حالت تاریک
تفسیر صفحه ۴۴۳ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۴۴۳ قرآن کریم

نشانه‌ای (دیگر) برای آنان، آن است که ما فرزندانشان را در کشتی‌های پر از بار سوار کردیم. و برای آنان مرکب‌های دیگری مانند همان، (از قبیل اسب و شتر ...) آفریدیم.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۴۳ قرآن کریم آمده است:  «وَ آیَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ * وَ خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یَرْکَبُونَ * وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِیخَ لَهُمْ وَ لا هُمْ یُنْقَذُونَ * إِلَّا رَحْمَةً مِنَّا وَ مَتاعاً إِلی‏ حِینٍ»   «و نشانه‌ای (دیگر) برای آنان، آن است که ما فرزندانشان را در کشتی‏‌های پر از بار سوار کردیم. و برای آنان مرکب‌های دیگری مانند همان، (از قبیل اسب و شتر ...) آفریدیم * و اگر بخواهیم آنان را غرق می‌کنیم، به گونه‌‏ای که نه فریادرسی برایشان باشد و نه (از دریا) نجات داده شوند * مگر آنکه بار دیگر رحمت ما شامل حالشان شود و تا مدّتی (دیگر از زندگی) بر خوردار باشند» 

نکته‌های سورۀ یس - آیات ۴۱ - ۴۴:
بهره‌‏گیری از کشتی ‏ها و حیوانات، بارها در قرآن به عنوان نعمت‏ های الهی مطرح شده است، ولی در این آیه به عنوان وسیله‌ای برای حمل فرزندان آمده تا انسان با عقل و عاطفه نعمت الهی را درک کند. «حَمَلْنا ذُرِّیَّتَهُمْ» 

همین امروز نیز اگر کشتی‏ های نفت ‏کش و حمل گندم و مواد غذایی در اقیانوس‏ ها به حرکت در نیایند، زندگی بشر فلج می ‏شود. علاوه بر آنکه حمل و نقل از طریق دریا، ارزان‌ترین راه برای انتقال کالاهای حجیم و سنگین است.

پیام‌های سورۀ یس - آیات ۴۱ - ۴۴:
۱. این خداوند است که آب را به گونه‌‏ای قرار داده که انسان می ‏تواند با ساخت کشتی بر روی آن حرکت کند و این از نشانه‏‌های قدرت الهی است. «وَ آیَةٌ ... أَنَّا حَمَلْنا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ» 

۲. مَرکب و وسیلۀ نقلیه که از ضروریّات زندگی بشر است، یک نعمت ویژه و نشانه ‏ای از لطف و تدبیر الهی است. «خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یَرْکَبُونَ» 

۳. دست خدا در قهر و غضب باز است. به خود مغرور نشویم. «إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ» 

۴. اگر قهر خدا سرازیر شود احدی فریادرس نیست. پس نباید احساس امنیّت صد در صد داشته باشیم. «إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِیخَ لَهُمْ» 

۵. هرگز نجات خود را در سایۀ عوامل مادّی نپنداریم. «رَحْمَةً مِنَّا» 

۶. هر کس اجلی دارد و زندگی ما محدود است. «مَتاعاً إِلی‏ حِینٍ»

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از