حالت تاریک

توقف تانكرهای ترانزیتی حامل‌سوخت پشت مرز افغانستان

توقف تانكرهای ترانزیتی حامل‌سوخت پشت مرز افغانستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به توقف چندین ماهه ناوگان ترانزیتی حامل سوخت و مشتقات نفتی درپشت مرز افغانستان، گفت: این محموله‌های سوختی مطابق با استاندارهای لازم کشور افغانستان نبوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، جواد اشرفی امروز در کارگروه توسعه صادرات استان و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان با اشاره به دستور کار راه‌اندازی سامانه کیف پول الکترونیک در مرز ماهیرود، اظهار کرد: کیف پول الکترونیک در دو بخش می‌تواند اجرایی شود یکی برای هزینه‌های جاری مرز از جمله هزینه پارکینگ، ایکس ری و هزینه خدمات تعاونی مرزنشینی که در واقع این هزینه‌ها را باید صاحب کالا پرداخت کند.

وی افزود: مقرر شد بررسی لازم درباره فعال بودن کیف پول الکترونیک توسط صاحبان کالا و بار انجام شود و در صورت فعال نبودن آن، یک سامانه بومی در استان راه‌اندازی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اما بخش دیگر کیف الکترونیکی برای مباحث حاکمیتی از جمله هزینه توزیع و باسکول گمرکی است که اکنون این مهم در گمرک و منطقه ویژه اقتصادی استان در حال انجام است اما با توجه به دغدغه تاخیر در برگشت پول کیف الکترونیک به استان مقرر شد منطقه ویژه در بازه زمانی شش ماهه کار را ادامه دهند و فرایندهایی که برای برگشت به موقع پول به حساب سرمایه‌گذار است را پیگیری کند تا بتوانیم کیف الکترونیک را به سایر بخش‌های خصوصی هم تسری دهیم.

اشرفی تأکید کرد: اجرای کیف پول الکترونیک برای اقدامات حاکمیتی در مرز ماهیرود مانند هزینه‌های باسکول منوط به تسهیل و تسریع برای برگشت پول به حساب سرمایه‌گذار و دستگاه متولی است.

وی با اشاره به توقف برخی ناوگان ترانزیتی حامل سوخت و مشتقات نفتی از مبدأ کشور عراق به مقصد افغانستان از طریق مرز ماهیرود، افزود: این محموله‌های سوختی مطابق با استاندارهای لازم کشور افغانستان نبوده و بیش از ۷۰ درصد این ناوگان افغانستانی است که اکنون حدود چهار الی پنج ماه توقیف است که در حال رایزنی هستیم که از طریق روابط دیپلماتیک بتوانیم تدبیری برای ترخیص ناوگان ایرانی داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: باید هر گونه ترانزیت مشتقات نفتی با هماهنگی گمرک مقصد یعنی خراسان جنوبی انجام شود و همچنین ضمانت‌نامه‌ای تعریف کنیم که تا زمانی که کالایی مدنظر حاکمیت افغانستان نباشد ضمانت‌های صاحب کالا را در استان نگه داریم  و ترخیص نشود.

اشرفی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌هایی همچون خرده‌فروشی در مرزها که از دستور کارهای این جلسه بود، گفت: اکنون در ماهیرود از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده می‌شود که مقرر شد جلسه‌ای برای خرده‌فروشی‌ها و تصمیم‌گیری در این خصوص نیز برگزار شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از