حالت تاریک

اشک ماتم خراسان‌جنوبی‌ها در شام غریبان واقعه کربلا

اشک ماتم خراسان‌جنوبی‌ها در شام غریبان واقعه کربلا

همزمان با شام غریبان شهدای دشت نینوا نوای« امان از دل زینب که خون شد دل زینب» در گوشه گوشه استان خراسان‌جنوبی طنین‌انداز شد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، همنوا با دیگر نقاط کشور سوگواران حسینی امشب با زمزمه زبان حال زینب که خطاب به برادرش حضرت امام حسین (ع) می‌گوید: «خیز و نگذار که ما را به اسیری ببرند، من از راهی بازار شدن بیزارم» با بازماندگان دشت کربلا همدردی کردند.

در شام غریبان شهیدان دشت نینوا سوگواران خراسان جنوبی با نوحه‌هایی چون «زینب و بزم یزید و لب خشکیده و چوب زهرافتاده به جان جگرم» با بازماندگان واقعه عاشورا به ویژه دختر فاطمه زهرا (س) همنوا شدند.

آیین‌های شام غریبان شهدای دشت کربلا در فضایی مملو از حزن و اندوه در شهرها و روستاهای مختلف استان با نوحه‌هایی نظیر «طفل صغیری ز حسین گم شده، قامت زینب ز اَلَم خم شده»،« شام غریبان حسین امشب است ای خدا، ای خدا، زینب غمدیده به غم مبتلاست» همراه شده بود.

سوگواران حسینی در این استان همچنین با زمزمه نوحه‌هایی « امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است شام غریبان است» و «امشب نوای کودکان بر بام کیوان است شام غریبان است»، به یاد اسیری و غریبی حضرت زینب(س) و خاندان عصمت و طهارت افتاده اشک عزا و ماتم ریختند.

در این آیین‌ها هزاران شمع به یاد غروب تلخ و تاریک عاشورای سال ۶۱ هجری قمری روشن شد و یاد شهدای این حادثه تاریخی گرامی داشته شد.

دستجات عزاداران حسینی در شام غریبان شهیدان دشت نینوا همانند شب‌های گذشته سینه‌زنان و زنجیر‌زنان ندای یا حسین (ع) یا عباس (ع) و یا زینب (س) را در جای جای این استان طنین‌انداز کردند.

انتهای خبر/۱۰

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از