حالت تاریک
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

ایجاد 200 نیروگاه خورشیدی در جوار چاه‌های‌کشاورزی خراسان‌جنوبی

ایجاد 200 نیروگاه خورشیدی در جوار چاه‌های‌کشاورزی خراسان‌جنوبی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس برای اولین بار در جوار چاه‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، محمدحسین اکبری امروز سه‌شنبه  در نشست خبری با خبرنگاران گفت: تفاهم‌نامه ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در جوار چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی بر پایه شعار سال با موضوع «جهش تولید با مشارکت مردم» در محل استانداری خراسان جنوبی در ۳۱ تیرماه به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه بین استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت توزیع نیروی برق، بانک قرض الحسنه مهر ایران و اتاق اصناف کشاورزی استان خراسان جنوبی امضاء و مبادله شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس به خودکفایی برق در چاه‌های کشاورزی خواهد انجامید و آورده اقتصادی خوبی برای مالکان چاه‌ها به همراه خواهد داشت.

اکبری در ادامه مشارکت مؤثر و واقعی مردم در امر سرمایه‌گذاری، تولید و تحقق شعار سال و افزایش تولید برق پاک، مدیریت بهینه مصرف برق و خارج شدن چاه‌های کشاورزی از برنامه خاموشی برق شرکت توزیع در ساعات اوج مصرف، جلوگیری از ایجاد خلل در مدار آبیاری چاه های کشاورزی و پیشگیری از کاهش عملکرد در واحد سطح محصولات کشاورزی، کمک به افزایش تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از بروز خسارت به این بخش و استفاده بهینه از منابع بانکی با مشارکت مردم را از اهداف  اجرای این طرح برشمرد.

وی با بیان این نکته که خاموشی برق چاه‌های کشاورزی در راستای مدیریت مصرف انرژی، مدار آبیاری را به هم می‌زند و تولید محصول را دچار مشکل می‌کند، تصریح کرد: در همین راستا با هدف تامین برق پایدار چاه‌های کشاورزی ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در جوار چاه‌های کشاورزی استان برای اولین‌بار در سطح کشور در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در مرحله اول ایجاد نیروگاه خورشیدی در جوار ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی استان با پرداخت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هدف‌گذاری شده است.

اکبری گفت: البته از این پس محدودیتی در پرداخت تسهیلات برای ایجاد این نیروگاه‌های خورشید کوچک مقیاس در صورت استقبال کشاورزان نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۰۰ کشاورزان برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۶۵ حلقه چاه کشاورزی در خراسان جنوبی وجود دارد که در مرحله اول نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در ۱۰ درصد چاه‌ها ایجاد می‌شود .

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد:  میانگین اجرای نیروگاه خورشیدی در چاه‌های کشاورزی ۵۰ کیلووات در نظر گرفته‌ شده که براساس نیاز کشاورزان و توان ترانس در هر چاه متغیر خواهد بود.

اکبری افزود: با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس ۵۰ مگاواتی در ۲۰۰ چاه کشاورزی استان، تولید ۱۰۰ مگاوات انرژی نو را در استان خواهیم داشت که یک چهارم مصرف برق پیک‌بار استان است.

وی با بیان اینکه خرده مالکی مانعی برای اجرای این طرح نیست و مشارکت مردم را براساس شعار سال خواهیم داشت، افزود: بر این اساس مبلغ ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سپرده‌گذاری توسط مردم در بانک قرض الحسنه مهر ایران به مدت پنج سال این بانک ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد پنج ساله پرداخت می‌کند.

اکبری ادامه داد: یکی دیگر از مزایای طرح این است که کشاورز قسطی را پرداخت نمی‌کند و بابت این تسهیلات ضمانتی به بانک ارائه نمی‌شود به گونه‌ای که قرارداد با وزارت نیرو به عنوان ضمانت و درآمد نیروگاه هم اقساط بانک می‌شود.

وی گفت: با اجرای این طرح چاه‌های کشاورزی از برنامه خاموشی شرکت توزیع برق استان خارج خواهد شد و در صورت همراهی به موقع کشاورزان، ایجاد نیروگاه خورشیدی در ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی را طی دو ماه اجرایی خواهیم کرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از