حالت تاریک
نمایی از خدمت دولت سیزدهم؛

تبدیل کشاورزی خراسان‌جنوبی به موتور محرکه‌ تحول

تبدیل کشاورزی خراسان‌جنوبی به موتور محرکه‌ تحول

خوشبختانه ضرورت رونق و رشد کشاورزی در استان مورد توجه دولت سیزدهم بوده است؛ به نحوی که کشاورزی به عنوان موتور محرکه‌ تحول استانی، راه خود را با برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های اقتصادی شتابان به پیش می‌برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» فعالیت‌های جهادی مداوم از جمله رویکردهای اصلی دولت سیزدهم و رییس جمهور شهید بوده است که این دیدگاه با آغاز بکار دولت تاکنون در بخش‌های گوناگون از جمله کشاورزی به چشم می‌خورد.

خوشبختانه در خراسان جنوبی هم اقدامات خوبی در حوزه افزایش تولید محصولات کشاورزی، افزایش تولید و برندسازی محصولات استراتژیک، تکمیل زنجیره صنعت مرغ، احیای قنوات، توسعه باغات و ... انجام شده است.

سطح زیرکشت محصولات زراعی در استان بیش از 76 هزار هکتار و سطح زیر کشت محصولات باغی بیش از 99  هزار هکتار است. از جمعیت حدود 800 هزار نفری خراسان جنوبی، بیش از 315 هزار نفر در روستاها سکونت دارند که این افراد عمدتا به شغل کشاورزی و دامداری مشغولند و از همین جهت نیز کشاورزی در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است. 

این استان با داشتن محصولاتی مثل زرشک، عناب و زعفران از جایگاه خاصی در حوزه کشاورزی برخوردار است. 

در این گزارش؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از موفقیت های به دست آمده در حوزه جهادکشاورزی می گوید، اما نکته ای که اهمیت دارد، این است که باید این مسیر پیشرفت با قوت ادامه پیدا کند تا خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت هایی که دارد، در جایگاه مناسب خود قرار بگیرد.

محمدحسین اکبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اظهارکرد: خوشبختانه ضرورت رونق و رشد کشاورزی در استان به عنوان عامل موثر در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه دولت سیزدهم،مسئولین کشوری و استانی بوده است؛ به نحوی که کشاورزی به عنوان موتور محرکه‌ تحول استانی، راه خود را با برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های اقتصادی شتابان به پیش می‌برد.

وی بیان کرد: از جمعیت حدود 800 هزار نفری استان، بیش از 315 هزار نفر در روستاها سکونت دارند که عمدتا به شغل کشاورزی و دامداری مشغولند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: سطح زیر کشت زراعی استان بیش از 4/76  هزار هکتار با تولید بیش از 900 هزار تن و سطح زیر کشت محصولات باغی بیش از 7/99  هزار هکتار با تولید بیش از 211 هزار تن است.

اکبری با اشاره به اینکه جمعیت دام سبک استان حدود 4/4 میلیون راس و جمعیت دام سنگین بیش از 3/98 هزار رأس است، گفت: همچنین جمعیت طیور استان بیش از 5/26 میلیون قطعه در سال است که حجم صادراتی آن سالانه یک میلیون و هفتصد هزار دلار است. در حوزه زنبور عسل نیز بیش از 6/51 هزار کلونی در استان وجود دارد.

وی اشتغال استان در حوزه فعالیت های سازمان جهادکشاورزی را 6/21 درصد دانست و افزود: ارزش ناخالص محصولات کشاورزی استان 32 هزار و 948 میلیارد تومان و میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی استان 9/19 درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص مهم ترین برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی استان در راستای جهش تولید نیز، گفت: از جمله برنامه های پیش بینی شده در این خصوص تدوین سند سازگاری با کم آبی به عنوان اولین استان کشوری، توسعه گلخانه‌ها ،به کارگیری تکنولوژی‌های نوین در مصرف بهینه آب، توسعه کشت گیاهان دارویی و استفاده از ارقام کم آب‌بر محصولات زراعی و باغی از قبیل ارزن وکینوا، توسعه کشت دانه‌های روغنی در استان از قبیل گلرنگ و کلزا، شناسایی ارقام اصلاح شده محصولات زراعی و باغی، توسعه کشت روش‌های نوین کاشت محصول از قبیل کشت نشایی، احداث مزارع و باغ‌های الگویی با تاکید بر شرایط منطقه، توسعه و ارتقای به کارگیری تکنولوژی‌های نوین در زمینه دام طیور و شیلات، افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش‌های زراعی و باغی، افزایش راندمان تولید از طریق ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای، مجتمع‌های دامی،  بارگاه‌های بهداشتی زرشک و تکمیل زنجیره تولید است.

وی افزود: در راستای سند سازگاری با کم آبی استان و برنامه‌های بخش کشاورزی در امر پژوهش، اجرای سالیانه بیش از ۶۰ طرح پژوهشی ملی و استانی با اولویت محصولات مزیت‌دار استان از قبیل زرشک، زعفران، عناب، گل محمدی، گل نرگس، انار،  پسته و گیاهان دارویی صورت گرفته است.

اکبری در خصوص منابع آبی استان هم بیان کرد: هم اکنون  7 هزار و 500 رشته قنات با حجم استحصالی بیش از 3/209 میلیون متر مکعب، 2 هزار و 884 رشته چشمه با حجم استحصالی 38 میلیون متر مکعب و 2 هزار و 83 حلقه چاه با حجم استحصالی 7/663 میلیون مترمکعب در استان وجود دارد که مورد استفاده بهره برداران بخش کشاورزی قرار می گیرد.

وی همچنین از اجرای 39 هزار و 567 هکتار سیستم‌های نوین آبیاری با افزایش ضریب راندمان از ۲۵ به 45/48 درصد در استان خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: معرفی و ثبت دو رقم عناب پربازده با نام‌های ماژان و سیوجان برای اولین بار در کشور، تولید هسته‌های اولیه بذور اصلاح شده و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه، اجرای کشاورزی حفاظتی ،کشت نشایی در استان شامل رقم خرداد پنبه، هفت رقم گندم و هفت رقم جوی متحمل به شوری و خشکی انتهای فصل، دو رقم تریتیکاله و تکثیر لاین مادری سورگوم، از مهم‌ترین موفقیت‌های جهاد کشاورزی استان طی دولت سیزدهم به حساب می‌آید.

اکبری با تاکید بر حمایت از تکمیل زنجیره ارزش تولید و توسعه کشاورزی قراردادی و بازار محور، اظهارکرد: سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با هدف تکمیل زنجیره ارزش تولید و توسعه کشاورزی قراردادی با اولویت محصولات مزیت‌دار اقدامات خوبی را اجرایی کرده است که از آن جمله می‌توان به کشاورزی قراردادی محصول زعفران توسط شرکت نوین زعفران و حضور استارتاپ‌های فعال در حوزه کشاورزی در راستای تقویت این امر اشاره نمود. 

وی افزود: همچنین حمایت از صنایع فرآوری محصولات کشاورزی با ایجاد 310  واحد فراوری بسته‌بندی، کارخانجات، کشتارگاه‌ها و سردخانه‌ها با هدف تکمیل زنجیره ارزش از دیگر اقدامات شاخص به حساب می‌آید.

اکبری از جمله افتخارات حوزه کشاورزی استان را رتبه اول تولید زرشک بی­دانه جهان با 97 هزار و 600 تن تولید، رتبه اول تولید عناب با 11 هزار و 195 تن تولید، رتبه اول قنوات به تعداد7 هزار 500  رشته قنات، رتبه اول تعداد شرکت‌های سهامی زراعی با داشتن7 شرکت، رتبه دوم تولید زعفران با 7/40 تن تولید، رتبه دوم جمعیت شتر با جمعیت 37 هزار و 810 نفر، رتبه سوم تولید گیاهان دارویی با 7/3006 تن تولید، رتبه پنجم تولید پسته با 12 هزار و 961 تن تولید، اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ؛ رتبه پنجم تولید گل نرگس با 22 میلیون شاخه، رتبه ششم تولید پنبه با 18 هزار و 359 تن تولید، رتبه هشتم تولید انار با40 هزار و 442 تن تولید، وجود چرخه کامل تولید گوشت مرغ، تولید مرغ تخمگذار شامل 15/2 درصد تولید کشور، اخذ مجوز پرورش ماهی تیلاپیا برای اولین بار در کشور، دارا بودن حدود ۷ درصد جمعیت عشایری غیور کشور، حمایت و نظارت بر 229 تشکل کشاورزی تحت پوشش در حوزه تعاون روستایی استان، اجرای عملیات بیابان زدایی به صورت گسترده به عنوان دومین استان بیابانی کشور و یکی از ۵ استان درگیر با حوزه گرد و غبارو ... را از دیگر افتخارات خراسان جنوبی دانست.

او همچنین از احداث بیش از ۲۰۰ سازه آبخیزداری در سطح ۵۰ هزار هکتار؛ با هدف استفاده بهینه از منابع و روان آب‌ها خبر داد.

اکبری عنوان کرد: خوشبختانه خراسان جنوبی استانی پاک و گلوگاه حساس بهداشتی کشور در برابر بیماری‌های دام و طیور با وجود مرز مشترک با کشور افغانستان، نزدیکی به کشور پاکستان و همچنین همجواری با استان سیستان و بلوچستان است.

وی یادآور شد: این، تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌ها، تلاش‌ها، خدمت‌ها و دغدغه‌های دولت سیزدهم، مسئولین و مردم این دیار پرافتخار می‌باشد، تا همواره نام کشاورزی خراسان جنوبی به نیکی ماندگار گردد.

 

انتهای پیام/7

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از