حالت تاریک
مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی خبر داد:

افزایش ۲۳درصدی اهدای پلاکت خون در خراسان‌جنوبی

افزایش ۲۳درصدی اهدای پلاکت خون در خراسان‌جنوبی

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: اهدای پلاکت در استان به روش پلاکت فرزیس در دو سال اخیر ۲۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، کامبیز مهدی‌زاده روز پنجشنبه در نشست خبری گفت:  در سه شهر بیرجند، طبس، قائن و فردوس پایگاه فعال داریم که پایگاه فردوس تامین نیرو است و به سایر مناطق نیرو‌های به صورت سیار هر سه ماه یکبار اعزام می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر تامین صد درصدی فرآورده‌های خونی مورد نیاز خراسان جنوبی، ۳۵ درصد فرآورده خون اهدایی نیز به شبکه ملی به منظور خدمت‌رسانی به گروه‌های هدف در سطح کشور ارسال شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در ادامه گفت: مردم باید اهدای خون را در سال به صورت متوالی انجام دهند چراکه نیاز به فرآورده‌های خونی در همه روزها وجود دارد.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: از آنجا که سلامت اهداکننده و گیرنده خون مهم است، مراجعه کنندگان معاینه و مشاوره می‌شوند و اگر اهدای خون برای سلامتی اهداکننده و گیرنده خطری نداشته باشد، پذیرش می‌شوند.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی ۹۹ صدم درصد فرآورده های خونی کشور را تولید و نیم درصد این فرآورده ها را مصرف می‌کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۸ هزار و ۱۵۶ نفر در سال گذشته برای اهدای خون به پایگاه‌های استان مراجعه کردند، افزود: از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه اهدای پلاکت در استان به روش پلاکت فرزیس در دو سال اخیر ۲۳ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ آمار اهدا ۴۰۶ نفر و سال گذشته این رقم به ۷۱۷ نفر رسیده است.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته اهدای خون توسط بانوان تا ۶۰ درصد هم می‌رسد اما باورهای غلط در کشور ما باعث شده بانوان کمتر مراجعه کنند درحالی که آنان خون های سالم‌تری دارند. 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور چهار درصد و این شاخص در استان ۷.۱ دهم درصد است.

وی از تجلیل حدود ۴۰ اهداکننده مستمر در استان خبر داد و افزود: مراسم گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون روز شنبه ۲۶ خرداد ماه در بیرجند برگزار می‌شود.

مهدی‌زاده با اشاره به نیاز توسعه‌ای ساختمان انتقال خون مرکز استان تصریح کرد: تکملی طرح توسعه ساختمان مرکز جامع خونگیری قائم بیرجند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۳ میلیارد تومان آن ردیف دارد و امیدواریم با تأمین اعتبار لازم تا پایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از