حالت تاریک

کارستان دولت سیزدهم برای خراسان جنوبی

کارستان دولت سیزدهم برای خراسان جنوبی

با گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم، خدمات متعددی در حوزه‌های مختلف خراسان جنوبی به سرانجام رسانده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، هر دولتی پس از روی کار آمدن، سیاست‌ها و راهبردهای خاص خود را برای پیمودن مسیر پیشرفت و توسعه اجرایی می‌کند که گویا در بین دولت های متعدد؛ خوشبختانه دولت سیزدهم در این خصوص طلایه دار و پیشرو بوده است که در این خصوص می توان به سخنان مهم رهبر انقلاب در ۸ شهریور ۱۴۰۲ در دیدار سید ابراهیم رئیسی و اعضای دولت سیزدهم در پایان دومین سال شروع فعالیتشان، استناد کرد.

رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: « بنده در این سی و چند سال از همه‌ی دولتها با گرایشها و توانهای مختلف حمایت کردم. دلیلش هم واضح است؛ چرا که شرایط کشور و اهدافی که ما برای خودمان ترسیم کردیم در جمهوری اسلامی اقتضاء میکند که همه به قوه‌ی مجریه که وسط میدان است، کمک کنند؛ رهبری کمک کند، مردم کمک کنند، روشنفکرها کمک کنند، نخبگان کمک کنند؛ قاعده‌اش این است؛ همه‌ی دولتها مستحق این کمک همه‌جانبه هستند. ما به همه‌ی دولتها کمک کردیم. لکن در مورد این دولت علاوه‌ی بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله، تمجید هم میخواهم بکنم.»

همچنین ایشان افزودند: «عملکرد دو ساله این دولت، موجب تقدیر و تمجید است اما متأسفانه به علت نارسایی در زبان رسانه‌ای دولت، فعالیت‌های خوب آن، به اندازه لازم و شایسته به اذهان مردم منعکس نشده است.»

جدای از بحث کلان کشور، در کوچک مقیاس خراسان جنوبی هم خدمات موثر و اساسی صورت گرفته است که به قول مقام معظم رهبری؛ متاسفانه این خدمات به دلیل ضعف رسانه ای، آنطور که باید و شاید منعکس نشده و مردم از آن بی خبرند.

در ۸ آذرماه سال ۱۴۰۰ که جواد قناعت به عنوان استاندار دولت سیزدهم در خراسان جنوبی معرفی شد، از همان ابتدا با همان روحیه جهادی که در رئیس جمهور و هیئت دولت وجود داشت و با همان شعار محوری دولت مردمی ایران قوی، در مسیر خدمت رسانی به مردم محروم خرسان جنوبی گام نهاد و با انتخاب یک تیم متخصص و قوی، تاکنون نیز خدمات ارزنده ای در استان داشته است.

او از همان بدو ورود به استان، سفرهای شهرستانی خود را آغاز کرد و ا حضور در نقاط مختلف استان، از نزدیک با ظرفیت ها، مشکلات و کم و کاستی ها آشنا شد و تاکنون هم بازدیدهای متعددی از واحدهای تولیدی و صنعتی، کشاورزی، مناطق مرزی، دیدار  با اقشار مختلف مردم در سطح شهرها، روستاها،  نماز جمعه و ... داشته است تا درد دل آنان را از نزدیک شنوا باشد.

او با تمام تلاش های خستگی ناپذیرش تاکنون تمام مشکلات و مطالبات اهالی خراسان جنوبی را مورد پیگیری قرار داده و به حد اعلا هم در تحقق این مطالبات عمل کرده است.

 پیشرفت طرح انتقال آب به استان

شاید یکی از مهم ترین اولویت های خراسان جنوبی، طرح انتقال آب از دریای عمان باشد که در مصوبات قبلی فقط برای استان سیستان و بلوچستان بود، اما با پیگیری‌هایی که انجام شد انتقال آب به استان هم در مصوبه قرار گرفت و خوشبختانه این پروژه در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور و پیگیری مسئولان در سطوح ملی و استانی عملیاتی شده و اکنون اجرای آن با افزایش سرمایه و نهایی شدن محل آبگیری سرعت گرفته است.

با پیگیری های استاندار این طرح هم اکنون در مرحله مسیرسازی قرار دارد که اگر سرعت پروژه به همین شکل پیش برود، آب دریای عمان در سال ۱۴۰۴ به خراسان جنوبی خواهد رسید و بخش‌هایی از مشکلات آبی استان را رفع خواهد کرد.

علاوه بر طرح کلان انتقال آب دریا به استان، طرح های آبرسانی به روستاها هم از چشم استاندار دور نمانده که در این خصوص نیز با هدف آبرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان دولت سیزدهم، قراردادی با قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده تا عطش روستاها را نیز بخواباند.

 تامین اعتبار و کلنگ زنی راه آهن

موضوع دوم نیز ابرپروژه راه آهن است که وعده های داده شده در خصوص آن به بیش از دو دهه می رسد، اما خوشبختانه گره این پروژه نیز به دست دولت خدوم سیزدهم باز شد و با پیگیری های مجدانه و هفتگی آقای استاندار، برای این پروژه علاوه بر اعلام آمادگی کنسرسیوم بانکی برای تزریق ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار و همچنین اعتبارات دولتی در بودجه سالانه ، ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی تامین اعتبار شد و در نهایت هم در شهریورماه امسال به عنوان یک پروژه ملی و فراملی در قالب ۱۳ قطعه به طول ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی، توسط رئیس جمهور کلنگ زنی شد.

 رتبه اول استان در احداث راه های باند دوم

در حوزه راهسازی نیز که خراسان جنوبی دچار عقب ماندگی های تاریخی بود، خوشبختانه با افزایش دو و نیم برابری اعتبارات راه های خراسان جنوبی در دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته خراسان جنوبی رتبه اول کشور را در احداث باندهای دوم راه کسب کرده و نزدیک ۲۷۰ کیلومتر باند دوم احداث شده است.

 پیشرفت چشمگیر در حوزه گازرسانی

در حوزه گازرسانی نیز هم اکنون ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۹ درصد روستاهای استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند بطوری که گازرسانی به هزار و ۵۲ روستاهای زیر۲۰ خانوار هم فراتر از تکلیف انجام شده است. همچنین تقویت شبکه گاز استان در اولویت قرار گرفت که در این خصوص پروژه خط انتقال گاز از سه راهی دشتک به نهبندان امسال آغاز شده و از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است و قرار است با اعتبار حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال یعنی ۲ برابر بودجه استانی، تا هفته دولت سال ۱۴۰۳ افتتاح شود.

گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و قطعه منفصله مرزی آن، بازارچه مرزی گلورده و دوکوهانه، گازرسانی به ۳۶ پاسگاه و ۳۷ برجک دیده‌بانی مرزی از دیگر خدمات استاندار دولت سیزدهم است.

همچنین رایزنی برای ایجاد خط فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به بیرجند جزو پروژه‌های مهم زیربنایی است که در دولت سیزدهم برای استان رقم خورد.

 تحول عظیم در حوزه تامین برق

در حوزه تامین برق هم که همواره از چالش‌های جذب سرمایه‌گذار در جنوب استان بوده است، با کلنگ زنی پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان در ۲ سال گذشته بخشی از مشکلات رفع شده و اکنون ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید است تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد. همچنین با بهره برداری از پست ۱۳۲ کیلوولت طبس تا آذر امسال شاهد تحول عظیم در حوزه اقتصادی و فعال شدن معادن منطقه خواهیم بود. در مجموع از ابتدای دولت سیزدهم در بخش توسعه، انتقال و توزیع برق استان هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال پروژه افتتاح شده و هفت هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال پروژه در دست اجراست.

 اقدامات مثبت در حوزه بهداشت و درمان

در حوزه بهداشت و سلامت نیز خوشبختانه شاهد اتفاقات بسیار مثبتی بودیم که از جمله آن تکمیل پروژه ۱۰ ساله بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف بود، بطوری که این بیمارستان تا سال ۱۴۰۰ تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با پیگیری های استاندار در در دولت سیزدهم، این طرح زیربنایی هم اکنون با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه افتتاح است.

همچنین در حالی که شهرستان زیرکوه تنها شهرستان خراسان جنوبی است که فاقد بیمارستان می باشد، اما در سال ١۴٠١ با پیگیری های مستمر و مطالبه گرایانه استاندار و سایر مسئولان ذیربط، دولت با ساخت بیمارستان در این شهرستان نیز موافقت کرد، این در حالی بود که دولت رسماً اعلام کرده بود با توجه به حجم بالای پروژه های نیمه تمام در کشور، هیچ پروژه‌ جدیدی را آغاز نخواهد کرد.

علاوه بر این نیز پیگیری و فراهم آوردن تجهیزات پزشکی از جمله ام آر آی برای شهرستان های قاينات، فردوس و طبس و همچنین ارتقاء مرکز بهداشت و درمان شهرستان های قاينات و فردوس به دانشکده، بخش دیگری از اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان است.

 خراسان جنوبی جزو اولین ها در نهضت ملی مسکن

پیگیری های مستمر آقای استاندار در حوزه نهضت ملی مسکن نیز باعث شده که در تمام شهرهای استان، زمین مورد نیاز تامین شود که در این خصوص خراسان جنوبی، بعد از زنجان و قزوین در رتبه سوم رده بندی استان ها قرار دارد. همچنین امتیاز ویژه ای که برای احداث واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی وجود دارد، ساخت اغلب واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر خراسان جنوبی به صورت ویلایی و همچنین استفاده از روش های نوین سیستم لارج پنل در ساخت واحدهای مسکونی سایت زعفرانیه بیرجند است که استان را به کارگاه ساخت و ساز مسکن مبدل کرده است. دریافت ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار از صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی برای تامین منابع مالی زیرساخت های نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی از دیگر افتخارات کسب شده است.

 خدمات شایسته در حوزه جهاد کشاورزی

در حوزه جهادکشاورزی نیز خدمات شایسته ای صورت گرفته که علاوه بر تحقق صد در صدی مصوبه سفر رئیس جمهور در موضوع احیای قنوات نیز مسایلی چون برگزاری جشنواره ملی زرشک برای اولین بار در عمر خراسان جنوبی، خرید زرشک، پیگیری پرداخت بیش از هزار میلیارد تسهیلات، احیای واحدهای راکد کشاورزی و دامی، برپایی جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ویژه‌ فعالان بخش کشاورزی رقم خورد که نتايج مطلوبی به همراه داشت.

 احیای ۲۰۰ واحد تولیدی

در حوزه مهم واحدهای تولیدی و اقتصادی اشتغال‍زا نیز نهضت فعال کردن واحدهای تولیدی راکد در استان رقم خورده  و حدود ۲۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد به چرخه تولید بازگشته است که در این خصوص شخص استاندار پیگیر برگزاری مستمر و فوق العاده‌ کمیسیون های کارگری و رفع موانع تولید بود که خوشبختانه این تاکیدات بی جواب هم نماند و استان خراسان جنوبی بلحاظ کاهش چشمگیر مطالبات کارگری، رتبه دوم کشور را کسب نمود. همچنین پیگیری های آقای استاندار در خصوص آغاز عملیات اجرایی و تکمیل زنجیره های ابر پروژه هایی از جمله فولاد قاين، کویرتایر، الیاف شیشه و آجر نسوز قاین، زغالسنگ طبس و ...  که رقم های سرمایه گذاری در آنها بالای ده ها هزار میلیارد تومان است، بسیار ویژه و خاص بوده است.

 احیای ۱۴ واحد معدنی راکد

 تأکید بر برگزاری مستمر جلسات شورای معادن استان؛ جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی، حمایت و توجه ویژه به سرمایه گذاران بخش معادن و پیگیری زیرساخت های این حوزه استراتژیک از دیگر دغدغه های شبانه روزی آقای قناعت بوده است که توسعه‌ بخش های مختلف زغالسنگ طبس، پیگیری زنجیره‌ای شهرک طلا در شهرستان خوسف، تسهیل مشکلات مجتمع چدن خوسف و حمایت از سرمایه گذاری در حوزه معدن به طور ویژه در شهرستان های نهبندان، سربیشه، زیرکوه و فردوس که ارزش و اعتبار سرمایه گذاری های وارد شده به استان در همین چند مورد بالغ بر چند هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین تنها از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، ۱۴ واحد معدنی غیرفعال و راکد استان، احیا شده است.

 افتتاح و کلنگ زنی هزاران طرح طی دو سال خدمت

بیان خدمات ارزنده استاندار در بخش‌های مختلف، از حوصله این مطلب و مخاطب خارج است، اما در کنار اشاره به خدمات ویژه و طرح‌های بزرگ استان، به جهت روشنگری برای ذهن مخاطب، در این خصوص تنها به ارائه آمار کفایت می‌شود، به‌طوری که در دهه فجر سال ۱۴۰۰؛ یک هزار و ۵۲۲ پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان، در هفته دولت سال ۱۴۰۱؛ یک هزار و ۱۰۵ پروژه با اعتباری بیش از ۹ هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان، در دهه فجر سال ۱۴۰۱؛ یک هزار و ۲۵۲ پروژه با اعتبار پنج هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان، در هفته دولت سال ۱۴۰۲؛ ۹۸۷ پروژه با اعتبار ۸۷ هزار و ۳۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است که همه این پروژه ها مرهون تلاش ها، پیگیری های شبانه روزی آقای قناعت استاندار دولت سیزدهم در خراسان جنوبی است که به دلیل همان ضعف رسانه ای که مورد اشاره قرار گرفت، به خوبی برای مردم تبیین و تشریح نشده است.

 

انتهای پیام/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از