حالت تاریک
کارشناس حوزه رسانه:

توسعه شبکه ملی‌اطلاعات باعث استقلال و‌امنیت ملی می‌شود

توسعه شبکه ملی‌اطلاعات باعث استقلال و‌امنیت ملی می‌شود

کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی گفت: توسعه شبکه ملی اطلاعات باعث استقلال و امنیت ملی و کاهش هزینه‌ها می‌شود و هر چه وابستگی به سیستم‌های بیرونی را کم کنیم  و روی پای خودمان بیاستیم این قضیه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

محمد لسانی، کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان» در خصوص علت اختلالات جهانی اینترنت گفت: بر اساس اعلام کارشناسان فنی و مایکروسافت دلیل این امر اختلال در سرویس‌های پایه، چه سرویس‌های مربوط به نرم‌افزار امنیتی و چه سرویس مایکروسافت ۳۶۵ است که اینها لازمه کار کردن و راند شدن ویندوز است و این مقدمات و لازمه‌ها نبوده بنابراین وقتی سرویس پایه مختل شود سرویس اصلی هم دچار اختلال می‌شود.

وی افزود: البته راه‌های جایگزینی را خود شرکت مایکروسافت اعلام کرد که از جمله خاموش و روشن کردن تا ۱۵بار است لذا امروزه با نرم‌افزارهای سروکار داریم که اینها در یک منظومه عمل می‌کنند و نیازمندهای پایه‌ای دارند که در کنار هم می‌توانند یک خدمت را ارائه دهند پس در این زمینه به نظر می‌رسد حداقل شرکت مایکروسافت بیشتر تقصیر را به گردن شرکت دیگری انداخته است.

کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی با تأکید بر اینکه اختلال‌های اینترنت جهانی را تا حد زیادی در ایران مشاهده نکردیم و باعث جلوگیری از کارهای روزمره نشد، تصریح کرد: اما  این اختلال اینترنت در کشورهای دیگر از سیستم‌های ناوبری هوایی، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها، خرده‌فروشی‌ها و همچنین رایانه‌های شخصی را مختل کرد که عملاً نسخه‌های ویندوز اصلی که از شرکت مایکروسافت به صورت مستقیم خدمات دریافت می‌کردند دچار اختلال جدی شد که سرگردانی مردم و ترافیک شهری و خدماتی بالا را به دنبال داشت که می‌تواند نارضایتی عمومی و مشکلات امنیتی را ایجاد کند.

لسانی در پاسخ به این سئوال که چگونه می‌توان از این فرصت برای شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد، توضیح داد: اصولاً گردش اطلاعات در داخل مرزهای یک کشور بدون نیاز به عامل بیرونی و مداخله خارجی بسیار مهم است و گردش اطلاعات در داخل کشور خیلی مواقع اصلاً نیازی به استفاده از اینترنت جهانی ندارد.

به گفته وی، به عنوان مثال وقتی یک تراکنش مالی را انجام می‌دهید بین شما و بانک است یا خیلی از سرویس‌هایی که سرویس میزبانی آن در داخل کشور است یعنی شما عملاً با سایت‌های پخش فیلم مواجه می‌شوید که میزبانی آن در داخل کشور است و سرویس به ایرانی‌ها می‌دهد و برای همین رفت و برگشت و سرعت و کیفیت نقل و انتقالات می‌تواند بالاتر باشد و هم هزینه‌های کمتری را شامل شود و امنیت بالاتری را داشته باشد که از دسترس افراد دیگر دور بماند.

کارشناس حوزه رسانه در ادامه به اهمیت و جایگاه شبکه ملی اطلاعات کشور پرداخت و گفت: هدف از شبکه ملی اطلاعات این است که استقلال کشور مبتنی بر شاخص‌های امنیت ملی یعنی امنیت اطلاعات عمومی و امنیت اقتصادی حفظ شود و کلاهبرداری‌ها قابل پیگیری باشد.

لسانی ادامه داد: این شاخصه‌ها در کنار هم اجازه می‌دهد که گردش اطلاعات در داخل کشور به نحوی باشد که بتواند به تولید رضایت‌مندی، کارکردگرایی، نظم و ثبات ملی کمک کند.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات عملاً مبتنی بر ارائه خدمات بومی و ایرانی به مردم تعریف می‌شود که افراد بتوانند از سرویس‌هایی استفاده کنند که تا حدامکان نیازهای روزانه آنان را مرتفع کند و متصل به سیستم‌های بیرونی نباشد.

کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی با اشاره به اینکه توسعه شبکه ملی اطلاعات باعث استقلال و امنیت ملی می‌شود، بیان کرد: سیستم‌های بیرونی هر میزانی که بخواهد مداخله داشته باشد این امکان وجود دارد که در تکانه‌ها و مشکلات و اختلال‌ها این فضا را در داخل کشور به صورت دومینووار مختل کرد هر چه این وابستگی را کم کنیم  و روی پای خودمان بیاستیم این قضیه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از