تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۱۵ قرآن کریم
محمّد، رسول خداست و کسانی که با او هستند، بر کفّار، سخت و در میان خودشان مهربانند. آنان را پیوسته در رکوع و سجود میبینی، که فضل و رضوان را از خدا میجویند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۱۵ قرآن کریم آمده است: « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً *» « محمّد، رسول خداست و کسانی که با او هستند، بر کفّار، سخت و در میان خودشان مهربانند. آنان را پیوسته در رکوع و سجود میبینی، که فضل و رضوان را از خدا میجویند، نشانۀ آنان در رخسارشان از اثر سجود نمایان است. این است وصف ایشان در تورات و وصف آنان در انجیل، مانند زراعتی است که جوانه را از زمین خارج کرده، پس آن را نیرو داده تا سخت شود و بر ساقۀ خود بایستد، آن گونه که کشاورزان را به شگفتی و شادی وا میدارد. تا خداوند به واسطۀ مؤمنان کفّار را به خشم آورد، ولی خداوند به کسانی از کفّار که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دهند، وعده آمرزش و پاداشی بزرگ داده است.»
نکتههای سورۀ فتح- آیه ۲۹:
«رکع» جمع «راکع» به معنای رکوع کننده و «سجد» جمع «ساجد» به معنای سجده کننده است. این دو کلمه برای کسانی به کار میرود که بسیار اهل سجده و رکوع و نماز باشند و بر آن مداومت کنند.
«سوق» به معنای ساق پا و ساقۀ گیاه، «شطأ» به معنای جوانه گیاه، «آزر» به معنای تقویت و کمک و «فَاسْتَغْلَظَ» از غلظت به معنای سفت و محکم شدن میباشد.
در آغاز سوره، پیامبر صلّی الله علیه و آله مورد خطاب بود، «إِنَّا فَتَحْنا لَکَ» در پایان سوره نیز محور آن، رسول خدا است. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»
در این آیه، شیوۀ ارتباطات یک مؤمن ترسیم شده است: رابطه با بیگانگان. «أَشِدَّاءُ» شدت و سختی. با خودیها. «رُحَماءُ» محبت و مهربانی. با خداوند. «رُکَّعاً سُجَّداً» عبودیت و بندگی. با خود. «یَبْتَغُونَ» تلاش و کوشش و امید به فضل خدا.
تشبیه جامعۀ اسلامی به مزرعه کشاورزی، قابل دقت است زیرا: الف. کشت، از درون زمین است؛ عقیده نیز از درون انسان است. ب. کشت، در محیط مناسب رشد میکند، جامعه اسلامی هم نیاز به زمینههای مناسب دارد. ج. کشت، دارای رشد طبیعی و تدریجی و اصیل و ثابت است، رشد امت اسلامی نیز مراحل و ثبوت و اصالت دارد.
در نوشتن صلح نامه حدیبیّه، همین که حضرت علی علیهالسّلام نوشتند: محمّد رسول اللّه، نماینده کفّار اصرار کرد که این کلمه باید حذف شود، امام علی علیهالسّلام از حذف لقبِ «رسول اللّه» ناراحت بود ولی خداوند به جای آن در متن قرآن فرمود: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»
یاران پیامبر، در جستجوی دنیا و آخرتند، «فضل» به نعمتها و امکانات مادی، و «رضوان» به نعمتها و امور معنوی گفته میشود. شاید هم مقصود این باشد که یاران پیامبر برای کار خود ارزشی قائل نیستند، بلکه به فضل او دلبستهاند نه به اعمال خود.
این آیه، هم به نشانههای ظاهری مؤمن اشاره کرده که خضوع و خشوع در گفتار و رفتار است، «سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ» و هم به استواری و ریشهدار بودن عقیده در دل و جان مؤمن که همواره در حال رشد و گسترش است. «کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ ...»
در انجیل متی میخوانیم: بار دیگر مثلی برای ایشان زد و گفت: ملکوت آسمان مثل دانه خردلی است که شخصی گرفته در مزرعه خویش بکارد. هر چند دانه خردل از سایر دانهها کوچکتر است، ولی چون نمو کند، بزرگترین بقول (سبزیجات) و درختی میشود چنان که مرغان هوا در شاخههایش آشیانه میگیرند. (انجیل متی، باب ۱۳، شماره ۳۱ و ۳۲)
امام صادق علیهالسّلام در بیان آیه «سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ»، فرمودند: مراد آثار شبزندهداری است. «هو السهر فی الصلاة» (من لایحضر، ج ۱، ص ۲۲۹)
اسلام دین جامع است؛ در خط سیاسی «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ» و در اخلاق اجتماعی، «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» و در بعد معنوی «تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً» است.
پیامهای سورۀ فتح- آیه ۲۹:۱- وعدههای الهی شفاف است. (آن پیامبری که مکتبش بر تمام ادیان غالب میشود، محمّد رسولاللّه است.) «أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ...»
۲- جهانی شدن مکتب اسلام، به رهبری الهی و یارانی صادق نیازمند است. « لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ ... مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ»
۳- یکی از ابزار و شیوههای تربیت، معرّفی الگوهاست. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»
۴- ایمان به رسول خدا، «آمنوا به» گام اول است، مهمترین گام، همراهی با رسول است. «وَ الَّذِینَ مَعَهُ»
۵- مسلمانان باید در برابر دشمن؛ خشونت، قاطعیّت، صلابت و شدّت داشته و در برابر دیگر مؤمنان؛ رأفت، مودّت، رحمت و عطوفت، مهر و احساسات داشته باشند. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ»
۶- بیتفاوتی ممنوع، مسلمان باید مظهر حبّ و بغض باشد. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ»
۷- ملاک مهر و قهر، ایمان و کفر است؛ نه قوم و قبیله و مال و ثروت. «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ»
۸- عبادت، برای یاران پیامبر یک سیرۀ دائمی است، نه یک عمل موسمی. «تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً»
۹- در جامعه اسلامی، باید نماز ظهور و بروز داشته باشد؛ نه مخفی و پنهان. «تَراهُمْ»
۱۰- رکوع و سجود در نماز، دارای محوریّت است. «رُکَّعاً سُجَّداً»
۱۱- عبادتی مورد ستایش است که همراه با کثرت و مداومت باشد. «رُکَّعاً سُجَّداً»
انتهای خبر/10