حالت تاریک
معاون فرهنگی اوقاف خراسان‌‌جنوبی:

سبک مناظرات امام‌رضا (ع) مورد توجه دانشگاهیان باشد

سبک مناظرات امام‌رضا (ع) مورد توجه دانشگاهیان باشد

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: مناظرات به سبک امام رضا(ع) و همچنین تلاش برای نشر معارف اسلامی و ناب دین در زمان حاضر نیز باید در محیط دانشگاهی و علمی دیده شود.

حجت‌الاسلام حسین رحیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» در مورد برجسته‌ترین موضوعات زندگی امام رضا (ع) گفت: آن امام همام مانند تمام ائمه اطهار از ویژگی‌های متناسب با عصر و دوران خود  برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه کرامات آن حضرت به تناسب نیاز جامعه بود، افزود: مهربانی از خصوصیات مهم اخلاقی امام رضا(ع) است که باعث جذب افراد به ایشان و دین اسلام بود و سخاوتمندی از دیگر ویژگی‌های ایشان است به گونه‌ای که در اوایل حضور خود در منطقه خراسان تمام اموال خویش را میان فقرا تقسیم کردند. 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: هر یک از امامان معصوم(ع) در دوران حیات خویش، پناهگاهی برای شیعیان بودند که این مهربانی و تلاش برای در کنار مردم بودن آنقدر مطلوب بود که هموز نیز پس از قرن‌ها ملجا مردم هستند. 

رحیمی تصریح کرد: این امام هیچ‌گاه وضعیت جامعه را نادیده نگرفته و به تناسب نیاز جامعه به سمت آگاهی‌رسانی حرکت می‌کردند تا جامعه در جهل و خرافه باقی نماند که این امر باید بین اندیشمندان، متفکران و مسئولان نیز رواج پیدا کند.

این پژوهشگر علوم دینی بیان کرد: امام رضا(ع) در بسیاری از مناظرات علمی زمان خود شرکت داشته تا شبهات مردم برطرف شود و همین امر باعث می‌شد مردم در جهل باقی نمانند.

وی با بیان اینکه مقام علمی ایشان زمینه روشنگری مردم را فراهم می‌کرد و بسیاری از پرسش‌های مردم از طریق ایشان برطرف می‌شد، اظهار کرد: امام رضا(ع) علاوه بر پاسخگویی به سؤالات علمی و دینی، سهم بسزایی در نشر علوم معارفی داشتند. 

رحیمی بیان کرد: مناظرات به سبک امام رضا(ع) و همچنین تلاش برای نشر معارف اسلامی و ناب دین در زمان حاضر نیز باید در محیط دانشگاهی و علمی دیده شود چراکه این پرداختن‌های مداوم به مفاهیم اسلام و همچنین با منطق توضیح دادن همواره پاسخ مناسبی در برابر شایعات دشمن است. 

وی در پایان گفت: این مناظرات در تمام سطوح دانشگاهی، علمی، در میان جامعه دانشگاهی و نخبگان و حتی مراکز سیاست‌گذاری می‌تواند دیده شود چراکه جامعه به این سبک از رفع شبهات با دلیل و منطق نیاز دارد؛ بنابراین هنوز هم به این سبک نشر دین نیاز داریم.

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از