حالت تاریک
امام جمعه آرین شهر:

وحدت آفرینی اربعین حول محور شعار عاشورا

وحدت آفرینی اربعین حول محور شعار عاشورا

امام جمعه آرین شهر گفت: حرکت عظیم و پرشور و پرشکوه اربعین؛ حول محور و شعار عاشورا و حرکت الهی و زیبای امام حسین(ع) وحدت آفرینی می کند و روز به روز جلوه ی آن پررنگ تر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرح بخش امام جمعه آرین شهر به مناسبت ایام اربعین، در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ با تاکید بر وحدت آفرینی مکتب سیدالشهدا(ع) در بین تمامی اقوام و مذاهب، اظهارکرد: حرکت و شعار امام حسین(ع)؛ یک شعار همراه با فطرت، آزادی، عدالت، حق محوری، حق خواهی، برابری و ... و در واقع همان شعار اسلام است.

وی افزود: وقتی که این حرکت شکل گرفت، دشمن و کسانی که منافعشان به خطر می افتاد، با ایجاد شبهه و فتنه؛ فضایی را ایجاد کردند که کسی امام حسین(ع) را نشناسد. مقابله مردم با امام حسین(ع) و تنها گذاشتن ایشان هم به دلیل همین شبهه ها بود و در واقع فضایی ایجاد شده بود که مردم امام حسین(ع) و یزید را به یک نگاه می دیدند. همانطور که این شبهات باعث شده بود تا مردم امیرالمومنین(ع) را نشناسند و در بین ایشان و معاویه، حق را نشناسند.

فرح بخش گفت: فراز " وترالموتور" زیارت عاشورا یعنی امام حسین(ع)؛ تنهای تنهای نگاه داشته شده است، این تنهایی طوری بود که مردم حتی سوالات شرعی خودشان را هم از امام حسین(ع) سوال نمی کردند و در واقع دشمن طوری عمل کرد که مردم ایشان را نشناسند و جایگاهی برای ایشان قائل نباشند.

او بیان کرد: اما بعد از قیام عاشورا؛ روشنگری حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع) و سایر ائمه در تبیین مباحث عاشورا، باعث شد تا مردم بیدار شوند. این حرکت طوری بود که امام سجاد(ع) تا 34 سال بعد از عاشورا، لحظه ای از تبیین این قیام غافل نشدند.

وی ادامه داد: اکنون پس از 1400 سال؛ این فرمایش حضرت زینب(س) که فرمودند: " چیزی جز زیبایی ندیدم" خودش را نشان می دهد. یعنی حرکتی که امام حسین(ع) شروع کرد و حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع) و سایر اسرا ادامه دادند، حرکتی الهی است که قابل خاموش شدن نیست.

ایفای نقش زنان کربلا در تثبیت حرکت عاشورا

امام جمعه آرین شهر گفت: در واقعه عاشورا مردانی از جان گذشته وارد میدان نبرد شده و در رکاب امام زمان شان به شهادت رسیدند، اما آنچه که این انقلاب و قیام را حفظ کرد، حرکت زنان و کودکان این قیام بود. همانطور که می بینیم کودک سه ساله امام حسین(ع) از زمان عاشورا تا زمانی که به شهادت رسید، یک انقلابی ایجاد کرد.

فرح بخش افزود: همچنین حرکت حضرت زینب(س) و ورود به موقع و بیانات بجا و محکم ایشان، نشان دهنده این است که ایشان برای چنین روزی تربیت شده بودند و نقشی که باید ایجاد می شد و حرکتی که باید شکل می گرفت، توسط حضرت زینب(س) و دیگر زنان کربلا انجام شد و هر کدام از این زنان به گونه ای بهترین نقش خود را در بحث تثبیت حرکت عاشورا، ایفا کردند.

وی بیان کرد: در طول تاریخ هم در هر مقطعی که قیامی اتفاق افتاده است، همواره زنان نقش خود را ایفا کرده اند.هم اکنون برگزاری مجالس عزاداری در هیچ کدام از مذاهب وجود ندارد، در حالی که حرکت زیبای شیعه در بحث عزاداری های محرم و صفر و رمضان و ... یک حرکت منحصر به فرد برای شیعه است.

او افزود: در واقع شیعه؛ با همین حرکت ها و عزاداری ها، مذهب و مرامش را به دیگر جوامع معرفی می کند که زنان در این خصوص نقش پر رنگی دارند.

امام جمعه آرین شهر گفت: نمود نقش آفرینی پررنگ زنان را می توان در جریان قیام مردم ایران برعلیه طاغوت را دید، قیامی که توسط مرجعی الهی و با الهام گیری از مکتب عاشورا شکل گرفت و همین عاشورایی بودنش هم باعث شد تا مردم این قیام را حمایت کرده و پشت سر امام خمینی(ره) قرار بگیرند.

وی ادامه داد: زنان ما در جریان 8 سال دفاع مقدس نیز نقش های زیادی آفریدند و کسانی هم که پشت خط مقدم بودند، زینب گونه نقش خود را ایفا کردند و اکنون هم در مراسم تشییع شهدا شاهد این روحیه آنها هستیم.

پویش تحریم عزاداری با شکست مواجه شد

امام جمعه آرین شهر با تاکید بر اینکه فرصت اربعین؛ یک فرصت و ظرفیت بسیار مهم برای شیعیان است که باید به طور درست از آن استفاده کنند، گفت: اکنون دل های آزاده و آماده برای دریافت حقیقت، دور هم جمع می شوند و حرکت عظیم و پرشور و پرشکوه اربعین؛ حول محور و شعار عاشورا و حرکت الهی و زیبای امام حسین(ع) وحدت آفرینی می کند و روز به روز جلوه ی آن پررنگ تر می شود.

فرح بخش بیان کرد: در حالی که امسال دشمن پویش تحریم عزاداری و نذری راه انداخته بود اما دقیقا برعکس عمل شد و جوانان این منطقه با شور فراوان، اقدام به برپایی موکب های زیادی کردند و بنا بر اعتقادات پاک حسینی خود، با جان و دل برای زنده نگه داشتن قیام عاشورا هزینه کردند.

وی اظهارکرد: مردم آرین شهر امسال یک موکب در کاظمین دارند و قابل ذکر است که کمک های جمع آوری شده این موکب برای اربعین امسال، دو برابر پارسال بوده است.

فرح بخش یادآور شد: خوسبختانه مردم منطقه آرین شهر و همچنین روستای برکوک در حالی که کم برخوردارند و امکانت کمتری دارند، اما در بحث کمک به عتبات عالیات، عزاداری ها، کمک به نیازمندان و محرومین پیشتاز و در کشور نمونه هستند.

وی افزود: وقتی که معاندین با هدف مبارزه با فرهنگ حسینی مطرح می کنند که مردم خودمان فقیرند و نیاز دارند، چرا چنین هزینه هایی می شود، باید از این افراد سوال کنند که خودشان که برای بزرگداشت اربعین هزینه نمی کنند، چقدر برای رفع محرومیت های مردم کمک می کنند؟

 

انتهای خبر/7

 

وحدت آفرینی اربعین حول محور شعار عاشورا

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از