حالت تاریک
امام جمعه طبس:

تقارن رمضان و نوروز فرصتی برای رفع کدورت‌ها

تقارن رمضان و نوروز فرصتی برای رفع کدورت‌ها

امام جمعه طبس گفت: تقارن ماه رمضان به‌عنوان ماه مغفرت و آمرزش با عید نوروز، فرصت مناسبی برای رفع کینه و کدورت‌ها و ایجاد زمینه صلح و سازش بین افراد است.

حجت الاسلام محمدرضا محمدی درخصوص اهمیت ماه مبارک رمضان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهارکرد: ماه رمضان ماه بندگی خداوند است و در عظمت این ماه همین کافی است که پیامبر اکرم (ص) فرمود " ماه رحمت، برکت و مغفرت الهی رو به سوی شما می‌آورد". 
وی افزود: همچنین پیامبر اکرم (ص) در جای دیگری می‌فرمایند که "اگر مردم عظمت و فضیلت ما رمضان را درک می‌کردند، آرزو می‌کردند که همیشه ماه رمضان باشد" که این فرمایش به خاطر فضایلی است که خداوند در ماه رمضان برای بندگانش مقرر کرده است، بطوری که خواب روزه‌داران عبادت است و یا خواندن یک آیه از قرآن، ثوابی برابر ختم قرآن دارد. 
امام جمعه طبس بیان کرد: در ماه رمضان به دلیل فیوضاتی که از آسمان به زمین نازل می‌شود و همچنین به خاطر ارتباط خاصی که مردم با خدا دارند، فضای پرمعنویتی در جامعه ایجاد می‌شود و به دلیل همین معنویت و تاثیر روزه بر رفتار افراد، میزان جرم و جنایت در این ماه کاهش پیدا می‌کند. این ماه؛ ماه خوبی برای پس‌انداز و زاد و توشه برای آخرت است که امیدوارم خداوند توفیق آن را به همه عنایت کند. 
محمدی گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید که " وقتی روزه می‌گیری، چشم و گوش و زبانت هم روزه باشد" و بر همین اساس هم اثر روزه این است که انسان را کنترل می‌کند و در این ماه رفتار‌های نابهنجار به حداقل می‌رسد. 
او اظهارکرد: به دلیل معنویت ایجاد شده در ماه رمضان، روحیه محبت و مهربانی بیشتری در افراد ایجاد می‌شود و خلوص نیت در انسان تجلی پیدا می‌کند، چرا که روزه یک عمل سری و مخفیانه است و تا کسی خودش ابراز نکند، دیگران متوجه روزه داری نمی‌شوند که در همین خصوص هم خداوند می‌فرماید که "روزه برای من است". 
امام جمعه طبس با بیان اینکه یکی از سنت‌های ماه مبارک رمضان پهن کرده سفره‌های افطاری است که خوشبختانه در بین متدینین رونق خاصی دارد، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) تاکید زیادی بر دادن افطاری دارند و در این خصوص می‌فرمایند که "در ماه مبارک رمضان از دادن افطاری غفلت نکنید؛ حتی با دادن یک لیوان آب یا یک دانه خرما" که خوشبختانه طی سال‌های اخیر سفره‌های افطاری ساده با مشارکت مردم و خیرین در مساجد گسترانیده می‌شود که کار بسیار زیبا و پسندیده‌ای است. 
وی اذعان کرد: خوشبختانه در این ماه طیف‌ها و تیپ‌های مختلف مردم، زن، مرد، پیر، جوان، فقیر و غنی همه بدون توجه به فاصله طبقاتی، در صف نماز جماعت و بر سر سفره‌های افطار در کنار هم قرار می‌گیرند که یکی از اعمال خوب این ماه است. 
محمدی ادامه داد: همچنین حضور جوانان در برنامه‌های ماه مبارک رمضان و مشارکت در نماز جماعت، جزء‌خوانی قرآن، افطاری و... چشمگیراست و نعمتی است که ماه مبارک رمضان برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. 
وی بیان کرد: همه این رفتار‌ها و آداب، یک نوع تمرین بندگی برای خدا است که باید تلاش کنیم تا بعد از ماه رمضان هم این رفتار‌ها ادامه داشته باشد و اثر بندگی را در خودمان نگه داشته و بر گوش و چشم و زبان خودمان کنترل داشته باشیم. 
محمدی اظهارکرد: امسال که ماه مبارک رمضان با عید نوروز تقارن پیدا کرده است، یکی از کار‌های خوبی که از سنت‌های ملی و دینی است و می‌توان آن را انجام داد، ارتباط با اقوام و دوستان و صله رحم است. در‌واقع تقارن ماه رمضان به‌عنوان ماه مغفرت و آمرزش با عید نوروز، فرصت مناسبی برای رفع کینه و کدورت‌ها و ایجاد زمینه صلح و سازش بین افراد است که قطعا ثمره اعمال را هم چندین برابر خواهد کرد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از