حالت تاریک
ریزودرشت ریزگردها در خراسان‌جنوبی؛

مقابله به 44 کانون بحرانی با دستان خالی

مقابله به 44 کانون بحرانی با دستان خالی

مدیرکل مدیریت بحران از وجود 44 کانون بحرانی در خراسان‌جنوبی خبرداد و گفت: با بحران‌ها بدون اعتبار و با دستان خالی مقابله می‌کنیم.

محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی در گفتگوی تفضیلی با خبرنگار خاورستان، ضمن تاکید بر این‌که مدیریت بحران نیازها و اولویت‌های بحرانی کشور را تشخیص می‌دهد، گفت: اگر این اعتبار به مدیریت بحران استان‌ها داده می‌شود بهتر می‌توانستیم هزینه کنیم چراکه در خشکسالی‌ها بالای 40 درصد هدررفت آب را داریم اما در اعتبارات این مهم دیده نمی‌شود و نیاز به راهکارهای فوری و اعتبار دارد چراکه اجرای طرح‌های بزرگ زمان‌بر است.

27 درصد افت آب نسبت به 15 سال گذشته

وی ادامه‌داد: ما نسبت به نرمال 15 سال گذشته 27 درصد افت آب داریم که از نرمال را به سال 1376  که 159 میلیمتر بوده در نظر بگیریم امسال به 113 میلیمتر رسیده که این نشان می‌دهد وضعیت بحرانی‌تر است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی اظهارکرد: از بعد اعتبارات آن‌چیزی که در استان‌ها است تاکنون برای بازسازی برخی از خسارات سیل و زلزله بوده است اما علی‌رغم پیگیری‌ها اعتباری به هیچ استانی داده نشده است.

اعتبارات بلاعوض و تسهیلات زلزله بشرویه به استان نرسید

آخوندی افزود: در زلزله سال گذشته بشرویه 650 واحد مسکونی در حال بازسازی هستند کمک‌های بلاعوض و سایر موارد پیگیری می‌شود؛ اعتبارات زیرساختی آن ابلاغ شد اما برای بازسازی هم تسهیلات و هم اعتبارات بلاعوض دچار مشکل است که منتظر ابلاغ رئیس سازمان بودجه کشور است.

وی یادآورشد: اعتبارات بیشتر در زمینه بازسازی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و زمینه پیشگیری و آمادگی متمرکز باید از وزارت‌های مربوطه تخصیص داده ‌شود و دستگاه‌های استانی باید اعتبارات را از وزارت‌خانه‌ها پیگیری کنند.

40 درصد منشا ریزگردها داخلی است

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی یادآورشد: ریزگردها و گرد و غبار در خراسان‌جنوبی افزایش یافته است چراکه اقلیم روزبه روز خشک‌تر شده و مراتع تغییر می‌کند که بخشی از آن به خارج از مرزهای ما از قبیل ترکمنستان، افغانستان و پاکستان مرتبط شده و تنها 40 درصد این ریزگردها به داخل استان مربوط می‌شود.

وجود 44 کانون بحرانی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی با اشاره به وجود 64 بحران در کشور، گفت: 44 بحران در خراسان‌جنوبی وجود دارد.

مدیریت بحران فرابخشی است

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی مدیریت بحران را یک دستگاه فرابخشی دانست و افزود: هر اقدامی که در مدیریت بحران صورت بگیرد سودش به همه می‌رسد در قانون مدیریت بحران این است که پنج درصد از اعتبارات استانی را با نظر شورای برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های مقابله با بحران اختصاص داده شود.

آخوندی افزود: برخی از اعتبارات از قبیل بازسازی قنوات و آبرسانی به روستاها ممکن است در راستای مدیریت بحران هزینه شود اما جداگانه به مدیریت بحران برای هزینه داده نمی‌شود.

مدیریت بحران عضو شورای برنامه‌ریزی نیست

وی با اشاره به این‌كه مدیریت بحران عضوشورای برنامه‌ریزی نیست که بتواند اعتبارات دستگاه‌ها را پیگیری کند، گفت: استاندار که رئیس ستاد مدیرت بحران هستند اگر بخواهند چنین تصمیمی بگیرند با کمک سازمان برنامه و بودجه شدنی است اما تاکنون بعید می‌دانم استان‌های خاصی توانسته باشند از این اعتبارات سهمی دریافت کرده باشند.

دستگاه‌های اجرایی باید اعتبارات ملی بگیرند

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی با بیان این‌که اعتبارات استانی زیاد نیست و دستگاه‌ها باید اعتبارات ملی بگیرند، یادآورشد: وزارت‌خانه‌ها اعتبار دارند اما وزارت‌خانه مرتبط با بحران وزارت کشور است که خودش پیگیری کننده است.

آخوندی گفت: اعتبارات را با طرح‌هایی که دستگاه‌های ما تهیه می‌کنند تایید، پیگیری و مکاتبه می‌کنیم به عنوان مثال طرح مقابله با آفات که در مقابله با خشکسالی باید انجام شود؛ سازمان جهاکشاورزی تهیه و به ما ارسال می‌کند و به وزارت خانه مربوطه نیز ارسال می‌شود و ما نیز پیگیری می‌کنیم تا از محل اعتبارات بحران برای استان ما هزینه شود.

نتیجه حاصل از تخصیص اعتبارات تنها 10 درصد است

وی روش پیگیری اعتبارات را بسیار سخت و مشکل دانست و افزود: نتیجه حاصل از تخصیص اعتبارات 10 درصد است که این تنها بخشی از پیگیری برای مقابله با بحران‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی هماهنگی بین بخشی را از دیگر وظایف مهم مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: در گرد و غبار دستگاه‌ها اقدامات خود را انجام می‌دهند اما چون تلفیقی وجود ندارد هیچ کاری هماهنگ نیست اما اخیرا با راه‌اندازی کارگروه مدیریت بحران تعطیلی شهرستان‌ها و کاهش ساعت اداری صورت گرفت که این بخشی از مدیریت امور است و بخشی مربوط به رسانه‌ها است.

آخوندی ارسال پیامک هشداردهنده به مردم را از جمله اقداماتی دانست که در راستای حفظ سلامت مردم و برای اولین بار در استان توسط اپراتور همراه‌اول و رایگان صورت گرفت.

وی اظهارکرد: ممکن است در بعد پیشگیری به ما اعتبار ندهند اما عمده فعالیت‌های ما پیشگیری و آمادگی است بانک اطلاعات اسامی دخیل در مدیریت بحران برای آمادگی درزمان بحران‌ها، ماشین‌آلاتی که در بحران‌ها استفاده می‌شود؛ اماکن و پایگاه‌های امداد و نجات و اورژانس‌ها به‌عنوان بانک اطلاعاتی جمع‌آوری و نیازها نیز براساس بانک اطلاعاتی به کشور منعکس می‌شود تابرای رفع مشکلات اعتباراتی گرفته شود.

پیش‌بینی سایت‌های اضطراری بحران

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی خاطرنشان‌کرد: پیش‌بینی سایت‌های اضطراری در بحران‌های مختلف داریم که این یکی از کارهایی است که اگر زلزله‌ای رخ بدهد بدانیم سایت اسکان اضطراری داریم و مردم را هدایت کنیم و امکانات اقامتی را بتوانیم فراهم کنیم.

نظارت بر ساختمان‌های ناایمن

آخوندی نظارت بر ساختمان‌های ناایمن از جمله خواسته‌هایی دانست که اخیرا دستورالعمل آن آمده است و این خواسته مدیریت بحران است که در شورای عالی مدیریت بحران کشور قرار گرفته است.

وی نظارت بر کمیسیون 99 و 100 را از دیگر کارهای مدیریت بحران در خراسان‌جنوبی عنوان کرد و افزود: من سرگروه این کارگروه در خراسان‌های رضوی و شمالی هستم که با کارشناس به مصوبات کمیسیون 99 و 100 و ساختمان‌های ناایمن نظارت می‌کنیم که اصول رعایت شود.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی با بیان این‌که پیگیری تسهیلات، وام‌های کشاورزان، برآورد خسارات و مستندسازی به مرکز از پروژه‌های بسیار سختی است که در دستور کار قرار دارد، گفت: درطول سال ممکن یک دو حادثه داشته باشیم؛ آن زمان به آن بحران متمرکز می‌شویم اما در بقیه سال تمام بحران‌ها را باید پیگیری کنیم.

آخوندی یکی از کارهای مدیریت بحران را ابلاغ شیوه‌نامه‌هایی دانست که در شورای عالی مدیریت بحران و در وزارت‌خانه‌ها مرتبط با بحران مصوب می‌شود و ما به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و نظارت و پیگیری برای اجرای مناسب آن داریم و اگر زمانی اعتبار بیاید در راستای آن کمک خواهیم کرد.

وی گفت: در حوزه مدیریت بحران سه کار داریم؛ کارهایی که دستگاه‌های اجرایی باید انجام بدهند که مرتبط با شرح وظایف می‌شود در ماده 13 و 14 قانون مدیریت بحران ابلاغ شده است درشیوه‌نامه گردوغبار و آبخیز نیز اعلام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی اضافه‌کرد: مسئولان ارشد استانی و کشوری در بحث تامین اعتبارات، ساختارهایی که در این راستا تعریف می‌کنند، شفاف سازی قوانین است قوانین مبهم نباشد که نتوانیم اجرا کنیم و عملا قانون داریم اما خوب نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم.

مردم مولفه‌ی مهم مدیریت بحران

آخوندی مردم را یک مولفه‌ی مهم در مدیریت بحران دانست و افزود: یکی از کارهای مهم در بحث مدیریت بحران، اطلاع رسانی است و به عنوان مثال در مقوله‌‌ی گرد و غبار هواشناسی در اخبار اطلاع‌رسانی می‌کند افراد حساس بیرون نروند؛ این هشدارها مردم می‌دانند به نفع خودشان است و نقش مردم خودمراقبتی است.

وی نقش مردم در زلزله را خودامدادی بیان کرد و گفت: باید آموزش‌ها توسط نهادهای متولی صورت بگیرد تا مردم آمادگی لازم برای مقابله با این بحران‌ها را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که نقش مردم را درسمن‌ها، گروه‌های خیریه و موکب داران چند سالی داریم، یادآورشد: طی تفاهم نامه‌ای که با ستاد عتبات عالیات بسته‌ایم در زلزله بشرویه موکب‌داران بلافاصله پس از زلزله با ما هماهنگ کردند و در زمان بحران همراه با فرمانداران به عنوان یک سمن بزرگ به ما کمک کردند؛ کارهای خوبی از قبیل راه‌اندازی موکب 250 نفره، تغذیه و گرمایش توسط عتبات عالیات صورت گرفت که الگو و مستند شد؛ گروههای مردمی در زلزله بشرویه با جعبه میوه کرسی درست کردند که ایمن بود و این موارد را تلفنی به‌عنوان یک تجربه به مدیرکل بحران خوی اعلام کردم.

آخوندی بوته‌کنی و تخریب طبیعت را یک اقدامی از سوی مردم دانست که به استان آسیب وارد می‌کند و افزود: نقش مردم در همه جا و متناسب با هر حادثه می‌تواند باشد و اگر ما طبیعت را حفظ کنیم، طبیعت با ما مهربان‌ترخواهد بود.

وی با بیان این‌که باید سعی کنیم توانمندسازی و تاب‌آوری خود را در برابر بلایای طبیعی افزایش بدهیم، گفت: باید با شرایط هماهنگ باشیم و از رسانه‌ها انتظارداریم اطلاع‌رسانی به صورت آگاه‌سازی داشته باشند؛ نقص همیشه است چه در مدیریت بحران و دستگاه‌های اجرایی باید مشکلات مردم و دستگاه ها را برای پیگیری مطرح کنند وجلوی اخبارغیرواقعی که استرس زا است را باید گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی ضمن تاکید بر این‌که رسانه‌ها چه در زمان بحران و عادی باید اطلاع رسانی درست داشته باشند، گفت: رسانه‌ها در حوزه تخصصی بحران فعالیت داشته، آموزش ببیند تا راحت‌تر بتوانیم با ادبیات یکسان پیگیر نیازهای استان و حقوق مردم باشیم.

آخوندی کار در مدیریت بحران را متعهدانه و دلسوزانه دانست و افزود: همکاران ما بخاطر ریزگردها وگردوغبار اجازه مرخصی ندارند. شرایط در این اداره سخت است و تنها انگیزه برای کار ما را به پیش می‌برد؛ با همه شرایط با دید مثبتی که وجود دارد و 95 درصد دستگاه های اجرایی با تمام ظرفیت کار می‌کنند و این تعامل وجود دارد و در حد توان پیگیری اعتبارات و مشکلات هستیم و کوتاهی‌ها را می‌پذیریم و ان‌شاءالله بتوانیم برای رفع مشکلات برنامه درستی را داشته باشیم.

انتهای خبر/ 5

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از