تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۰۴ قرآن کریم
و ما انسان را سفارش کردیم که به والدین خود نیکی کند، مادرش او را با سختی حمل کرد و با سختی به دنیا آورد و دوران حمل تا از شیر گرفتنش سی ماه (به طول کشد)، تا آنگاه که به رشد کامل رسد و چهل ساله شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۰۴ قرآن کریم آمده است: «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّی إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلی والِدَیَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ» «و ما انسان را سفارش کردیم که به والدین خود نیکی کند، مادرش او را با سختی حمل کرد و با سختی به دنیا آورد و دوران حمل تا از شیر گرفتنش سی ماه (به طول کشد)، تا آنگاه که به رشد کامل رسد و چهل ساله شود، گوید: پروردگارا! مرا توفیق ده تا نعمتی را که بر من و بر پدر و مادر من لطف کردی، شکرگزاری کنم و عمل شایستهای انجام دهم که تو آن را بپسندی و فرزندانم را برای من صالح و شایسته گردان، همانا من به سوی تو بازگشته و از تسلیم شدگانم.»
نکتههای سورۀ احقاف- آیۀ ۱۵:
«کره» به معنای سختی درونی و «کره»، سختی از بیرون است. ( مفردات راغب) «أَوْزِعْنِی» به معنای ایجاد علاقه و عشق برای انجام کاری است که به آن توفیق الهی گویند.
احسان به والدین، از جایگاه ویژهای نزد خداوند برخوردار است. در قرآن، پنج بار کلمه «وَصَّیْنَا» بکار رفته که سه بار آن مربوط به والدین است. (عنکبوت،۸- لقمان،۱۴- همین آیه)
در این آیه به دوران جنینی و نوزادی انسان تا سن چهل سالگی اشاره شده و این سنّ، اوج کمال جسمی انسان شمرده شده است. «بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً»
از این آیه معلوم میشود که کوتاه ترین مدّت حاملگی، شش ماه است، چون دو سال شیردهی، اگر از سی ماه که در آیه آمده است کم شود، حداقل مدت حمل شش ماه میشود. «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً»
مادر به دلیل دشواری دوران بارداری و زایمان و شیردهی، حقّ ویژهای بر فرزند داشته و باید نسبت به او بیشتر احسان کرد، چنانچه در روایات تأکید بیشتری در مورد احسان به مادر شده است و پیامبر اکرم در روایتی سه بار سفارش به نیکی به مادر کرد و آنگاه سفارش به نیکی به پدر. (تفسیر نمونه و کافی ، ج۲، ص۱۵۹)
پیامهای سورۀ احقاف- آیه ۱۵:
۱- سفارش احسان به والدین، در طول تاریخ و تمام ادیان بوده است. («وَصَّیْنَا» در قالب ماضی آمده است)
۲- احسان به والدین، از حقوق انسانی است که هر پدر و مادری بر گردن فرزندشان دارند. «وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ» (نفرمود: «وصینا الذین آمنوا»)
۳- در احسان به والدین، مسلمان بودن آنان شرط نیست. «وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ»
۴- استحکام بنیاد خانواده و حفظ جایگاه والدین، مورد توجّه خاص خداوند است. «وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً»
۵- نه تنها انفاق و امداد و احترام، بلکه هر نوع نیکی نسبت به والدین لازم است. («إِحْساناً» به صورت نکره آمده که شامل هر نوع احسانی شود.)
۶- احسان به والدین باید پیوسته و برجسته باشد؛ نه به مقدار ضرورت و مقطعی. (تنوین در «إِحْساناً» نشانۀ عظمت و برجستگی است.)
۷- توجّه به سفارش اکید خداوند به زحمات گذشته والدین، احسان و خدمت کردن به آنان را عاشقانه و جدیتر میکند. «وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ ... حَمَلَتْهُ أُمُّهُ»
۸- کمال احسان به والدین، در آن است که بیواسطه انجام گیرد. «بِوالِدَیْهِ إِحْساناً» (حرف «ب» در «بِوالِدَیْهِ» نشانه آن است که احسان به والدین با دست خود باشد.)
۹- یاد رنج و زحمتهای مادران، در برانگیختن عاطفه فرزندان مؤثّر است. «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً ... کُرْهاً ...»
۱۰- حق مادر بیش از پدر است. پس از کلمه «والدین»، سخن از رنجهای مادر است. «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً ...»
۱۱- تمام دستورات و اوامر و نواهی دینی، دلیل و فلسفه دارند. (گرچه دلیل بعضی از آنها مانند احسان به والدین، بیان شده است). «وَصَّیْنَا ... حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً ...»
۱۲- چهل سالگی قلّۀ توانمندی و رشد انسان است. «بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً»
۱۳- شکر الهی، به استمداد و توفیق خداوند نیاز دارد. «أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ»
۱۴- بخشی از نعمتهای انسان، به واسطۀ والدین و نیاکان است. «أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلی والِدَیَّ»
۱۵- بلوغ جسمی و کمال عقلی، بستر بلوغ معنوی است. «بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قالَ رَبِ ...»
۱۶- تشکّر فرزند از نعمتهایی که خداوند به والدین او داده، وظیفه و نوعی احسان به والدین است. «أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ ... عَلی والِدَیَ»
۱۷- بهترین راه تشکر از نعمتهای خداوند، انجام کار نیک است. «أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ ... أَعْمَلَ صالِحاً»
۱۸- ارزش عمل صالح به آن است که پیوسته و دائمی باشد. «أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً» (فعل مضارع «اعمل»، نشانه دوام و استمرار است)
۱۹- عمل صالحی ارزشمند است که خالصانه بوده و مورد قبول و رضای خدا قرار گیرد. «أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ»
۲۰- فرزند و نسل صالح، افتخاری برای والدین است. «أَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی»
۲۱- بهترین دعا آن است که انسان، هم به والدین و هم به فرزندان توجّه داشته باشد. «عَلی والِدَیَ ... أَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی»
۲۲- در برابر ناسپاسیهایی که نسبت به خدا و والدین داشتهایم، توبه و جبرانکنیم. «وَ عَلی والِدَیَ ... إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ»
۲۳- تسلیم فرمان خدا زیستن و مسلمان مردن، دعای پاکان و صالحان است. «إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ»
انتهای خبر/10