تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۱۱ قرآن کریم
به نام خداوند بخشنده مهربان همانا ما گشایش آشکاری را برای تو پیش آوردیم. تا خداوند برای تو گناهِ پیش و پس (از هجرت را که کفّار مکّه به تو نسبت میدهند) ببخشد و نعمتش را بر تو تمام کند و تو را به راه راست هدایت نماید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۱۱ قرآن کریم آمده است: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً * لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ یَهْدِیَکَ صِراطاً مُسْتَقِیماً * وَ یَنْصُرَکَ اللَّهُ نَصْراً عَزِیزاً *» « به نام خداوند بخشنده مهربان همانا ما گشایش آشکاری را برای تو پیش آوردیم. تا خداوند برای تو گناهِ پیش و پس (از هجرت را که کفّار مکّه به تو نسبت میدهند) ببخشد و نعمتش را بر تو تمام کند و تو را به راه راست هدایت نماید. و خداوند تو را با پیروزی شکستناپذیری یاری نماید.»
نکتههای سورۀ فتح- آیات ۱-۳:
در اینکه مراد از «فتح مبین» در آیۀ اول سوره فتح چیست، میان مفسران اختلاف است؛ گروهی مانند: آلوسی، ابوالفتوح، علامه طباطبایی و فیض کاشانی، آن را مربوط به صلح حدیبیّه میدانند و گروه دیگری مانند شیخ طوسی، زمخشری و فخررازی، آن را مربوط به فتح مکّه دانستهاند و هر دو گروه به روایاتی استناد کردهاند.
صلح حدیبیّه از آن جهت مهم است که سرآغاز فتح مکّه و پیروزیهای مهم پس از آن بوده است، علاوه بر آنکه تا آن روز مشرکان تنها به نابودی مسلمانان میاندیشیدند و برای آنان جایگاهی قائل نبودند، امّا با پذیرش صلح، در حقیقت مسلمانان را پذیرفتند که این در واقع پیروزی بزرگی در صحنۀ سیاسی اجتماعی بود.
فتح مبین از آن جهت بود که در سال ششم، یک هزار و چهارصد نفر همراه حضرت بودند ولی بعد از دو سال، ده هزار نفر در فتح مکّه با پیامبر همراه بودند.
در نظام هدایت الهی، ابهامی وجود ندارد و همه روشن و روشنگر می باشند، از جمله:
فرستادهاش روشنگر است. «رَسُولٌ مُبِینٌ» (دخان،۱۳) قرآنش روشن و روشنگر است. «قُرْآنٍ مُبِینٍ»(حجر،۱) با زبانی روشن و واضح بیان شده است. «هذا لِسانٌ عَرَبِیٌّ مُبِینٌ» (نحل،۱۰۳) هشدارهایش نیز بدون ابهام است. «نَذِیرٌ مُبِینٌ» (اعراف،۱۸۴) حتّی جنگ و صلحش نیز روشن است. «فَتْحاً مُبِیناً» پس هر گروهی در برابر این همه شفّافیت مخالفت کند، گمراهی او نیز بسیار روشن است. «وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبِیناً» (احزاب،۳۶)
در این آیات، شش مرتبه پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله مورد خطاب واقع شده است، «فَتَحْنا لَکَ ... لِیَغْفِرَ لَکَ، ذَنْبِکَ، عَلَیْکَ، یَهْدِیَکَ، یَنْصُرَکَ »که بیانگر جایگاه ویژه پیامبر اسلام نزد خداوند است.
کلمۀ «ذنب» به معنای دنباله و آثار و پیامدهای هر چیز است و بیشتر در مورد گناه و پیامدهای سوء آن بکار می رود.
شکی نیست که هر حرکت حقطلبانه، برای منحرفان خوشایند نیست و آن ندا را گناه میشمرند و بر ضدّ منادیان آن، انواع مشکلات، نگرانیها، آزار و شکنجهها، نسبتهای ناروا، توطئهها، اختلافات و شایعات را به راه میاندازند.
امام رضا علیهالسّلام فرمودند: گناه هیچ کس نزد مشرکان، بیشتر از گناه پیامبر نبود، زیرا پیامبر با بت پرستی مبارزه می کرد و حال آنکه مشرکان تا قبل از فتح مکّه ۳۶۰ بت داشتند، امّا با فتح مکّه و پیروزی قدرتمند پیامبر و مسلمانان، تمام اشتباهات پوشانده ماند. (تفسیر نورالثقلین)
خداوند در سال دوم هجری که قبله تغییر کرد و سال ششم که صلح حدیبیّه به وقوع پیوست و سال هشتم که مکّه فتح گردید، وعده تمام کردن نعمت را در آینده میدهد، میفرماید: «یُتِمَّ نِعْمَتَهُ»، امّا در حجّة الوداع به آن وعدهها جامه عمل پوشاند و با اعلام نصب حضرت علی علیهالسّلام به امامت، نعمت را تمام کرد و فرمود: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» (مائده،۳)
انتهای خبر/10