حالت تاریک
اسرائیل اشتباه غزه را در لبنان تکرار کرد
کارشناس حوزه بین‌الملل:

اسرائیل اشتباه غزه را در لبنان تکرار کرد

کارشناس حوزه بین الملل گفت: اسرائیل با هدف تسلیم‌کردن حزب‌الله، به استراتژی تکراری خود در کشتار غیرنظامیان متوسل شده و درحال تکرار اشتباهات قبلی مقابل مقاومت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، این روزها شاهد جنایات ناتمام رژیم صهیونیستی در لبنان هستیم از انفجار پیجرها گرفته تا بمباران شدید مناطق مسکونی و کشتار مردم بیگناه لبنان که اقدامات تروریستی اخیر رژیم صیهونیستی علیه لبنان بار دیگر ماهیت تروریستی و جنایت‌کار این رژیم را به جهانیان نمایان کرد.

بر اثر انفجار پیجرها و بمباران در نتیجه اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی صدها شهروند لبنانی به شهادت رسیده و هزاران نفر دیگر مجروح شدند؛ این اقدامات تروریستی ازسوی مقام‌های کشورهای مختلف جهان محکوم شد.

ضمن اینکه گروه‌های حقوق بشری و کارشناسان حقوقی متعددی ابعاد مختلف حقوقی این جنایت‌ها را بررسی کرده و خواستار انجام تحقیقات درباره آن شدند.

سید مرتضی موسوی نژاد کارشناس حوزه بین‌الملل در رابطه با تحولات این روزها در لبنان به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان گفت:این اقدامات تکرار قضیه غزه است بمباران زیاد می‌شود که از آن طرف حزب‌الله واکنش نشان دهد و آن‌ها به دنبال این هستند که مهمات حزب الله را تمام کنند که این اقدام امکان پذیر نیست چرا که از سمت سوریه به آن‌ها تزریق می‌شود.

وی تاکید کرد: اسرائیل می‌خواهد توان حزب‌الله را در بحران‌های متعدد کم و حمله زمینی را شروع کند تا جایی که حزب الله تسلیم شود و اشغال غزه را قبول بپذیرد یا این که حداقل در شرایط فعلی که نتانیاهو رضایت به عدم اشغال غزه ولی حفظ خط فیلادلفیا داده است این موضوع را تایید کند.

کارشناس مسائل سیاسی به این موضوع هم اشاره کرد که خط فیلادلفیا حد فاصل مصر و جنوب باریکه غزه است به خاطر این که حیات و ممات مردم غزه را در دست خودشان بگیرند و آرام آرام زندگی آن‌ها را بخشکاند و تجلی آن‌ها نابودکردن منطقه است به معنای واقعی جنایت جنگی همین است.

موسوی‌نژاد ادامه داد: تاکید حزب‌الله بر صلح بین گروهای مقاومت در فلسطین، حماس و جهاد اسلامی است صلحی که آن‌ها می‌خواهند از اشغال غزه چه یک متر چه اشغال کامل صرفه نظر شود و به طور کامل خارج شوند.

وی اظهار کرد: این هم خیلی حرف مهمی است اسرائیل این همه نابود‌گری و این‌همه شهید در غزه روی دست گذاشت و این همه معلول و‌جانباز به جا گذاشت این‌ها برای این بود که این کاری که جبهه مقاومت می‌گوید اتفاق نیفتد و گرنه این‌ها هیچ امنیتی نخواهند داشت و کمترین زورگویی که انجام دهند یا بخواهند به قدس تعرضی بکنند سریع مورد حمله مقاومت قرار می‌گیرند.

این فعال حوزه سیاست تصریح کرد: در گذشته هم دعواهایی بین حماس و رژیم صیهونیستی و یا بین جهاد اسلامی و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده بود براساس اعلام مسئولان دولت سیزدهم آن‌ها قبل از حمله اکتبر سال گذشته حماس آماده حمله نهایی بودند که حماس در این حمله پیش دستانه را کرد تا آسیب بزند و‌ اسیر بگیرد بتواند شروطش را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند.

موسوی‌نژاد تاکید کرد:اسرائیل به زودی در برابر سناریوهای خطرناکی قرار خواهد گرفت که تصورش را نمی‌کرد و باید برای آتش‌بس به مقاومت التماس کند .

به گفته وی آمریکا رفتار متوحشانه رژیم صهیونیستی را لاف پوشانی می‌‌کند زمانی که نام آمریکا برده می‌شد به معنای کل جبهه آمریکا اعم از سیاسی، اقتصادی و رژیم حاکم بر آمریکا و غرب است.

این کارشناس سیاسی به این موضوع هم اشاره کرد که دعوای ایران با رژیم صهیونیستی هر چند این رژیم در حد نظام مقدس، مقتدر و مظلوم جمهوری اسلامی نیست و از لحاظ توان نظامی در حد گروه‌های مقاومت است در محاسبات مادی رژیم صیهونیستی در حد جمهوری اسلامی است و این که بلوک غرب از این رژیم حمایت و تقویتش می کند با این موسوی‌نژاد ادامه داد: فرض دعوای ایران با رژیم صهیونیستی دعوای حیات و ممات است به این معنا که او را رها کنیم او ما را رها خواهد کرد نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دو نخست وزیر قبلی رژیم صهیونیستی که نتانیاهو و توحشش نبود اعلام کردند در مقابل ایران از راهبرد مرگ با ضربات چاقو متعدد استفاده می‌کنند و برنامه‌شان به محو کشاندن ایران است هرچند کور خواندند آن‌ها ‌به دنبال تجزیه ایران و این که چیزی به نام ایران وجود نداشته باشد هستند.

وی افزود: اگر تکه‌ای هم به نام ایران ماند قسمت‌های راهبردی مثل ارتباط با دریای آزاد و حتی خزر که ما را به کشورهای مهمی وصل می‌کند و محل عبور ترانزیت‌های مهمی می‌تواند باشد و در مورد آن برنامه‌ریزی می‌شود آن‌ها نمی‌خواهند کشورهای مهمی مثل چین و ایران باشد و ما هم به طور اولی می‌خواهیم فلسطین باشد و رژیم صیهونیستی که مجموعه نظامی بودند و آمدند فلسطین و از این مجموعه نظامی ملت مصنوعی ساخته شد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد:البته این دعوا، دعوای حیات و ممات است و آمریکا هم می‌خواهد منافع غرب آسیا را حفظ کند و به این وسیله به مهار چین بپردازد راه‌های مختلف را برای مهار چین انتخاب کرده که یکی این است و به همین دلیل حامی رژیم صهیونیستی است و این رژیم برایش حتی از پرونده جنگ اکراین و روسیه بسیار مهم‌تر است.

موسوی‌نژاد در رابطه با مجروح‌شدن سفیر ایران در لبنان نیز خاطر نشان کرد: موضع وزیر امور خارجه رضایت بخشی نبود هر چند بنا حمایت از دولت است ولی نقدها را هم بیان می‌کنیم این که به مردم لبنان تسلیت بگویید صحیح اما این که گفته شده تاوان زخمی کردن سفیر را خواهید داد موضع غلطی است موضعی را بارها به رژیم صهیونیستی تکرار می‌کنند که ما نمی‌خواهیم وارد نقشه او شویم که جنگ است این موضعی نیست که شما اعلام کنید موضع اعلامی موضعی است که شهید عبداللهیان اعلام کرد که صبر ما در حال تمام شدن است حتی اگر نخواهید وارد نقشه شوید نباید این را اعلام کنید.

وی در مورد رویکرد ایران بعد از ترور شهید هنیه اظهار کرد: انتقام از نظر تبلیغات سیاسی باید حفظ شود و مسئولان هر زمان که صلاح دانستند این اقدام را انجام دهند.

به گفته وی  انتظار است هر چه زودتر مسئولان حاضر در شورای امنیت ملی که متولی اجرای موضوع هستند اجرا را آغاز کنند چون تصمیم طبق موضع صحیح نماینده رهبری در شورای امنیت ملی گرفته شده و باید اجرا شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از