حالت تاریک
امام جمعه نهبندان:

اربعین بزرگترين فراخوان بشریت بسوی نجات

اربعین بزرگترين فراخوان بشریت بسوی نجات

امام جمعه نهبندان گفت: ریشه قیام‌عاشورا حرکت نکردن مردم زمان امام حسین(ع) در چارچوب دین که مشکل مردم زمان ما هم هست و اربعین بلندترین فراخوان بشریت بسوی نجات بشریت و منبع امید بشری که نااُمید از همه مرام‌هاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، پیوند بین قیام عاشورا به دست اباعبدالله الحسین و قیام امام مهدی(عج) انکارناپذیر است. با توجه به نزدیک شدن به زمان اربعین حسینی(ع) و جهت بررسی بیشتر ارتباط قیام امام حسین‌(ع) و قیام حضرت مهدی(عج) و فلسفه اربعین گفتگویی را با حجت الاسلام احمد نجمی‌پور امام جمعه نهبندان انجام داده‌ایم.

۱_ چگونه می‌توان به فلسفه واقعی قیام عاشورای امام حسین(ع) دست یافت؟

ریشه بوجود آمدن قیام عاشورا، این بود که مردم زمان امام حسین(ع) در چارچوب دین حرکت نمی‌کردند‌.اين مشکل مردم زمان ما هم هست، برای همین غیبت امام عصر(عج) طولانی شده است.

اگر می خواهیم امام‌زمانی(عج) بشویم باید این درد را درمان کنیم.

برای اینکه در چارچوب دین حرکت کنیم یکی از مهمترین چارچوب های دین اعتقادات است.

دو تا از اعتقادات کلیدی است یکی باور به خدا است که اگر انسان باور کند که خدا او را می‌بیند، در چارچوب حرکت می‌کند، راننده‌ای اگر بداند پلیس او را می‌بیند، مرتکب خلاف نمی‌شود.

دیگری باور به قیامت است یکی از ویژگی‌های یاران امام زمان(ع) این است که در چارچوب دین حرکت کنیم و کسانی می‌توانند در چارچوب دین حرکت کنند که چارچوب دین را بشناسند.

 یکی از مهمترین چارچوب‌های دین اعتقادات است و اگر می‌خواهیم در چارچوب دین حرکت کنیم باید نگاهمان را به دنیا عوض کنیم و نگاه صحیح به دنیا داشته باشیم که دنیا کارگاه است، دنیا مدرسه و دانشگاه است، دنیا مزرعه و محل کشت ک کار است و دنیا محل امتحان است.

نگاه غلط به دنیا این است که فکر کنیم دنیا خوابگاه است، دنیا رستوران و محل خوردن است، دنیا تفریگاه است و دنیا محل زُور آزمایشی است.

 یکی از مهمترین چارچوب‌های دین احکام است و با رساله عملیه مانوس باشیم و مرجع تقلید داشته باشیم.

زندگی بدون مرجع تقلید مانند ساختن خانه بدون پایان کار است و در قیامت به مشکل بر می خوریم.

 رعایت آداب دین مثل آداب خوردن و خوابیدن، آداب حرف زدن، آداب غذا خوردن و چهارمین بخش دین اخلاق است.

باید اهل ایمان را درست کنیم، باکتابهای اخلاقی مانوس باشیم مثل کتاب اخلاق عملی مرحوم آیه الله مهدوی کنی

اساسی ترین کانون تربیت آدم‌ها خانواده است و قدرتمند ترین سلاح برای تربیت فرزندان، محبت است.

یکی از عواملی که باعث می‌شود انسان از چارچوب دین خارج شود غفلت و فراموشی قیامت است.

بزرگترین مشکلی که در پذیرش نقشه دین داریم باور به معاد، قیامت و برزخ است و یک سوم آیات قرآن مربوط به معاد است.

کسی که به قیامت معتقد باشد در مرحله اول حرفی نمی‌زند که ردا زبانَش را از حلقومش بیرون بِکِشَند

در مرحله بعدی لقمه‌ای نمی‌خورد که فردا برایش تبدیل به آتش شود.

و در مرحله سوم نگاهی نمی‌کند که فردا میله آهنین تُو چشمش فُرو ببرند.

یاران امام زمان به آخرت بیش از دنیا توجه دارند، به روح بیشتر اهمیت می‌دهند تا به جسمشان، به باطن خود بیشتر می‌رسند تا ظاهرشان.

یکی از اسماء روز قیامت یوم الحسره است یعنی روزی که همه آدم ها چه خوب و چه بَد حسرت می‌خورند و دو دستی به سرشان می‌زنند که ای کاش تو دنیا بیشتر تلاش می کردم.

یکی دیگر از ویژگیهای جوانان عاشورایی و یاران امام زمان این است که علاوه بر ساختن خود، موظف هستیم دیگران را هم بسازیم، بی اعتنا و بی تفاوت نسبت به دیگران نباشیم

ویروسی که بیشتر مردم ما به آن مبتلا هستند و همخونی گویند گناه دیگری به ما ربطی ندارد. به ما چه؟

کُلله خودتُو بگیر که باد نَبَرَه، عیسی به دین خود، موسی به دین خود.

این همان چیزی است که دشمن می خواهد.

 

 ۲_چرا عاشورا اتفاق افتاد؟ ریشه قیام سیدالشهدا چیست؟

 

یکی از سوالاتی که برای هر انسان دیندار و صاحب وجدانی مطرح می‌شود این است که عاشورا چرا اتفاق افتاد؟ چرا کشته‌شدگان در کربلا انسانهای عادی نبودند، امام حسین(ع) سفارش شده خدا، پیامبر، اولیاء الهی و کُتب انبیا بودند.

چگونه جامعه اسلامی و مسلمانان بستر وقوع چنین واقعه ای را پدید آورد و نظار‌گَر به مسلخ کشیدن فرزند پیامبر بود؟ کسانی هم که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند آدم های معمولی و عادی نبودند، آنها هم مسلمان بودند، دیندار بودند و کسی که فتوای قتل فرزند پیغمبر را صادر کرد یک عالم دینی بنام شریح قاضی بود.

در طول تاریخ چه قبل عاشورا و چه بعد عاشورا هیچ انسانی را نمی‌توان یافت که به صورت دلخراش و جگرسوز کشته شده باشد. 

حادثه عظیمی که از جهت همه جانبه بودن فجایع و مصائب منحصر به فرد یا کم‌نظیر بود و با فاصله بسیار کمی بعد از حکمت نبوی به وقوع پیوست.

ریشه‌یابی این مسئله و شناخت شاخص‌های اصلی فرهنگ زمانه امام حسین(ع) و علل پیدایش آن به ما کمک می‌کند که مراقب جابجایی ارزش‌ها و انگیزه‌ها و اهداف مردم باشیم و کاری تکنیک که واگرایی مردم در این دگردیسی‌ها تشدید کنیم و بدانیم که سنت های تاریخ اگر چه اَشکال مختلفی دارد اما تناسب با مقتضیات زمان دارد و برخی قانونمندی‌های حاکم در تاریخ ثابت‌اند.

فرهنگ زمانه امام حسین(ع) خطبه امام برای مردم کوفه  "إِنَّ النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ"

 مردم بنده دنیایند و دین بر سر زبان آنهاست و مادام که برای معیشت آن‌ها باشد پیرامون آن‌اند و وقتی به بلا آزموده شوند دین داران اندک‌اند.

در این خطبه ۳ نکته کلیدی وجود دارد که زنگ خطری برای همه جوامع بشری در همه عصرها و نسل‌هاست یکی اصرار بر زنده ماندن به هر قیمتی در بندگی دنیا و مهمترین دگردیسی افکار انسانها و جابجایی ارزش‌ها در همین نکته است که مردم به جای اینکه غایت حرکت خود را آخرت و لقاء الله بدانند، دنیا را غایت حرکت خود انتخاب می‌کنند و برای ادامه حیات دنیوی خود تن به هر کاری می‌دهند.

نکته بعدی دینداری به لقلقه زبانشان تبدیل شده و از حقیقت و گوهر والای دین ظاهر و پوششی بیش نمانده و این صفت عمومی جامعه است.

نکته سوم هم مربوط به این است که موقع آزمایش و امتحان، دینداران واقعی کم‌اند چون دین در عمق جان و روح آنان به عنوان هدف نهایی خلقت نفوذ نکرده و به محض مواجه شدن با یک امتحان سختی که لازمه‌اش صبر و مقاومت در راه خداست، دست از دین بر می‌دارد و فکر می کند این طوری راحتتر و زودتر به مطامع دنیایی خودش می رسد.

 

۳- ریشه حادثه عاشورا چیست؟

 

اگه‌ بتوانیم به جواب این سوال برسیم، بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی حل خواهد شد.

علت حادثه عاشورا، علت طولانی شده غیبت امام زمان (عج) هم هست.

ریشه قیام عاشورا بر می گردد به حادثه غدیر، پیامبر در غدیر وقتی علی را به عنوان جانشین خودش معرفی کرد، مردم به ظاهر قبول کردند، اما بعد از وفات پیامبر، ۹۰ روز بعد دخترش فاطمه را به شهادت رساندند.

معلوم می‌شود به دروغ ولایت علی را پذیرفته بودند.

ریشه قیام عاشورا این بود که مردم اولویت ولایت امام حسین(ع) را بر خودشان نفهمیدند.

حادثه عاشورا مردم را به دو گروه تقسیم کرد گروهی با امام حسین(ع) و عده‌اي بر علیه امام حسین(ع) بودند.مردم وقتی گرفتارند سراغ امام زمانشان می روند.وقتی زیارت امام رضا(ع) می‌رویم که مشکل داریم.خیلی‌ها موردی مسلمانیم عده‌ای هم یزید را قبول داشتند و هم امام حسین(ع) را مثل الان که عده ای هم تو خونه‌شان روضه برپا می‌کنند و هم عروسی با ساز و آواز، هم بی حجاب است هم برای مظلومیت امام حسین گریه می کند، اول وقت نماز می‌خواند، رشوه و نزول هم می‌گیرد.

کسی که اولویت دین را پذیرفته باشد تمام کارهایش رنگ‌و بوی دین می‌گیرد.

اگر می‌خواهیم یار امام زمان باشیم باید تمام زندگی‌مان رنگ و بوی قرآن و عترت بگیرد.

 کسب و کارمان، ارتباط و انتخات مان بر مدار دین باشد.

امام حسین(ع) مال همه و کل دنیاست هست نه فقط مال مذهبی‌هاست. یک قدم برای امام حسین بردار، امام برات ده قدم بر می‌دارد. اگر گول خوردی و گناهی کردی که روت نمیشه فکر کنی، خدا با توبه می‌بخشه، تو خودتو نمی‌بخشی، اما دلتو برای امام صاف کن و به حرمت امام حسین  این دو ماه رو رعایت کن. حسینی بودن یعنی بی تفاوت نباشیم.دو عامل اصلی وقوع حادثه فجیع كربلا منافقین زیرک(ابن زیادها و...) و مسلمانان جاهل و احمقی که ابزار دست آنها  قرار گرفتند! بودند.

۴_ چرا پس از گذشت ۱۴۰۰ سال همچنان قیام عاشورا در ذهن‌ها و تاریخ ماندگار و جاودانه است؟

 

 این قیام خالص برای خدا بوده است و هر کاری که برای خدا باشد ماندگار می‌ماند وگرنه از بین می‌رود، قیام عاشورا و امام حسین(ع) از جنس گفتمان نیست یعنی یک راه چاره موقت، تزریق مُسکّن برای جامعه، متکی بر شخص و ویژگی اشخاص و محدود به زمان و مکان خاص نیست بلکه یک پروسه و راه است که ادامه دارد.

هرکس در هر شرایط و زمانی که زندگی می‌کند، برای خدا قیام و زندگی کند به طور قطع زندگی او ماندگار خواهد بود، هیچ کار و حرکتی برای ماندگاری دین به اندازه قیام عاشورا تاثیرگذار نبوده زیرا هیچ رنگ و بوی شرک در کارهای امام حسین(ع) و یارانش وجود نداشت و تمام آن، خالص و هدف آن عالی و راه نورانی و الهی بود.

مظلومیت امام حسین(ع) توسط خدا در زمان‌های متعدد به گوش جهانیان می‌رسد و تنهایی ایشان را همه درک کرده و این راه را انتخاب می‌کنند که زمینه‌ای برای ظهور است.

در واقع حسینی شدن، مقدمه ظهور است و ظهور هم باید برای خدا باشد و اهل مهدویت باید برای خدا قیام کنند و در این مسیر، حسینی‌ها روح و جسم خود را به مهدی (عج الله) ملحق خواهند کرد.

 ۵_آثار راهپیمایی اربعین به عنوان شکست چهره اسلام داعشی و شیعه انگلیسی در برابر اسلام اصیل و ناب محمدی(ص) بیان شود؟

پیاده روی اربعین بزرگترین اَبر رسانه جهانی شیعه و ایران است و بلندترین فراخوان بشریت بسوی نجات بشریت و منبع امید بشری که نااُمید از همه مرام‌هاست.

اربعین تنها راه گسترش و حاکمیت اقتصاد، فرهنگ و اخلاق و فضای حاکم بر فاصله نجف تا کربلا، در تمام کره زمینه، به امید آن روزی که به خواست خدا خیلی هم دور نیست.

 اربعین سه پیام دارد اربعین تکمیل کننده عاشورای حسینی، اربعین عامل وحدت بین همه مسلمانان دنیا و تمام آزادی خواهان جهان و پیام بعدی امروز اربعین به همایش و نمایش قدرت مسلمانان تبدیل شده است .

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از