حالت تاریک
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

پرونده مَله خوسف برای ثبت‌جهانی ارسال شد

پرونده مَله خوسف برای ثبت‌جهانی ارسال شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ارسال پرونده مَله خوسف برای ثبت جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، هادی شاهوردی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پرونده مَله خوسف برای ثبت جهانی ارسال شد، گفت: بعد از ثبت جهانی توبافی روستای خراشاد، با ثبت جهانی مله‌بافی، حلقه دیگری از تمدن و هنر دست مردمان خراسان جنوبی به ثبت برسد.

وی افزود: مله یکی از افتخارات و نشان هویتی شهرستان خوسف است که پتانسیل‌های فراوانی در جذب گردشگر دارد و با توجه به اینکه شهرستان خوسف از جاذبه‌های گردشگری بسیاری بهره‌مند است می‌توان با توسعه گردشگری و صنایع دستی در کنار یکدیگر زمینه اشتغال و درآمدزایی را فراهم کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: ۷۰ صنعتگر شهرستان خوسف در حوزه مله فعالیت دارند که با هنرمندی خود به ارزش افزوده این محصول کمک می‌کنند و شش هکتار سطح این شهرستان زیر کشت پنبه مله است.

شاهوردی با اشاره به اینکه دبیرخانه شهر ملی مله در خوسف راه‌اندازی شده بیان کرد: برگزاری اولین جشنواره مله‌بافی در هفته فرهنگی این شهرستان، برگزاری مسابقات مله‌بافی و نخ‌ریسی مله، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش مله‌بافی، تهیه و ضبط مستندات از مله و …از جمله اقدامات انجام شده برای این صنعت است.

وی تأکید کرد: محصولات تولیدی مله به دلیل کیفیت و اهمیت آن باید نفیس و بازارپسند در سطح جهان شود و هر گونه توسعه و نگاه به هنر ملی مله‌بافی در شهرستان خوسف باید براساس ایجاد ارزش افزوده باشد.

آوازه «مله بافی» خوسف به خاطر پنبه قهوه‌ای رنگی است که در میان مردم به مَله شهرت یافته و قدمت بافت آن به حدود ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد. این پنبه نزد گذشتگان به خاطر رنگ قهوه‌ای و خاکی آن مقدس شمرده شده و از آن برای تهیه جانماز، سجاده، قدیفه، پرده مساجد و چارقد استفاده می‌کردند.

آنچه مشهود بوده این است که پنبه جزو سرمایه‌های منطقه و افراد منطقه در گذشته به حساب می‌آمده و شاخص‌های دیگری از جمله خوش‌رنگ بودن، طیف رنگی از کرم روشن تا قهوه‌ای آجری، نرمتر بودن این گونه پنبه نسبت به پنبه معمولی، موارد درمانی پارچه‌های مله، استفاده از آن همراه با سایر گیاهان دارویی و چربی گوسفند برای تولید سرمه چشم به‌ دلیل تقدس، احترام و قداست پنبه مله ‌بین بومیان منطقه، اعتقادات و باورهای مترتب بر آن، ویژگی‌های ساختاری و فیزیکی پنبه مله که به نسبت گرم‌تر بوده و برای فصول سرد سال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت آن به پشم شتر نزدیک است، موجب تمایز این پنبه شده است.

این هنر که نفس‌های آن در سال‌های اخیر به شمارش افتاده بود، به همت مسئولان و مردم احیا شد و دوباره در مدار تولید قرار گرفت.  

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از