حالت تاریک
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی:

جریان مطالبه‌گری دانشجویان از اعتراض واغتشاش جلوگیری می‌کند

جریان مطالبه‌گری دانشجویان از اعتراض واغتشاش جلوگیری می‌کند

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: اگر جریان مطالبه گری دانشجویی نباشد شبهات روی هم جمع شده و در نهایت تبدیل به اعتراض و اغتشاش خواهد شد، مگر اینکه به مطالبه گری توجه شود.

حجت الاسلام جواد اکبری مطلق رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به مناسبت روز دانشجو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین وِیژگی‌های دانشجویان؛ روحیه مطالبه گری آنهاست که این موضوع بارها توسط رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است و شاید فردی مطالبه گرتر از رهبر انقلاب؛ برای اینکه دانشجویان مطالبه گری و آزادی بیان داشته باشند، نداشته باشیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این خصوص بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، راه اندازی تریبون آزاد و روش‌های مختلف دیگر تاکید دارند تا دانشجو بتواند مطالبه گری کند. گاهی هم برخی دانشجویان مطالبه گری خود را در کلاس‌های درس بیان می‌کنند.

او ادامه داد: این مطالبه گری باعث می‌شود که ناراحتی‌ها در ذهن افراد تلنبار نشود بلکه با بیان آن و دریافت پاسخ مناسب، شبهه‌هایی را که برایشان ایجاد شده، برطرف می‌شود.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر جریان مطالبه گری دانشجویی نباشد شبهات روی هم جمع شده و در نهایت تبدیل به اعتراض و اغتشاش خواهد شد، مگر اینکه به مطالبه گری توجه شود.

اکبری مطلق با اشاره به سابقه فعالیت ۷۰ ساله جنبش‌های دانشجویی، گفت: فعالیت جنبش‌های دانشجویی را می‌توانیم به دو قست قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم کنیم. در قبل از انقلاب، جنبش‌های دانشجویی سرکوب می‌شوند و در واقع مناسبت روز دانشجو هم بزرگداشت خون سه شهید دانشجویی است که در مقابل یک جلاد آمریکایی به شهادت رسیدند.

وی بیان کرد: اما در زمان بعد از انقلاب اسلامی، جنبش‌های دانشجویی هویت خودشان را پیدا کردند، حتی در دهه ۷۰ کسانی بودند که به نحوی دانشجوها را تحریک می‌کردند تا خواسته‌های منطقی خود را با چالش و جنجال بیان کنند، اما دانشجویان اجازه ندادند که کسی سوء استفاده کند.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به وجود روحیه عدالتخواهی و آرمانخواهی در دانشجویان، اظهارکرد: دانشجویان چون جوان، فعال و پرتوان هستند و مانند افراد سن بالاتر خواسته‌های دنیایی و خودخواهی ندارند، به دنبال مباحث عدالت خواهی و بحث‌هایی که به نفع جامعه است، هستند و اگر مسیر آنها باز گذاشته شود، می‌توانند به جامعه کمک کنند.

اکبری مطلق ادامه داد: دانشجویان همچنین از روحیه استکبارستیزی نیز برخوردارند و در واقع درجریان انقلاب اسلامی؛ کسانی که پیشگام در زمینه استکبارستیزی‌اند، دو قشر دانشجو و طلاب هستند. در جریان جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس هم بسیاری از فرماندهان دانشجو بودند، بعد از جنگ هم بسیاری از فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم، به ابتکار و به دست دانشجویان انجام شد.

اوتصریح کرد: استکبارستیزی دانشجویان فقط در بحث فیزیکی نیست بلکه در مباحث علمی هم وجود دارد، در واقع وقتی که دشمن می‌خواهد جامعه ما را تحریم و محدود کند، قشری که به داد ما می‌رسد و با اختراع و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان مشکلات جامعه را برطرف می‌کند، همین قشر دانشجو است. امروز ما شاهد استکبار ستیزی دانشجویان در عرصه‌های علمی، صنعت هسته‌ای و اتم، پزشکی، نظامی و… به برکت حضور دانشجویان و روحیه توانستن در مقابل دشمن هستیم.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشجو صدای مردم و امید مظلومین است، گفت: دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن جهاد سازندگی و اردوهای جهادی، نقش بسیار فعالی داشتند و حتی برای کمک به محرومین به مناطق دور افتاده و کوره دهات‌ها هم رفته‌اند. وقتی هم که مردم از این قشر انتظار دارند، یعنی به آنها امید دارند و این امید هم به معنی پذیرفته شدن توسط مردم و دلیلی بر قوت آنهاست.

اکبری مطلق اظهارکرد: دانشجو قشر پیشران جامعه است که در این خصوص هم در روایت داریم که «العلم سلطان»، یعنی سلطنت، قدرت، قوت و آنچه که می‌تواند در جوامع مدیر باشد، علم است. علم هم نزد کسانی است که در دانشگاه درس خواندند و به سلاح علم مسلح شده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین کسانی که می‌توانند به عنوان حرکت دهنده جامعه به سمت جلو اقدام کنند، دانشجویان و همچنین طلاب هستند، چرا که جامعه‌ای به سمت جلو حرکت نمی‌کند مگر اینکه در آن جامعه علم وجود داشته باشد که علم هم دست این دو گروه است و بنابراین این قشر موتور پیشران جامعه است.

 

انتهای پیام/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از