حالت تاریک

محبت و مودت پیام اربعین

محبت و مودت پیام اربعین

کارشناس مذهبی بابیان اینکه پیاده‌روی اربعین نماد محبت و مودّت به اهل‌ بیت (ع) و امام حسین(ع) است، گفت: یکی از مهم‌ترین پیام‌های اربعین وحدت مسلمانان است.

 حجت‌الاسلام علی محقی در گفتگو با خبرنگار خاورستان با تاکید بر این که استفاده از برکات سفر معنوی اربعین باید مدنظر برنامه ریزان اربعین باشد گفت: راهپیمایی اربعین حسینی(ع) به‌مثابه نمادی برای اتحاد جهان اسلام محسوب می‌شود که با خود پیام وحدت، همگرایی و آزادی‌خواهی را اشاعه می‌دهد.

وی بابیان اینکه وحدت مسلمانان همان نکته‌ای است که دشمنان را به‌شدت به هراس می‌اندازد، افزود: دل‌بستگی به اهل‌بیت(ع) و حضور میلیونی و دشمن‌شکن عوامل اتحاد مسلمانان و بهانه‌ای برای نشان دادن اقتدار است.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی ادامه داد:امام هادی(ع) اشاره بسیار زیبایی دارند که السلام علیک یا حبیب مظاهر، السلام علیک یا حربن‌ یزید ریاحی این نوع مدل روایت و مطرح کردن سلام‌ها رفیق قدیمی و جدید امام حسین(ع) را با هم نام می‌برد و از هم جدا نمی‌کند و موارد دیگری هم وجود دارد که جنس همه این‌ها رفاقت است‌‌.

به گفته حجت‌الاسلام محقی بخشی از فلسفه زیارت اربعین همین استحکام حوزه رفاقت‌ها، صداقت‌ها، مهر و محبت‌ها بین جامعه شیعیان است که این مودت را بین همدیگر داشته باشند لذا اهل بیت به این موضوع تاکید دارند که اگر شیعه نسبت به شیعه حس مسئولیت پذیری نداشته باشد و مهربان نباشد از ما نیست آزمونی که امروز در اربعین برگزار می‌شود همین بیان کردن مقدار محبت و مودت در جامعه شیعه است.

به گفته وی چندین میلیون نفر از زائران ایرانی، افغانستانی، پاکستانی و... به کربلا برای زیارت می‌روند و استقبال عجیبی که عراقی‌ها از مواکب ایرانی و یا سایر کشورها دارند این نقطه اشتراکی است که اهل بیت آن را پایه‌گذاری کردند که این شیعیان را دور هم جمع کنند که این مودت و همدلی گسترش پیدا کند.

اهمیت یکپارچگی 

حجت‌الاسلام محقی تاکید کرد: فلسفه اربعین در کنار زیارت اربعین با توجه به بلزگشت اسرای کربلا به رهبری بی‌بی دو عالم حضرت زینب(س) و زیارت قبور شهدای کربلا ایجاد مودت و محبت است که بین جامعه شیعه در اربعین به وجود می‌آید و در کلام بزرگان از جمله حاج آقای پناهیان، کاشانی و... در این رابطه قلم فرسایی می‌کنند بیشتر آن‌ها می‌فرمایند که همین مودت قبل از آخرالزمان خیلی مورد نیاز جامعه شیعه است.

وی تصریح کرد: این پیوند بسیار مهم است که زمان ظهور امام زمان(عج) این محبت و یکپارچگی و عدم دوگانگی بین جامعه شیعه وجود داشته باشد و آن قول وحدت امام زمان(ارواحنافداه) اتفاق بیفتد.

وی بابیان اینکه پیاده‌روی بزرگ اربعین که در چند سال اخیر عظمت بیشتری به خود گرفته یک حرکت ارزشمند است، بیان کرد: راهپیمایی اربعین از لحاظ تعداد نفرات شرکت‌کننده در دنیا بی‌سابقه است لذا باید از این فرصت خوب، برای ترویج فرهنگ محبت و مودّت اهل‌ بیت(ع)، ترویج اخلاق اسلامی، تقریب مذاهب و معارف دینی بهره ببریم.

نقشه دشمنان 

 این کارشناس مذهبی بابیان اینکه اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی نقشه دشمنان است، تأکید کرد: از زائران می‌خواهیم تا به مراجع عراق و همچنین قانون آن کشور احترام بگذارند تا خواسته یا ناخواسته دشمنان را دل‌شاد نکنیم.

حجت‌الاسلام محقی افزود: امام حسین(ع) به دنبال گسترش و زنده نگاه‌داشتن دین خدا بود و با قیام خود نشان داد که نباید در برابر ظلم سر تسلیم فرود آورد و این امر امروز یکی از مهم‌ترین الگوهایی است که می‌توان از اربعین به یادگار به همراه خود داشت.

به گفته وی از حضرت زینب (س) روایت‌شده است که خطاب به حضرت امام سجاد (ع) فرمودند، پرچمی به نام پدرت برافراشته خواهد شد که هیچ‌کس را یارای از بین بردن آن نیست و گذشت شب‌ها و روزها نیز سبب از بین رفتن یاد آن نخواهد شد و این رمز و راز ماندگاری قیام امام حسین(ع) محسوب

 می‌شود.

وی تصریح کرد: در کنار این پیاده‌روی اربعین فلسفه‌های انسان ساز وجود دارد از کلام علما و صاحب نفسان که در این حوزه قلم فرسایی کردند پیاده‌روی اربعین دوره تکمیلی برای ساختن نفس است.

به گفته حجت‌الاسلام محقی افرادی که می‌خواهند نفس خود را بسازند و تجدید بیعتی با سیدالشهدا داشته باشند پیاده‌روی اربعین در ساختن نفس و از بین بردن هوای نفس می‌تواند موثر باشد علاوه بر آن در سیره اهل بیت و علما بوده است امام هادی به صورت غیر مستقیم تبلیغ عاشورایی می‌کند در زمانی که ایشان کسالت دارند به یکی از شیعیان خود پول و هزینه می‌دهند به عبارتی نائب می گیرند که در این زمان برای زیارت قبر امام حسین(ع) شما بروید.

وی افزود: سیر تحولی که اهل بیت بعد از حادثه عاشورا برای کربلا و زیارت اربعین به وجود آوردند نشان‌دهنده وجه تمایزی است که پیاده‌روی اربعین با دیگر مراسمات دارد که اهل بیت به آن اشاره داشته و مانور داده‌اند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از