات مربوط به تأمین سوخت مورد نیاز در مرز ماهیرود و تامین سوخت طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به خصوص پیمانکاران حوزه راهسازی، اجرای باند دوم، راه آهن و واحدهای تولیدی و صنعتی و معدنی بزرگ استان جلسه‌ای مشترک با حضور معاون عمرانی و اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شود.

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از